Nya utseendet inte helt lätt att förstå

Gå tillbaka till det "gamla" och lättförståeliga formatet. Varför ska dessa ny IT påverkare göra hemsidor "fancy" och användarovänliga för de flesta av oss som nyttjar tjänsterna. Enkelt och tydligt borde vara ledord.

Kommentarer

  • Hej. Vi har gjort om våra varningssidor och meningen var att det skulle bli mer tydligt. Du kan läsa mer om hur vi tänkt här: http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/ny-varningssida-...

  • Nya varningskartan ej klickbar (Android 4.3 och uppdaterad chrome)

  • Hej. Jag har fått detta svar av en av våra tekniker dit jag skickade ärendet:
    Vad är det som det inte går att klicka på?
    För mig funkar det bra att klicka i karta, fälla ut och in varningar osv på en Samsung Galaxy SIII med Android 4.3 och senaste Chrome. Har man stora fingrar kan det vara lättare att klicka på distrikt i kartan om man zoomar in.

  • Hej
    När man klickar på aktuellt område på varningssidan vore det
    bra om även texten på den innehållande den varningen kom fram utan att behöva klicka en gång till.

    Mvh
    Erling

  • Halloj!
    Ja jag håller med Erling ovan.
    Men sen undrar jag om det går att redan när man för pekaren över området se hela texten? Sparar 2 klick per område och snabbt!
    Själv reagerar jag kraftigt på "moderniseringar" som gör det omständigare. Råkar ut för detta allt oftare t.ex ATG och andra skojare som tycks tycka att dom är duktiga när dom får många klickar.
    Jag tror att SMHI är seriösa och inga skojare.

    Med vänlig hälsning
    Gädda

  • Hej kundtjänst
    Håller med Johan ovan. Det nya utseendet ger inte samma överblick som det förra och saknar vital information, som t.ex. datum (och inte bara dag). Det är allt för fet stil på rubriker och för litet teckenavstånd så att det blir svårt att se sammanhanget i tabellerna.
    Toppen om man kan fortsätta att välja gamla utseendet!
    MVH
    Sven

  • Varför måste ni förstöra Varningssidan ?

    Nu får man ju klicka ihjäl sig !

    Helt och hållet i onödan !!

    Information MÅSTE vara tillgänglig för att vara användbar !

  • Widget för Android visar inte gradtalet på en rad när det är tvåsiffrigt med minustecken framför.
    mvh
    Björn

  • Ta inte bort de gamla sidorna, de nya går inte att förstå, oavsett hur ni tänkt och utrett det. 10-dagars tabell i den nya måste expanderas för VARJE dag... Byter man till Diagrammet har staplarna för nederbörd INGEN skala... Vindblobbarna för vindriktning är svåra att överblicka...osv..

    Fråga: varför tar ni inte till er den feedback och återkoppling ni får från användare hela tiden om att det nya utsendet är otydligt, svårt att föverblicka och tolka?? Är det kostnader eller prestige som ger låsningen?

  • Här har det kommit ett inlägg idag (5/1) som inte publicerats. Varför?

  • I denna tråd fanns ett antal inlägg som var icke-publicerade, vilket av okänd anledning inte framgick av den översiktslista vi använder vid moderering, något som normalt skulle varit fallet. Nu är alla inlägg publicerade.

  • informationen i era prognoser är svåra att förstå. Snälla ni på SMHI ta tillbaka den tidigare utformningen som jag inte behöver vara meteorolog för att begripa. Ni kan alltid fortsätta att utveckla er presentation men den ni har nu är svår att förstå och mycket rörig.

  • Det finns fortfarande flera trådar där inläggen inte blivit publicerade den senaste tiden.

  • Snälla!!!
    Låt oss få tillbaka den gamla 10 dygnsprognosen med superbra diagram!!!

  • Och återigen, hur får jag den gamla varningssidan? Ofta brukar ni ju spara de gamla fungerande sakerna när nån överenergetisk nallefipplare får för sig att göra nya versioner av klickmonstermodell. Men inte när det gällde varningssidan? Den kanske fungerar bra (eller lika bra) på telefoner och tabletter som tidigare, men för de med riktig dator är den ju fortfarande fullständigt hopplös?

    För övrigt förstår jag inte varför man tar bort vettig mouseoverfunktion med hänvisning till att tablettanvändare inte ser det .. Och? Men musanvändare gör ju och det STÖR ju inte de som inte har mus att det finns där, eller hur?

    Som sagt, webchefer som ska visa sig duktiga är det värsta som finns för en fungerande websida :/

  • Jag funderar över "användarbarheten" i tecknet för vindriktning.
    Jag läser text som t.ex skriver (13) NV men bilden visar pilen i sydost.
    Jag kan förstå, efter en stunds tankemöda,att pilen trots allt visar rätt men det är kognitivt tveksamt att få det hela snabbt tolkat.
    Jag använder regelbundet Sjöfartsverkets app ViVa som har en föredömlig, lätt tolkningsbar bild för vindriktningen där pilens placering stämmer med den i text angivna vindriktningen.

    Hur tänker ni kring detta?

  • Kan inte se hela temperaturvärdet i 10-dagarsprognosen varken på hemsidan eller i appen för IOS.
    "Uppdatering av prognos misslyckades" kommer ofta som felmeddelande.
    Det gamla utseendet och funktionalitet var mycket bättre och överhuvudtaget stabilare, tittar numera tyvärr mest på yr.no.

  • Vädret i Sverige(tidigare version) är överlägsen. Dels för att man kan expandera 5 dygns och 10 dygnsprognoserna och dels grafen som är överlägsen i överskådlighet då skalan är inte ändras beroende på temperatur intervallet. Behåll denna layout och komplettera med hur säker prognosen är

  • Olle Nygren har mitt fulla stöd. Den tidigare versionen var mycket , mycket bättre och lättare att ta till sig.

  • Hej! Håller helt med tidigare inlägg, vad gäller 10-dygnstabellen och varningssidorna. Nu är tack och lov de gamla versionerna av "Vädret i Sverige" och "Ortsväder" tillbaka efter några dagars frånvaro. Låt nu de gamla versionerna vara kvar och ändra inte på saker som är enkla och lättlästa för "ändrandets skull"! Onödigt klickande på varje dag 10 gånger på nya 10-dygnstabellen är inte befogat. Det är ju mycket lättare och snabbare att scrolla ned på de gamla versionerna. Onödigt med extraklick på varningsdistrikten! Som sagt; Låt de gamla versionerna vara kvar också! För alla som tycker de var bättre! Och vi är nog många!!

  • Hej!

    Ett användartips:
    Genom att klicka på den lilla pilen till vänster om ordet "DAG" i tabellhuvudet i 10-dygns-prognoserna så kan man välja om man vill eller inte vill se alla klockslag på en och samma gång.

  • Tycker att ni bör ändra i 10-dygnsprognoserna så att förväntad nederbörd räknas ihop när man går in på en viss dag och tidpunkt istället för att den anges per h och sedan får man själv räkna ut hur mycket det blir totalt mellan olika klockslag! Då menar jag nederbörden som anges i mm/3h mm/12h osv.
    I nuläget är det lite otydligt om det kommer komma 0,6mm på 12h eller om det kommer komma 0,6/h i 12h.