Radar och blixt Sverige täcke inte skåne längre, varför???

De senaste dagarna har Radar och blixt inte täckning i Skåne, är det ett temporärt fel och kommer det att rättas till? Eller ska vi migrera Skåne till DMI ;-)
Med vänlig hälsning/Lisa

Kommentarer

  • Hej!

    Det är Radar Norden som gäller om man vill se nederbörden i hela Skandinavien:

    http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/r...

    eller

    http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/n...

    De radarbilder som bara visar Sverige kommer att få bortfall eftersom radarn i Ängelholm just nu inte är i drift.

  • Hej!

    När beräknas Ängelholm åter vara i drift?

    Sidorna du länkar till "finns inte"

    //Lisa

  • Hej!

    Det låter mystiskt att du får besked om att sidorna inte skulle finnas, jag har inga problem när jag klickar på länkarna. Vilken webläsare använder du?

    Den preliminära tidplanen säger att anläggningen i Ängelholm efter uppgraderingen ska vara i drift i mitten av maj. Mera info:

    http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/sveriges-vaderra...

  • Ok, då kör jag DMI till dess ;-)
    http://www.dmi.dk/vejr/maalinger/radar-nedboer/
    Jag kör Explorer, har även testat att öppna via crome...
    Med vänlig hälsning/Lisa

  • Hej Hans.
    Har samma fråga som Lisa. Tycker svar är bra men dina är lite märkliga. När slutade Skåne att tillhöra Sverige? Din hänvisning till http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/sveriges-vaderra... säger att Ängelholm skall ligga nere mellan vecka 38 och 44. Skulle det inte stå vecka 10-44? Annars är det bra att man börjar med just Ängelholm, som tidigare alltid markerade regn över Kullen och Söderåsen om det var mulet. Gör som Lisa och många andra, använder mig av DMI.

  • Hej,
    Senaste info om radar Ängelholm:

    Acceptanstesterna är inte slutförda eftersom det återstår problem med tillförlitlighet på det data som väderradar Ängelholm levererar.
    Preliminär tidplan är att anläggningen är i drift i mitten av maj. Test och utvärdering pågår löpande.
    Så snart projekt SWERAD 2020 anser att data är tillförlitligt så kommer väderradar Ängelholm att finnas för användning.

  • Hej!

    Svaret den 11 maj var att anläggningen i Ängelholm skulle vara i drift i mitten på maj. Det är nu slutet på maj och den har fortfarande inte kommit i drift. Hur ser tidplanen ut, när kan vi förvänta oss att anläggningen är i drift?

    Hänvisa inte till:
    http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/sveriges-vaderra...

    Sidan har inte uppdaterats sedan den 18 september 2014 och där står det att anläggningen beräknas vara i drift under mars månad. Hade det inte varit på sin plats att informera på den sidan efterhand som projektet framskrider (om det nu gör det)?

    MVH//Sven

  • Hej Sven,
    Senaste info är:

    Den 28/5 mellan kl 8:30 och 12:30 planerar FO SWERAD att förbereda nederbördsackumuleringar från radar Ängelholm i kompositen för utvärdering.

    Man skall alltså påbörja arbetet med utvärdera uppdateringen.

  • Hej
    Av någon anledning får jag inte upp någon bild när jag vill se på radarbilder. Går jag däremot till gamla versionen så syns den.
    Använder Windows 7, Chrome (senaste version)

  • Hej,
    Har inte fått in några rapporter om driftstörningar från de system som generar detta.
    När jag tittade på båda presentationerna så fanns de bilder som skall finnas där idag.
    Använde samma verktyg som du angav
    Hälsningar

  • Ja nu verkar väderradarsystemet vara helt nere över hela Sverige med undantag av det område som täcks av Arlanda.

  • Hej igen,
    Hur vore det med info om driftstörningar direkt på er hemsida?

  • Nu, 15:45, är göteborgsområdet återigen utan radartäckning. Vad är problemet och varför kan vi användare inte få någon information?

  • Varför är inte alla radarstationer i drift? Omöjligt att följa dagens regnväder.30/5
    Är skattebetaldas anslag för små?

  • Ja så har det varit av och till sedan igår. Inget svar heller från SMHI under gårdagen!? DMI är som vanligt vår räddning här på västkusten.

  • Av radarbilden nu, 14:30, förstår man att SMHI står för
    Stockholms meteorologiska och hydrologiska institut.

    DMI ger fortfarande bra service för gamla Östdanmark (Skåne).

  • Varför så sena uppdateringar? Ska inte detta ske var 15:e minut?
    Nästa hela södra Sverige saknar radar täckning.
    Kan inte YR.no köpa upp SMHI och lägga ner det?

  • Informationen från radarstationerna är i regel mycket bra och värdefull för mig. Jag öppnar sidan så gott som dagligen för att ha koll på åska och regn.
    Tyvärr så har rapporteringen de senaste dagarna varit helt värdelös eftersom det bara visas data från några stationer i taget och det växlar helt sporadiskt.
    Vore bra om någon kunnig kunde undersöka vad detta beror på, hitta orsaken och åtgärda problemen.
    Vi är många som saknar en stabil och pålitlig täckning!

  • Ja, Piet Heins gruk kom med av misstag men den är alltid läs- och tänkvärd. Jag bjuder på den.

    I morgon måndag är det åter vardag (ja det var det även i fredags eftermiddag!) så låt oss hoppas att vi nu får ett svar från SMHI om den urusla radartäckningen.

  • Jag vet inte om det bara är Ängelholm som spökar när jag tittar på "radar/blixt" när jag klickar igenom bilderna för att få ett flöde, fattas ganska många bilder just över v:a götaland. Kan det vara något annat i hanteringen som gör att alla bilder inte kommer med? Det har varit ett frekvent problem ett tag.Kör firefox och crome.

  • Hej,
    Felsökning pågår för fullt i systemen som genererar den hopslagna Radarbilden.
    Hälsningar