Vad är relationen mellan temperatur i skuggan respektive solen?

Tex om det är 25 grader i skuggan på sommaren. Hur varmt är det då i solen på samma plats. Är relationen densamma om det är 35 grader i skuggan?

Kommentarer

  • Hej Hans,
    Nej, det handlar mycket om inkommande energi från solen och under följande länk finns mycket information om solstrålning:

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/s...

  • Jag kan inte påstå att jag begrep texten i svaret. Hittade inget som direkt belyser svaret på frågan. Förstår att det kan vara olika på årstid och hur högt solen ligger. Finns det verkligen ingen kalkyl som kan göras i en giver situation?

  • Ett solbelyst föremål värms upp mera än luften omkring. Hur mycket det värms upp beror på föremålets färg, form och material. Ett svartfärgat värms upp mest medan ett vitt värms minst. En termometer som utsätts för solstrålning värms upp så att vad den visar är själva termometerns temperatur och inte luftens.

  • Vilken bra fråga! Och vilket märkligt svar. Det känns inte som att SMHI är överdrivet måna om att informera på ett pedagogiskt och lättfattligt sätt... :-(

  • Hej!

    Luftens temperatur kan bara mätas om termometern är skuggad (och ventilerad, osv). Någon "temperatur i solen" finns inte. Man kan kanske pedagogiskt belysa detta genom följande exempel:

    Under skuggan av ett träd en het sommardag kan det kännas lagom varmt att sitta. Termometern visar 30 grader.

    När vi flyttar oss 10 meter bort känns det mycket varmare, eftersom vi då befinner oss i strålande solsken. Men är luften verkligen varmare där? Nej, den har precis samma temperatur, det är ju i princip samma luft. Alltså är det strålningen (inte lufttemperaturen) som får det att kännas mycket varmare. En termometer som inte är skyddad för inkommande solstrålning kan visa ungefär vad som helst - eftersom den inte längre visar lufttemperaturen utan endast termometerns temperatur, vilket är en helt annan sak.

  • Stort tack för ett mycket uttömmande och bra svar. Nu förstår till och med jag :-)

  • Varsågod!