Prognosproblem

Prognosen över Kolmården/Norrköping angav inget regn förrän kl 17 igår 23 juni. Under hela dagen skurar till och från med tidvis mycket regn och även lite hagel. Tittade på prognosen på morgonen samma dag. Även om jag förstår svårigheten att förutspå skurar i kallmasseväder har jag ändå lite svårt att acceptera att ni inte kan presentera/prognostisera detta bättre endast timmar innan… Mitt förslag är att ni på ortsprognoserna uppdaterar med sannolikheten för regn: t ex 30% risk för X mm nederbörd (såsom ni gör i flygväderprognoserna/TAF).

Kommentarer

  • Hej!

    Förslaget med sannolikhetsangivelser i ortsprognoserna övervägs sedan länge, och vi får se var det hela landar.

    De manuellt skriva prognoserna brukar stämma bra, där anges ifall det finns risk för skurar i aktuellt område (klicka på kartan). Exakt var skurarna ska inträffa går tyvärr inte att förutse, och där har vi förstås ett problem med ortsprognoserna.

    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Vade...

    Kombinera gärna detta med att titta på någon av våra radarkartor för att få nederbördsinfo nästan i realtid.