Orten med flest regndagar respektive mest nederbörd per år.

Hej!

Jag undrar vilken/vilka svensk(a) ort(er) som har flest regndagar/mest nederbörd per år.

Tack på förhand!

/ Mathias

Kommentarer

  • Hej Mathias,
    Av alla våra stationer med normalvärden är det Abisko som får minst nederbörd/år med 304 mm, även området runt Torneträsk får lite nederbörd. Anledningen är att Abisko ligger i "regnskugga bakom" fjällkedjan.
    Mest nederbörd fick Fröslida i Nissans dalgång i inre Halland med 1193 mm/år. Av nu pågående stationer får Havraryd mest nederbörd med 1143 mm/år. Obebodda delar av fjällen får också mycket nederbörd, bl.a Sarek i Lappland och Skäckerfjällen i Jämtland.

  • OK, tack för svaret.
    Jag glömde emellertid att jag skulle vilja veta vilken ort som fått mest regn de senaste 10 åren, samt vilken ort av Växjö och Borås som haft flest regndagar/ mest nederbörd senaste 10 åren.

    Otroligt tacksam för svar!

    / Mathias

  • Hej Mathias,
    När det gäller nederbörd senaste 10 åren kan jag hänvisa till länken som går till årets väder, http://www.smhi.se/klimatdata/Arets-vader-och-v...

    Växjö har 193 regndagar/år och får normalt 618 mm/år
    Borås har 192 regndagar/år och får normalt 975 mm/år

  • Har inte nederbörden ökat i Borås till ca 1100mm/år senaste 10 åren enligt geovetenskapen på GU.

  • De senaste 10 åren (2002-2011) har Växjö haft årsnederbörd 695 mm och Borås 1127 mm.

  • Hei.
    Jeg og min familie vurdere å flytte til Svenljunga.
    Forstår jeg disse innleggene dit hen at dette området er å betrakte som et av Sveriges våteste? (Både med tanke på antall mm.pr år, og i antall regndager?)

    Hvis dette er tilfellet, hvilke områder i syd/midt Sverige anses å ha det tørreste og varmeste klima?

    Mvh. fam. Jensen som er "klimaflyktninger" Fra Norges våte vestkyst:- )

  • Hej!

    Här finns en karta över Sverige där du noggrant kan se hur mycket nederbörd som normalt faller:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/neder...

  • hej,
    borde inte den rikstäckande kartan uppdateras till 1990-2009 t ex?

  • Hej PA,
    När man räknar ut normalvärden använder man sig av en hel klimatperiod. En klimatperiod omfattar 30 års mätningar. Nästa klimatperiod infaller 2020 och avser då 1991-2020. Detta beräkningssätt är globalt för alla medlemsländer i WMO (världsmeteorologiska organisationen ett FN-organ).

  • ok, det hade även varit spännande att se om det regnar mer i Gbg trakten idag än för 10 år sedan. Upplevelsen är ju den att det gör det då jag inte minns en hel vecka med sol sedan i våras? Finns det sådana diagram?

  • Hej PA,
    Nja, den statistik som finns är just den som baseras på en hel klimatperiod 1961-90. Däremot kan du studera våra månadssammanfattningar flera år tillbaka i tiden på följande länk som handlar om månadens väder där du kan klicka dig tillbaka i tiden:
    http://www.smhi.se/klimatdata/Manadens-vader-oc...

  • Hej,

    Jag undrar hur årsnederbörden sett ut de senaste 10 åren för Göteborg respektive Stockholm? Det är mycket snack här på jobbet i Stockholm och vi göteborgare får höra att det regnar så mycket i Göteborg hela tiden.

    Mvh, Alexander

  • Hej Alexander. Denna information kan du hitta på vår hemsida under Klimatdata: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/neder...

  • Hej!
    Jag skulle vilja veta det exakta antalet regndagar i Göteborg och Malmö över några år tillbaka. Gärna månadsvis om det finns. Jag har tittat på era väderkartor, men dessa är inte tillräckligt detaljerade. Finns det någonstans man kan få tag på mer exakt information?

    MVH
    Jacob

  • Hej Jacob. Prova denna länk istället. http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/datas...
    Där kan du få fram månadsnederbörd för Stockholm och Malmö 1961-2011. Tycker du inte att du får fram det du vill kan du skicka ett mail till SMHI Kundtjänst. Vi kan ta fram data åt dig men då är detta uppgifter som vi tar betalt för.

  • Varfor anvander man sig inte av "rolling averages", dvs att man redovisar perioden 1961-1990, nasta ar 1962-1991, followed by 1963-1992, etc?

    Da borde man val snarare fa en battre kansla over "real" averages?

    Tack dock for intressanta lankar i ovanstaende svar.

  • Hej Per-Ola,
    Intressant synpunkt du har där. Dock är det en internationell överenskommelse som WMO, världsmeteorologiska organisationen (ett FN-organ) satt upp för alla medlemsländer att alla normalvärden skall baseras på mätningar under en hel klimatperiod omfattande 30 år, nuvarande period är alltså 1961-90. Nästa klimatperiod omfattar åren 1991 och 30 år framåt.

  • Varför regnar det mest i Lappland?

  • Hej John,
    Nederbördens fördelning i Sverige
    Det finns flera faktorer som bidrar till att vissa delar av Sverige får mer nederbörd än andra.

    När vinden blåser in mot höga berg tvingas den uppåt med avkylning, kondensation och nederbörd som följd. De västra fjälltrakterna får därför normalt de största nederbördsmängderna i Sverige eftersom det oftast blåser västliga vindar. I Sarek- och Sulitelmafjällen faller omkring 2 000 mm per år. Dessa värden bygger i viss mån på indirekta mätningar och uppskattningar, eftersom det inte finns några direkta nederbördsmätningar från dessa områden.

    Västsisdan av Sydsvenska höglandet uppvisar ett nederbördsmaximum i södra Sverige. Det finns också ett nederbördsmaximum 1-2 mil innanför Norrlandskusten.

    I havsbandet är det som regel mindre årsnederbörd än i inlandet. Påtagligast är skillnaden under sommaren. Det beror på att solen värmer upp markytan mer än havsytan, vilket leder till att luften över land stiger uppåt och därmed avkyls, vilket kan medföra eftermiddagsskurar.

  • Hej vart regnar det mest mellan Göteborg & Stockholm?

  • Hej Sanna

    Här kan du se hur det ser ut [http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/neder...

  • Jag undrar om antal regndagar ökar över tid? Hur stor är skillanaden i regndagar jämfört Göteborg kontra Stockholm.

    Om du behöver skydda dig mot regnet kan du kika på fina Regnkappor/Regnrockar: http://bomarke.com/collections/regnkappa

    För oss är det här en utmärkt dialog att följa för att posta till våra kunder och intressenter, tack för bra forum.

  • Här kan man se normalantalet dygn per år då det faller minst 0.1 mm nederbörd:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/neder...

    Minst 1.0 mm:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/neder...

    Minst 10.0 mm:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/neder...

    Några individuella år (minst 1.0 mm):

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.135...

    Nederbörden i Sverige har under senare decennier gradvis blivit något större:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/neder...

  • Tack, Hans.

    / Emil på Bomärke

    www.bomarke.com

  • Hur långt tränger nederbörden ner i jorden? Om det regnar t.x. 10 mm. Det beror väl på markens beskaffenhet givetvis, men kan man ändå räkna ut något hedervärd ?

  • Hej Agneta,

    Det är inte så lätt att ge något enkelt svar på den frågan. Men om regnvattnet inte sugs upp av rötter eller avdunstar, och om det är en genomsläpplig jord, till exempel sandjord, så når vattnet förr eller senare ner till grundvattennivån.

  • Hej!
    Jag är en elev och jag behöver lite hjälp till mitt arbete! Hur mycket regnar det under ett helt år i Sverige?

    Tack på förhand!

  • Hej!

    Nederbördsmängderna varierar en hel del beroende på var i Sverige du bor. Här kan du se hur många millimeter nederbörd det normalt faller per år:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/neder...

  • Tänkt skaffa mig ett fritidshus på det småländska höglandet närmare sagt ekelsjö undrar hur mycket vädret skiljer sig där jämfört med jönköping på sommaren?

  • Hej Dennis,
    Det som skiljer sig mest under sommarnånaderna är att nederbörden ofta är mer på höglandet än Jönköping. Medans Jönköping under sommarmånaderna ligger på 50-60 mm/månad har höglandet ofta 70-90 mm.

  • Hej. Jag vill ställa en fråga till dig? Hur länge ska det ungefär regna idag.

  • Hej. När det gäller prognoser får du titta på vår hemsida: www.smhi.se

  • Finns det data att hämta om hur stor nederbörden varit senaste månaden? Ex.v. i Småland, alltså en begränsad region.

  • Hej Ingemar,
    Ja, du kan hämta hem observationer från vår hemsida. Gå till denna adress:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore...

  • Jag är golfare på Fullerö golfbana strax utanför Västerås och är nyfiken på hur stor sannolikhet det är för att det ska regna när golfrundan startar. Antag att man väljer en slumpvis tidpunkt i juni. Hur mycket ökar sannolikheten för regn om man beaktar hela rundan på 4 timmar?

  • Hej Mats,
    Det är i stort sett omöjligt att svara på. Det beror helt på vilken vädersituation som råder för dagen. Har vi en labil luftmassa är det ganska stor risk för skurar under dagen.

  • Hej!
    Jag har hört att Öckerö är den snöfattigaste kommunen i Sverige. Spontant tänker jag mig att en sydligare kommun borde få ett sådant sorgligt utnämnande. Men med tanke på att det är en ö-kommun så kan det ändå förefalla som tänkbart. Finns det statistik som styrker/motbevisar detta? (Nederbördskartorna visar ju samlad nederbörd och därmed mest regn så jag ser det inte vid en snabb koll.)
    Västliga hälsningar
    Roger

  • Hej Roger,
    All nederbörd mäts i smält form och den normala årsnederbörden för landet i sin helhet ser du här:

    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.4159.139823583...

    och du kan enkelt interpolera fram vilken del av landet som får minst nederbörd. Av alla våra nederbördsstationer där vi har statistik från är det Abisko som får minst nederbörd/år, endast 304 mm och det beror på s.k. regnskugga från närliggande fjäll.

  • OK, Tack för svar!
    Men när det gäller just snö, kan man veta i vilken kommun det faller mest respektive minst?

  • Hej igen,
    Det finns en karta som visar största uppmätta snödjup, hoppas den passar in på vad du är ute efter:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/s...

  • Hej! Vad är orsaken till mycket nederbörd över småländska höglandet?

    Tack!

  • Hej Jenny,
    Dom flesta lågtryck som kommer in över Skandinavien kommer från sydväst och rör sig upp över landet åt nordost. Regnvädren rör sig sedan åt nordost upp över landet och passerar då ofta sydsvenska höglandet. Det sker då en hävning av luften som då förstärker nederbörden. Det är därför som höglandet ofta får mer nederbörd då.

  • Hej, Varför stämmer radarbild över nederbörd och nederbördsuppgifter för "senaste dygn" så dåligt för Östersund i går (2016- 09-23) ?
    Enligt nederbördsstatistik regnade det under hela dagen men enligt radarbild endast några timmar kring kl 14. Mellan kl 19 och 22 regnade det omk. 1 mm/ timme men enligt radarbild ingenting !

  • Hej Kjell,
    Dessa två är helt olika saker, radarbilderna visar en uppmätt nederbörd i molnen, och "Senaste dygnet i ..." visar beräknade observationer, det är alltså framtaget via en modellkörning, och ej att förväxla med en observation.

  • Excel VBA!