Radarbilder

Varför har inte SMHI radarbilder över Skagerack och bohuskusten när både DMI och Foreca har denna information. Det skulle vara väldigt bra om hela Norden och en del av Nordsjön ko med så att man kan se var regnvädren befinner sig innan dom närmar sig svenska kusten, Detta gäller hemsidan. På mobilen kan man ju välja Norden eller landsända.

Kommentarer

  • Hej Peter,
    http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/r... hittar du radar för hela Norden, precis samma information som DMI (och Foreca) har, det är ett samarbete mellan de Nordiska ländernas institut som heter NORDRAD. Samma information går ut i våra appar.

  • Det är rätt men om du går in på SMHI.se så kommer det upp en radarbild som bara omfattar Sverige och på den radarbilden kommer inte bohuskusten med. Fastän det regnar just nu så visar den bara Halland och inget regn över Bohuslän

  • Hej Peter,
    Du måste välja radar Norden och inte radar Sverige då hittar du rätt:

    http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/r...

  • Ja på radar Norden kommer allt med men om jag går in på Götaland på min mobil så kommer inte Bohuslän med. Vilket även gäller radarbilder på hemsidan, smhi.se och även på min Ipad. Däremot kommer hela övriga Götaland med. Det måste vara något fel. Om Du prövar på att bara titta på Sverige så bör Du observera detta.

  • Hej!

    En anledning till att det just nu är extra viktigt att använda Radar Norden är att anläggningen i Vara i Västergötland håller på att uppgraderas och därför är ur drift. Se text nedan (saxat från vår hemsida):

    Vara: Väderradaranläggning i Vara uppgraderas nu (start 11 januari). Under installationsarbetet kommer inga data att levereras från anläggningen. I mitten av februari beräknas anläggningen vara i drift igen. Operationella tester pågår från mitten av februari till mitten av mars. Under denna period kan störningar uppstå i dataleveranserna.

  • Hej Peter!
    Vi har gjort valet att använda våra egna radarbilder (Sverige) på förstasidan, då de har en bättre tidsupplösning (var 15 minut) och blixtnedslag. Nordens radarbilder har en tidsupplösning på 30 minuter. Vill man ändå se Nordens radarbilder får man surfa in på www.smhi.se --> Vädret --> Radar, Norden

  • Tack för informationen att radarn i Vara håller på att uppgraderas. Jag följer väderutvecklingen flera gånger om dagen eftersom vi seglar mycket och länge och har även lärt mig en del om Gribfilerna.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.