Sveriges regnigaste stad

Hej!

Vi kommer från Borås och vill för en gång skull avsluta debatten om vår fina stad. Är Borås verkligen Sveriges regnigaste stad? Om så inte är fallet hur ligger den då på listan över samhällen?

Mvh Angelica och Therese från Borås

Kommentarer

  • Hejsan Angelica!

    Borås är en av Sveriges regnigaste städer, kanske t o m Sveriges regnigaste stad om man då räknar med de tätorter som var städer före kommunreformen.

    Men regnigast i Sverige är det i Hallands inland, som du kan se av tabellen i länken så regnar det mer i Torup i inre Halland. Några mindre orter i Hallands inland har mer nederbörd än så.

    Nederbördsrekordet i Sverige har dock Mollsjönäs, uppe i bergen (Vättlefjäll) 2 mil nordost om Göteborg med 1866 mm på ett år - satt just år 2008.

    Här har du årsstatistiken för det nederbördsrika året 2008, men där står också normalvärdet (1961-90) för en rad antal orter:
    http://data.smhi.se/met/climate/time_series/yea...

    Hoppas svaret hjälpt!

    //Fredrik

  • Vi tackar Fredrik för svarshjälpen!

  • Blir det aldrig nån riktig vinter med mycket snö, eller blir det USA igen som snor all snö?

  • Hej!

    Det kommer säkert att bli en och annan vinter med mycket snö även i framtiden, det beror ju också mycket på var i landet man bor.

  • Jag bor i Norrtälje men bara fjun eller blask. Min mor bor i Värmland men det var likadant förra året. Julafton utan snö funkar ju inte. Nyårsafton utan snö går inte heller. Var ska man sätta ner nyårsraketerna.

    Julpyntningen i stan ser ut som på fel årstid, det finns ju ingen snö.

  • Vi kan väl göra lite reklam för denna sida om julvädret:

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/j...