Tidvatten

Hej!

Vilken kod har stockholm i lunitidal intervallen, typ ställas in på klockor o.s.v

Kommentarer

  • Koden är +1.

  • Hej har letat runt lite och 5 tim och 20 min. Men är det +1. jag skall programmera

  • Värdet +1 som jag gav dig var den tidszon som gäller nu när vi har normaltid. Men detta har du nog redan ställt in. Sommartid är det +2.
    Något tidvatten att tala om finns inte i Stockholm. Här kan du t.ex. kolla på vattenståndet vid Landsort senaste dygnet:
    http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobse...
    Jämför med Smögen på västkusten! Där syns det tydligt.
    Det intervall du ska ställa in är tidsskillnaden från när månen står i söder och till närmast kommande flod. Detta är beroende av datum, plats och månfas. För Smögen skulle jag kunna få fram det med hjälp av tabellen ovan, men det gäller inte för Stockholm eller Landsort.
    Var fick du intervallet 5 tim 20 min från?

  • Tack till Per-Erik för svarshjälp!

  • Hej! Jag skulle bli glad för luntitidala koden för smögen.

  • Någon kod har inte SMHI men du kan räkna fram en preliminär tid genom att titta på tabell eller diagram för Smögen

  • Här har jag räknat fram följande kodvärden:

    Smögen 4 tim 55 min
    Göteborg 5 tim 58 min
    Viken strax söder Höganäs 8 tim 31 min

    Felet i dessa värden kan vara plus/minus 30 min.

  • Som så ofta: tack till Per-Erik för svarshjälp!