Var kan jag hitta vattentemperaturer?

Hej,
Det är tidsödande att hitta prognoser över vattentemperaturer på er webb.
I min mobil (en Samsung) har jag en app som snabbt ger mig vattentemperaturer (ytvattentemp i Mälaren), men jag har svårt att hitta detta på er webb.
Mvh

Kommentarer

  • Vi har en ingång till oceanografiska sidor - http://produkter.smhi.se/OceanWeb/ där kan du hitta prognoser på vattentemperatur.

  • Hej!
    Klickade på länken du angav men lyckades inte hitta vattentemperaturer för Mälaren. Har du någon mera specifik adress?

  • Tyvärr har vi bara prognoser för havsområden.

  • Hej igen!
    Jag hittade detta på webben:
    http://www.klart.se/m%C3%A4laren/vattentemperat...
    Där man får ytvattentemperaturer för Mälaren. Synnerligen användbart. Kommer inte dessa uppgifter från SMHI?
    Mvh

  • Dessa prognoser kommer från Foreca (Finland), syns längst ner på sidan. Internt har vi prognoser på vattentemperatur i en del prognosmodeller. Vet inte om SMHI kommer att göra dessa publika i framtiden.

  • OK, tack för informationen. Jag tycker i så fall att ni absolut ska göra prognoser över vattentemperaturerna publika och lätt åtkomliga. De är av stort intresse för alla som bor nära vattnet, vilket en stor del av svenskarna gör...
    Det får du gärna hälsa er GD/ledningsgrupp/chefer/makthavare ::)
    Vänliga hälsningar

  • Hej kan bara hålla med Carl.. det är fan tragiskt att inte ens i dom stora sjöarna i Sverige där bland Mälaren kan SMHI visa tempen... det är faktiskt tragiskt! är jätte bra å veta för mig som bor några mil bort från mälaren å vill inte åka ditt för att bada så visar det sig att det är för kallt än... jag vill oxå veta tempen för kommande algblomning samt leken för abborre och gödda... förstår verkligen inte hur en så stor organisation på 2014 INTE har den enda mät station i stora fina mälaren... :-S

  • Varför måste svenska folket alltid vända sig till Finska eller norska väderinstitut för att få all nödvändig info?? Jag vill veta en så simpel sak som temp för Mälaren men det finns inte på eran hemsida. Trodde det var ett skämt. Som Seglare får jag alltid vända mig till yr.no eller foreca för ingen info finns överhuvud taget på SMHI.se

  • Hej Victor,
    Vår Basverksamhet har bl.a. till uppgift att tillhandahålla ytvattentemperaturer från farvatten med stort och omfattande yrkestrafik för Sjöfarten och där ingår f.n. inte Mälaren. Det är uppmärksammat sedan tidigare att Mälaren saknar uppgifter och jag har ingen bra information som säger att inom kort kommer Mälaren att ha uppgifter om vattentemperaturer.

  • Om någon av er hittar en enkel sida där man enkelt kan se badtemperaturen för Stockholms 20-30 kändaste bad o se dess utveckling dag för dag får ni gärna tipsa mig. Har googlat ihjäl mig och inte hittat det ännu. Såg någon sida häromdagen i tabellform där alla badtemperaturer stod listade (kanske var det från en tidningsartikel minns inte helt säkert). Men man vill ju ha en direkt sida som enbart är till för detta. Nedan är iaf en länk på bra sida för att hitta alla strandbad, e-posta mig gärna om ni finner en sida med badtemperaturen på baden i Stockholm tack ;-) Med vänlig hälsning, alex.kjellberg@hotmail.se
    http://www.stockholm.se/-/Karta/#lager=157989&c...

  • Hej Alex,
    Har du hört med kommunernas olika fritidskontor?

  • Hej Torny, nix jag har inte hört med kommunernas olika fritidskontor. Men via FaceBook fick jag nedan länk som jag tror har löst problemet. På höger sida väljer man län o stad så listas baden upp och man ser om temp på vissa stränder vecka för vecka samt om vattnet när tjänligt m.m. En GULD LÄNK helt enkelt :-)

    http://badplatsen.folkhalsomyndigheten.se

  • Håller med!

    Mycket bra sida.

  • Hej UF
    Var ser du badtem på din ovan länk?

    I min ovan länk ser det inte ut som om någon fyllt in någon temp på något bad i STH :´-(

  • Att det ska vara så bedrövligt. Jag googlade mig fördärvad i försök att hitta vattentemperaturen i Årstaviken i Stockholm. Där ligger bla det populära Tantobadet. Folk badar efter hela promenad stråket. Längre bort ligger Långholmen där massor av Stockholmare, även turister, badar. Finns det vattentemperatur att finna nånstans på nätet? Svar Nej.
    Förr kunde man i alla fall hitta samlade badtemperaturer för de populäraste ställena i länet i nån tidning då och då. Men nog fasen tycker man väl att det borde gå att hitta på nätet. Bedrövligt.

  • Hej John!

    Vi på SMHI mäter inte badtemperaturer utan har endast ytvattentemperatur i större skala vilket inte är riktigt vad du är ute efter. Oftast har tidningar och kommuner egna mätningar av vattentemperatur, så mitt tips är att kolla på deras hemsidor.

    När jag söker på nätet om temperaturer i Årstaviken hittar jag information på Stockholms miljöförvaltnings hemsida: http://miljobarometern.stockholm.se/vatten/badv...

    Hoppas du kan hitta den information du söker!

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.