Ord för snö respekt regn

Regnskur o hagelskur används ju men vad är motsvarigheten när det gäller snö???

Kommentarer

  • Snöby kanske.

  • Nä, snöby innehåller blåst, det gör inte regnskur

  • Hej!

    Snöby är motsvarigheten till regnskur och hagelskur, dvs nederbörd som faller ur Cumulonimbusmoln (bymoln). En snöby behöver inte betyda starka vindar, även om det i och för sig under bymoln ofta råder mer eller mindre byig vind.

  • Tack för svar!