Tävlandet i att skriva underfundiga texter har gått till överdrift!

Hej SMHI,

Det har ju bland era meteorologer blivit något av en tradition att försöka göra finurliga och lustiga formuleringar i texten för "Prognos för Sverige". Risken är ju dock att det går till överdrift.

Att skriva Quatro stagioni i en rubrik där den tillhörande texten med intet ord berör rubriken, är exempel på osaklighet. Vare sig rubriken är tänkt att referera till en pizza (vilket jag betvivlar) eller de fyra årstiderna så kräver detta en förklaring i den tillhörande texten.

Om rubriken är tänkt att vara en huvudrubrik för hela prognosen så måste rubriken vara i en större storlek än övriga rubriker för att detta ska framgå. Problemet kvarstår dock även om denna ändring görs, för ingenstans i texten refereras till de fyra årstiderna eller en pizza. Frågan ni bör ställa er är om syftet med era prognostexter är att underhålla eller informera. Den glidning vad gäller saklighet som har börjat ske är i mina ögon inte till gagn för allmänheten, utan är ett internt kulturproblem på SMHI. Kristin Hallbergs text 2013-04-13 som jag refererat till i denna text är ett tydligt symtom på detta. Jag ger dock ingalund Hallberg hela skulden i detta utan hon är bara en av deltagarna i denna klappjakt på ordvitsar som bedrivs under rubriken "Prognos för Sverige" på er hemsida.

Mvh
Joakim

Kommentarer

  • Hej Joakim,
    När det gäller ditt inlägg om underfundiga texter vid utläsning i P1 har jag den kommentaren att från Sveriges Radios sida är det ett önskemål att utläsarna gärna får ha ett lite ledigare språk. En del gillar detta och en del ogillar detta.

  • Hej Tommy,

    Du har uppenbarligen inte läst mitt inlägg ordentligt. Som jag tydligt skriver så gällde kritiken TEXTER under "PROGNOS FÖR SVERIGE", där min text särskilt fokuserar en text skriven av Kristin Hallberg den 13 april. Läser du hela min text så framgår att texterna jag åsyftar är de som ligger uppe på er hemsida. Jag kanske skulle ha skrivit i rubriken för mitt klagomål att min kritik gällde texter på er hemsida för att ytterligare förtydliga.

  • Ber om ursäkt att jag skrev ditt namn fel.

    Mvh
    Joakim

  • Hej Joakim,
    Jag är väl medveten om att det gäller Basverksamhetens prognoser på vår hemsida. Nu kortas översiktstexterna ner för att man skall hinna med att läsa ut hela prognosen. Men som sagt, SR har ett önskemål att våra meterologer använder ett "ledigare" språk när de skriver sina texter. Jag är nog själv lite gammalmodig av mig för jag tycker att "det var bättre förr" som det brukar heta!

  • Hej Torny,

    Tack för ditt snabba svar.

    Okej, nu förstår jag vad du menade. Tråkigt att SR inte kan ta sitt public-service-ansvar på allvar.

    Det var intressant att höra att prognosen läses upp i radio. Jag betvivlar dock starkt att den översta rubriken i prognosen 2013-03-13 som jag nämnde, "Quatro stagioni" [sic], lästes upp i radio. Är det meteorologen själv som skriver den rubriken? I sådana fall vore det för mig som lekman allvarligt talat intressant att höra meteorologens egna meteorologiska förklaring till varför hon tyckte att vädret i Sverige uppvisade tecken från de fyra årstiderna!? Kan du vidarebefordra frågan till textförfattaren Kristin Hallberg? Tack på förhand.

    Skönt att höra att det finns andra tappra bakåtsträvare i det här landet. Det börjar snart bli dags att vi organiserar oss i en reaktionär rörelse :-)

    Mvh
    Joakim

  • En rättelse till mitt senaste inlägg:

    2013-04-13 var prognosdatumet, inte 2013-03-13.

    Mvh
    Joakim

  • Hej igen,
    Som jag nämnde tidigare är översikten som meteorologen skriver väldigt lång ibland och då kommer den långa texten inte med i uppläsningen i radio. Jag hör med Kristin hur hon tänkte.

  • Tackar för att det har blivit lite roligare att läsa väderprognosen på SMHIs sida nu för tiden sedan man började använda lite humoristiska ordval, även om själva prognosen är tråkig 😀 ett särskilt tack till Kristin Hallberg!

  • Ja du Malin, du kanske skulle kunna förklara vari det humoristiska låg i den prognosen som jag lyfter fram i mitt ursprungliga inlägg. Eller har du ens läst mitt inlägg? Jag misstänker att du endast läst rubriken!?

    Det är inget fel med humor, men internhumor som endast kan förstås av de invigda meteorologerna på SMHI och ej av gemene man riskerar i alltför stor utsträckning att leda till missförstånd. SMHI skall i egenskap av statlig myndighet vara saklig och informativ i sin kommunikation med allmänheten.