vad är orsaken?

Hej!
Undrar varför Teheran får så himla mycket vind under perioden 1 mars till 1 juli? Vad är orsakerna?

Kommentarer

  • men de måste finnas en orsak till varför på våren och en bit en i sommaren de blåser så himla mycket??

  • Vet inte riktigt var du hittat uppgifterna på att det blåser så himla mycket som du skriver. Hans Bengtsson har svarat dig att vindförhållandena liknar i mångt och mycket förhållandena för Göteborg.

  • men de måste finnas en eller flera att de just blåser mer just under perioden 1 mars-1 juli???
    är de för någon sort högtryck elelr är de vårens inträdde eller något annat?

  • Sommaren i Teheran är ju mycket varm och torr och högtrycksbetonad, så det är naturligt att det blåser lite mindre då.

    Förra året drabbades förresten Teheran av en svår sandstorm som krävde några dödsoffer, men sådana dramatiska vindfenomen hör till ovanligheterna i staden.

  • men kan du förklara varför de blåser en så oerhört mycket på våren???

  • Men det blåser ju inte alls oerhört mycket på våren i Teheran, det handlar om helt normala vindstyrkor, sådana vi ser på många håll t.ex. i vårt eget land.

  • men generellt varför blåser de
    Om de skulle blåsa på våren???

  • då menar jag över 10 m/s

  • Precis som Hans svarade så handlar det om helt normala styrkor!

  • Årets blåsigaste månad i Teheran är maj, då medelvindhastigheten är 7,1 knop vilket motsvarar 3,7 m/s.
    Att det blåser mest i maj beror på att temperaturskillnaderna i området då är som störst vid övergången från vinter- till sommartemperaturer.

  • när du säger "temperaturskillnander" menar du mark eller både mark och amtosfären???

  • Bådadera. Det sker hela tiden ett värmeutbyte mellan mark och atmosfär.

  • men det måste finas någon anlening att det blåser så mycket på våren??? i Teheran, vad beror orsaken på?? det blåser verkligen mycke

  • Som ovan sagts, så har man större temperaturskillnader i Teheran på våren och därmed blir vinden något högre. Men medelvind 3.7 m/s är inte särskilt mycket för den blåsigaste månaden. Exempelvis varierar medelvinden i centrala Göteborg mellan 3.8 och 4.4 m/s när man jämför de lugnaste månaderna med de blåsigaste, medelvinden under hela året är 4.1 m/s. För Göteborg-Säve är variationen 3.9 - 4.7 m/s, med årsmedel 4.4 m/s.

    Alltså är även de vindsvagaste månaderna i Göteborg blåsigare än den vindstarkaste månaden i Teheran. Och om vi tittar på en typisk svensk inlandsort som Örebro, så är medelvinden under våren där 3.8 m/s, alltså aningen högre än i Teheran.