tidvatten

Hej

  1. har läst att tidvattnet förstärks vid fullmåne. Kan inte förstå detta då månen och solen står på varsin sida om jorden och borde motverka varandra.
  2. Förstår inte heller resonomanget angående utbuktingen på baksidan av jorden orsakad av gravitation respektive centrifugalkraft. Vilken centrifugalkraft pratar man om? Gravitationen kan vi ju säga är konstant var vi än befinner oss på planeten medans centrifugalkraften från jorden ju varierar med latitud. Dessutom påverkar ju månens dragningskraft även där även om i mindre skala.

mvh

Kommentarer

  • Hej Björn!
    Solens dragningskraft är bara ungefär hälften av månens.
    Utbuktningarna på båda sidor av jorden beror påcentrifugalkraften. Den förstärks av månens dragningskraft på den sida av jorden som är närmast månen och försvagas något på motsatta sidan av jorden. Centrifugalkraften är dock den större kraften.
    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/t...
    http://illvet.se/naturen/varfor-finns-tidvatten

  • Jag noterar att Per-Erik avgivit ett bra svar.

  • Tidvatten kan väl sägas vara ett sådant fenomen som, för att citera den gamle fysikläraren, ”kanske verkar enkelt men vänta bara tills jag har förklarat”.

    Det är alltså rätt komplicerat om man ska gå in på detaljerna. En naturlig fråga man ställer sig är varför vattnet buktar ut även på den sida som är riktad bort från månen. Om det bara vore månens gravitationskraft som styrde, så borde det inte vara så?

    Förklaringen ligger i att månen och jorden går i en bana runt en gemensam tyngdpunkt. Den tyngdpunkten befinner sig inne i jorden, närmare jordytan än jordens centrum. Mitt i centrum råder balans mellan månens gravitationella påverkan (som drar t.ex. vattnet mot månen) och centrifugalkraften (som verkar i motsatt riktning). I jordens centrum finns således ingen tidvatteneffekt alls.

    Men:
    På den sida av jordklotet som ligger mot månen, där är månens gravitation större än centrifugalkraften, vi får tidvatten riktat mot månen. På motstående sida av jorden dominerar centrifugalkraften, och där får vi också en tidvattenvåg – men den är riktad bort från månen.

  • Hej Hans!
    Utbuktningen på den sida av jorden som vetter från månen påverkas väl huvudsakligen av två centrifugalkrafter, dels från jordens rotation kring det gemensamma centrumet och dels från jordens rotation kring sin axel??
    Även den fasta jorden påverkas ju på liknande sätt, fast i mycket mindre grad.
    Ditt citat i början av inlägget är verkligen träffande. Vårt solsystem liksom allt i universum består av rotationer.

  • Tack för era snabba svar men svaren är ju det man kan läsa på er hemsida eller andra platser på internet.
    Första av allt fick jag inget svar på fråga 1. hur kan fullmånen och solen förstärka tidvattnet när de står på varsin sida av jorden och borde istället motverka varandra?

    1. Vad är det för centrifugalkraft man pratar om? Om man tänker sig att månen skulle följa ekvatorn tex så är ju centrifugalkraften lika på alla sidor om jorden. På vintern när månen står som högst på himmelen skulle jordens centrifugalkraft vara mindre då vinkelhastigheten är mindre.
  • Man kan förtydliga det hela genom att tänka sig ett vattenklot istället för jorden. Månens dragningskraft är ju koncentrerad kring en linje från månens tyngdpunkt och genom vattenklotets tyngdpunkt. Vattnet försöker nu att dra sig mot denna kraftlinje och fördelar sig ungefär lika mycket på båda sidor om vattenklotets tyngdpunkt längs kraftlinjen. Vattenklotet plattas av och det blir utbuktningar på båda sidor om klotets tyngdpunkt längs kraftlinjen. Utbuktningen närmast månen blir en aning större än på motsatta sidan av klotet eftersom kraften från månen är något starkare där än på andra sidan klotet.
    På samma sätt inverkar solens dragningskraft fast den är bara 46% av månens.
    Centrifugalkraften är lika runt jordaxeln för varje latitud, men minskar mot polerna, som du också skriver, så den ökar bara på utbuktningarna.