Väderprognos

Prognosmodellen "Vädret i Sverige (tidigare version)" är mycket tydlig och enkel att förstå både till detalj och på längre sikt (10 dygn).
Kanske inte alltid korrekt, i varje fall inte på den längre sikten. Men vem kan begära det ?

Kommentarer

  • Hej Kenth!
    Visst finns det många som fortfarande tycker den gamla sida är bättre än vår nya layout, men den nya sidan kommer noga att kanske förändras med tiden när man sammanställer alla kommentarerna.

  • Hej
    Den gamla är superb och har ju verkligen slagit ut t ex yr.no.
    Vi som "fortfarande" tycker den gamla är bättre än den nya hoppas i så fall att den nya förändras till att bli identisk med den gamla ............
    Med vänlig hälsning
    Kenth

  • Hej igen
    En förbättring (av den gamla) skulle kunna vara att uppdatera lite tidigare på morgonen, typ kl 7.00, så skulle vi som har nytta av den få möjlighet att också utnyttja dagen lite mer.
    Mvh
    Kenth

  • Hej Kenth,
    Uppdateringstiderna styrs helt och hållet av när prognoskörningarna är klara men vid 7-tiden ligger en färsk prognos ute.

  • Hej

    Idag uppdaterades den nya versionen strax efter kl 7.00,
    MEN den äldre versionen strax före kl 8.00 (som vanligt).
    Skulle inte den också kunna uppdateras typ kl 7.00.

    Mvh
    Kenth

  • Hej Kenth,
    Nej, den gamla och den nya sidan hämtas från olika databaser.

  • Hej,
    Jag har tidigare endast kollat på den gamla, eftersom jag tycker den är mer överskådlig. (Finns en annan tråd om det. Lägger mig inte i den diskussionen...)
    Jag har upptäckt riktigt stora skillnader i vindstyrka mellan den gamla och nya versionen.
    Skall det verkligen vara så stora skillnader? Även om nu data hämtas från olika databaser?
    Den gamla har under hösten stämt bra. Bättre än både yr och DMI. Men jag har ju inte jämfört med den nya...

  • Hej Jan,
    Är det så stora skillnader. Kan du ge mig några exempel så jag kan titta närmare på detta?

  • Hej,

    Igår i tex Simpevarp var det under stora delar av dagen 5 (!) m/s i skillnad.
    Enkelt att jämföra där då det står en viva på kajen.
    Den äldre versionen var mycket nära vivan hela dagen.

  • Hej igen,
    Det låter lite märkligt. Jag utgår från att du har koll på medelvind resp. byvinden.