väder Stockholm lördag

SMHI är den enda "siten" som spår regn på lördag 28/6. Är det säkert att det kommer att regna under dagen?

Kommentarer

  • Hej Peder,
    Prognosen är mycket osäker för lördagen, följ meteorologens kommentar om väderutvecklingen, just nu lyder den så här:

    Till helgen ska ett lågtryck med regn röra sig upp från sydväst och troligen beröra Götaland och delar av Svealand. Prognosen över exakta utbredningen på regnet är fortfarande ganska osäker. Delar av Svealand menas bl.a. Stockholm.

  • Hej!
    Tack för svar. Jag förstår att det är svårt att göra en prognos. Vi får se vad som händer. Tar med mig regnjacka ifall SMHI's prognos stämmer. Jag överlever en och annan regnskur. Jag förstår att vissa vädersystem gör det svårare att ställa en prognos som stämmer till 100%. Trevlig Helg!

  • Hoppas du också får en trevlig helg med eller utan regn.

  • En sista kommentar. Jag brukar generalisera att kommer vindarna och vädersystemen från SV och Atlanten - svänger systemet med lågtryck under sommaren mot Medelhavet, och då blir det fint väder här. Fortsätter det norrut mot de UK Islands, då blir det regn och rusk här. Sedan ibland försvinner alla lågtryck ute på Atlanten, och då blir det fint på båda ställena (ovanligt). Men denna juni har vinden kommit rakt norr ifrån. Och det är väl ganska ovanligt, eller? Vore kul att få en kommentar till detta. och kommer vindarna och lågtrycken från öst, då vet man inte vad som händer. Ha det! Som dom säger i Norge och numera ibland också i Sverige.

  • Nedan kan du kolla NAO-indexet. När detta ligger på minus är vindarna mellan NV och NO. När det ligger på plus är vindarna mellan SV och SO.
    En enkel regel är att om man står med vinden i ryggen så har man högtrycket till höger och lågtrycket till vänster.
    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CW...

  • Intressant. Ska studera det närmare i helgen. Nu äntligen, står det i tidningarna, att vädret ska bli bättre. Hoppas det. När vädret är som det är just nu och har varit i juni, går dagarna snabbt förbi och plötsligt är sommaren över. Eller? För mig: vart tog juni vägen? Hur som helst, ska titta på NAO-indexet och försöka lära mig. Tack för info. Trevlig fortsatt sommar! Jag minns även att en person sa att om jet-vindarna är si och så, då blir det en fin sommar. Abborrarnas fenor glömmer vi i denna diskussion.
    /Peder

  • Här kan du kolla jetströmmarnas läge var 6:e timme. Lågtrycken brukar följa längs dessa strömmar.
    http://squall.sfsu.edu/crws/archive/jet_atl_arc...

  • Jag säger inte att min "Atlanten lågtryck vind från SV,V" är något att lita på, men jag har varit i mellersta Italien f.o.m. Den 16/7-30.7 och mer regn har aldrig tidigare fallit på mitt huvud (eller tak över mitt huvud). Och under tiden fick jag sms från Sverige där det var en vecka med sol och temp. över 30 grader. Läste nu också att Rumänien drabbats av svåra översvämningar. Men regnet upphörde ibland, och man kunde göra en utflykt eller bada il il mare. Regn semester kan vara rätt ok, tycker jag....ibland.

  • Ja du Peder,
    Det är nog rätt många här hemma som tycker att värmen kan vara nog nu, dock ser det ut som om vi får påhälsning av 30-gradig från söndag igen, åtminstone i Götaland och Sveland.

  • Skönt att man, jag, också fick lite sol och värme. Även pm det bara är torsdag idag - Trevlig helg!
    /peder

  • Till: Per-Erik Hede'n
    Har nu kollat jet-strömmarna under min Italien semester period. Jag noterar att jetströmmar höll till bl.a. Omkring nord-mellersta och norra Italien. Och jetströmmar höll till omkring England. Nu har jag sett på TV att det varit översvämningar i England, och i Italien har det varit mer regn än någonsin. Stackars husägare har låtit länspumparna gå. Om jag minns rätt har det varit översvämningar i vissa delar av sydEuropa norr om Alperna med som t.ex. I SchwarzWald (ej 100% säker). Siten jetströmmar kommer jag som gammal golfare att följa tillsammans med SMHI. Tack för infon. Jetströmmar siten var lätt att använda, intressant! /peder

  • Hej Peder!

    Bra att du har användning för jetström-siten.
    Redan på 1960-talet konstaterade forskare i Moskva att jetströmmen gjorde stora slingor norr- och söderut då solaktiviteten var låg, som den är nu. Under lilla istiden på 1600-talet var det ett solfläcksminimum som kallas Maunderminimet.
    Då jetströmmen gör stora slingor kan det bildas långa perioder med antingen värme eller kyla hos oss.
    I senaste numret av Illustrerad Vetenskap (nr 12) finns en artikel (4 sidor) om jetströmmen och dess beteende.

  • Tack till Per-Erik för svarshjälp!