Ordlista engelska-svenska

1 Finns det någon Engelsk-Svensk ordlista för meteorologiska termer vid väder rapportering?

2 Finns det någon "ikonuppsättning" (dessa små bilder med moln, sol, regn mm) som används vid väderrapportering tillgänglig med både svensk och engelsk förklaring till dess betydelse?

Om inte finns det några planer på att ta fram en sådan för att hjälpa icke svensktalande samt översättare av väderappar? (följdfråga till både fråga 1 och 2).

Kommentarer

  • Hej Sune,
    Nej, tyvärr finns ingen översättning just nu till engelska. Jag tycker ditt inlägg är vettigt så jag "taggar" inlägget som ett förbättringsförslag som utvecklarna får titta på vad som är möjligt i kommande lanseringar.

  • Hej Sune!
    Gör en sökning på "weather symbol+wmo" så får du många träffar.
    Engelska MetOffice har en sida med symboler och text:
    http://www.metoffice.gov.uk/guide/weather/symbo...
    John

  • Därmed tackar vi för John Ekwalls inlägg!

  • Tack John men jag behöver dom svenska termerna för att förstå vad som menas.
    Vad är skillnaden på "Light rain" och "drizzle" är inte båda duggregn på svenska?
    Det var en bra länk men jag behöver även svenska motsvarigheter för varje symbol och beskrivning.
    En liknande sida med både engelska och svenska är det jag vill ha, samt en ordlista Engelsk-Svensk ordlista med meteorologiska termer

  • Hej Sune,
    Då vi inte har en exakt översättning som du vill ha på vår hemsida har jag bara rådet att du använder en svensk-engelsk ordbok för översättningen.

  • Här är flera sidor med engelska meteorologiska termer:
    http://www.bbc.co.uk/bitesize/standard/geograph...
    Lätt regn och duggregn är inte samma sak.
    Duggregn består av talrika mycket små droppar, mindre än ½ mm i diameter, och faller därför så sakta att de ses yra omkring i luften. De faller oftast från dimmoln.
    Regndroppar där flertalet har en diameter större än ½ mm kallas regn och faller hastigt.

  • @Torny Axell en svensk-engelsk ordbok blir inte helt korrekt, då den inte är avsedd för meteorologiska termer.

    Hittade en länk som förklarar dom engelska begreppen lite men den är inte helt komplett den heller och saknar svenska.
    http://www.wrcc.dri.edu/ams/glossary.html

    Kan inte SMHI som har tillgång till utbildade meteorologer som är insatta i begreppen skapa en korrekt ordlista?

  • @Per-Erik Hedén vad är då skillnaden mellan "light rain" och vanligt regn?
    Vad är den korrekta svenska termen för "light rain"?

  • Hej!

    I synoptiska observationer skiljer man rapporteringsmässigt mellan följande slag av nederbörd. Siffrorna visar koden i en sådan rapport. Högre kodsiffra innebär högre prioritering vid rapporteringen.

    Listan visar vilka svenska nederbördstermer som vanligen används.

    50: Lätt duggregn med avbrott.
    51: Ihållande lätt duggregn.
    52: Måttligt duggregn med avbrott.
    53: Ihållande måttligt duggregn.
    54: Tätt duggregn med avbrott.
    55: Ihållande tätt duggregn.
    56: Underkylt duggregn, lätt.
    57: Underkylt duggregn, måttligt eller tätt.
    58: Duggregn tillsammans med regn, lätt.
    59: Duggregn tillsammans med regn, måttligt eller tätt.
    60: Lätt regn med avbrott.
    61: Ihållande lätt regn.
    62: Måttligt regn med avbrott.
    63: Ihållande måttligt regn.
    64: Starkt regn med avbrott.
    65: Ihållande starkt regn.
    66: Underkylt regn, lätt.
    67: Underkylt regn, måttligt eller starkt.
    68: Regn eller duggregn tillsammans med snö, lätt.
    69: Regn eller duggregn tillsammans med snö, måttligt eller starkt.
    70: Lätt snöfall med avbrott.
    71: Ihållande lätt snöfall.
    72: Måttligt snöfall med avbrott.
    73: Ihållande måttligt snöfall.
    74: Tätt snöfall med avbrott.
    75: Ihållande tätt snöfall.
    76: Isnålar.
    77: Kornsnö.
    78: Enstaka snöstjärnor.
    79: Iskorn.
    80: Lätta regnskurar.
    81: Måttliga eller kraftiga regnskurar.
    82: Mycket kraftiga regnskurar (skyfall).
    83: Snöblandat regn i byar, lätta.
    84: Snöblandat regn i byar, måttliga eller kraftiga.
    85: Lätta snöbyar.
    86: Måttliga eller kraftiga snöbyar.
    87: Byar av småhagel eller snöhagel, lätta.
    88: Byar av småhagel eller snöhagel, måttliga eller kraftiga.
    89: Lätta byar av ishagel, utan åska.
    90: Måttliga eller kraftiga byar av ishagel, utan åska.
    91: Lätt regn. Åskväder under senaste timmen men ej vid obs-terminen.
    92: Måttligt eller starkt regn. Åskväder under senaste timmen men ej vid obs-terminen.
    93: Snöfall, snöblandat regn eller hagel, lätt. Åskväder under senaste timmen men ej vid obs-terminen.
    94: Snöfall, snöblandat regn eller hagel, måttligt eller starkt. Åskväder under senaste timmen men ej vid obs-terminen.
    95: Regn eller snö men inte hagel. Svagt eller måttligt åskväder.
    96: Hagel. Svagt eller måttligt åskväder.
    97: Regn eller snö men inte hagel. Kraftigt åskväder.
    98: Åskväder med sandstorm.
    99: Kraftigt åskväder med hagel.

  • Vid lätt regn är synvidden oftast över 10 km.
    De förklaringar du söker finns i "Handbok för väderleksobservatörer", som getts ut i flera upplagor av SMHI.