Vädret senaste veckan

Nu kan man grafiskt se senaste dygnets väder på sin ort.
Vore väldigt trevligt om man kunde se senaste veckan (eller månaden) på samma sätt (temp, nederbörd, vind per timme).

Kommentarer

  • Hej Anders! Tack för förslaget! Det du är inne på är alltså att utöka senaste dygnet till senaste veckan/månaden?

    Samma presentationssätt som nu alltså?

    Leif Webbkoordinator
  • Hej Leif,

    Precis så menar jag. Hur många gånger har man inte funderat på hur vädret var förra helgen, hur mycket det regnade förra veckan, hur har vädret varit under tiden jag varit bortrest, ...

    Mvh,
    /Anders

  • Hej.
    Jag skriver några rader i en tioårsdagbok där man följer upp väder, temperatur osv per dag. Ofta glömmer man skriva och så sitter man där och undrar hur var det för fem dagar sedan.............. jag tycker detta hade varit toppen, att kunna gå tillbaks och titta.

    Hälsningar
    Monicka

  • Vad var vädret i förra veckan?

  • Ja, nu när jag sitter och fyller i en skadeanmälan från skada i december -11, så kan jag inte hitta vindstyrkan för den aktuella dagen, så ja, det vore toppen. =)

  • Hej Mimmi,
    När det gäller frågor av den art du beskriver så skall du maila till kundtjanst@smhi.se då får du svar i regel samma dag. För övrigt vet jag att i kommande lanseringar är det tänkt att man skall kunna gå tillbaka i tiden, hur lång en vecka eller två eller en månad det är inte beslutat ännu.

  • Jag tycker detta låter jättebra. Detta var nämligen ungefär vad jag själv letar efter. Jag skulle vilja kunna rita t.ex. en dygnsmedeltemperaturkarta för ett godtyckligt datum - så långt bak i tiden som det finns data. Över Sverige, Europa eller världen. Sedan kan man t.ex. göra en film över ett helt år ... eller flera år ... där man då ser årstiderna växla. Ännu häftigare vore en film över ett dygn ... där man kan få temperaturer per timme på en världskarta. Då skulle man se hur jorden vänder sig mot solen.

  • Hej Roland,
    Om du vill kan du på följande länk gå tillbaka till 1961 för att se "gammalt" väder. 52 utvalda synoptiska stationer från norr till söder finns att titta på:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/datas...

  • Hej
    Efter att jag fick sommarstuga i Sverige har jag saknat att kunna se hur vädret var en viss dag för att jämföra energiförbrukningen med temperaturen. När ni kan kan visa det sista dygn, har ni informatioen, så varför inte lägga den ut minst en månad tillbaka.
    Hälsningar

  • Hej!

    Det är ett ofta förekommande önskemål att vädret för hela den senaste veckan ska visas på hemsidan. Vi får se hur det blir i kommande versioner. Förslaget taggas.

  • Hej. Vet att det finns ett stort intresse för väderhistorik och speciellt bland oss sportfiskare. Väderhistorik exakt som man ser "gårdagens väder" med temperatur, vindriktning samt m/s. Ni har idag för en dag tillbaka. Bör inte vara omöjligt med "sju dagar tillbaka". Känns inte som något jättearbete? Tack för ett annars bra verktyg!

    Hoppas ni kan trolla till detta inom kort.
    Mvh Viktor

  • Vill verkligen kunna gå tillbaka i tiden för att se hur vädret var då!

  • Hej Marcus,
    Numera under öppna data kan man "tanka" hem observationsdata från alla våra stationer. Du hittar observationerna på följande sida:

    http://opendata-catalog.smhi.se/explore/