Vad betyder vindpilarna?

Hej!
Var hittar jag förklaring till, vad vindpilarna betyder?
Är dom internationella? Stämmer exempelvis era symboler med de som yr.no använder?

Kommentarer

  • Hej!

    Vindpilen som används i 10-dygnsprognosen visar åt vilket håll det blåser.

    SMHI vindpil

    • Siffran inne i ringen är medelvindhastigheten (m/s) som mäts under 10 minuter.
    • Siffran inom parentes är byvindhastigheten (m/s) som mäts under 2 sekunder.
    • Bokstaven visar vindriktningen, var vinden kommer ifrån.

    Vindpilen ovan visar i det här fallet att det blåser Västligt vind (V), dvs att vinden kommer från väst och blåser mot ost.

    Pilar som används i sjöprognoser har ett annat utseende:

    vindpil sjö

    Liksom bokstaven V ovan visar de här pilarna åt vilket håll vinden kommer ifrån. Ett helt streck betyder, 5 m/s och två hela streck betyder 10 m/s. Fast om vi ska vara riktigt exakta så betyder egentligen ett helt streck 10 knop, vilket är samma som 5.14 m/s.

    En sak som är väldigt viktig att tänka på när det gäller denna typ av vindsymboler (som används på synoptiska kartor) är att "pilspetsen" ligger i stationspunkten.

    Olika institut kan ha olika vädersymboler, det gäller även vindpilarna.

  • Varför markera läsidan?
    Varför inte låta månesymbolen visa aktuell fas?
  • Hej!

    Spetsen på en vindpil visar alltid åt vilket håll vinden blåser. Vid nordlig vind pekar pilen mot söder, vid sydlig vind pekar pilen åt norr, osv. Sedan kan det variera när det gäller vilken sida om stationssymbolen som pilen är placerad.

    Månsymbolen: det är förstås en tanke att låta symbolen visa månfasen. Men jag tror det skulle bli lite knepigt när man har nymåne, och ingen måne syns över huvud taget. Och vid fullmåne skulle symbolen närmast likna en sol. Därför är månsymbolen just en symbol, inte en visning av fas.
  • Även om nu pilspetsen visar vart vinden är på väg, så måste ju vinden också komma någonstans ifrån, och det är mest intressant för de flesta.
    Så grafiskt kan det upplevas som en aning förvirrande.

     I många almanackor finns månfasvisning, så det kan nog fungera som en begriplig, och välkommen, information.
  • Hej!

    Vinden kommer från det väderstreck som ligger 180 grader från det håll som vindpilen pekar mot.

    Det är, som sagt, inte alls någon omöjlig tanke att låta månsymbolen även visa månfasen, och man kan nog inte utesluta att det kan bli så i någon framtida version av hemsidan. Dock skulle det nog, när det gäller nymåne, komma en del frågor om vad det runda mörka klotet är för något. En månskära är mera omedelbart förståelig.
  • Jag har seglat hela mitt liv, i sverige och andra länder, men jag har svårt att snabbt och intuitivt läsa pilarna. Jag måste tänka om till t.ex; SV. Varför går SMHI ifrån vedertagen internationell standard? Med lite kreativitet går det ju att lösa det här så att alla blir nöjda; sätt ut både pilen och NV, SO etc.
  • Det finns på SMHI:s symboler en pilspets som visar åt vilket håll det blåser, och vindriktningen brukar även stå med bokstäver (som i 10-dygns-prognosen). Möjligen skulle det bli ännu tydligare om vindpilen även hade ett skaft? Det handlar nog om utrymmesskäl att skaftet saknas, men vi taggar detta.
  • Hej. Nu finns ingen bokstav längre. Varför? Har jätte svårt att hålla reda på vilket som är vad utan bokstav. Förut var det bara första sidan som saknade bokstav nu även 10 dygn.

  • Hej!

    Pilarna i tiodygnsprognoserna är nu fullständiga pilar, tidigare bestod de bara av en pilspets men saknade pilskaft. Luften rör sig i den riktning som pilen pekar ut.
  • Tack ja det förstår jag men det är otydligt. gör inget, jag hittade en annan vädertjänst, klart som rapporterar både pil och bokstav
  • Hej Anneli,
    Om du för musen över pilarna, så får du fram text i vilken riktning pilen avser.
  • Tack Anders! toppen!