Ny prognos FÖRSÄMRING!!!!

Varför kan jag inte se detaljerad prognos för alla dagar utan att behöva klicka på varje dag? USELT!
Går inte att lägga in favoriter!!
Menyerna har blivit miniatyrtext på botten!

Ta bort skräpet, lägg tillbaka eb vettig funktion!!

/Jan Olof

Kommentarer

  • Hej Jan Olof,
    Tyvärr fick vi problem med nya sidan och vi måsta gå tillbaka till den gamla sidan.

  • Tyvärr skriver du.
    Tack och lov att ni fick problem med nya sidan så vi slipper eländet.
    Hoppas ni har raderat den för evigt!

    ---Jan Olof

  • Instämmer, hoppas den är borta för alltid.

  • Hej på Er,
    Senaste info som vi fått:

    Störningar på smhi.se

    I samband med skiftet till ny vädertjänst så kommer det vara en del störningar. Det kan hoppa fram och tillbaka mellan den nya och gamla tjänsten. Vi beklagar detta.
    Ditt inlägg är taggat som en synpunkt och ansvariga tittar på ditt inlägg.

  • 10-dygns diagnosens diagrambild är under all kritik!
    Alldeles för liten och hoptryckt. Den var den bästa överskådliga bilden ni hade.
    Det är totalt omöjligt att få en vettig översikt dag-för dag i den nya bilden.
    Varför inte lägga diagrammets parametrar som dom var förut. Det blir inte bättre av att ni har lagt helt nya diagramvärden på bildsekvensen.
    Vore det inte bättre att lägga kartbilden under prognosen!
    Det är ju prognosen som är det intressantaste.

  • Hej Gunilla! Tack för synpunkterna! Vi tar med dom till de som jobbar med tjänsten.

    Leif Webbkoordinator
  • Instämmer med Gunilla Hjelm

  • Tycker inte att den nya sidan är bättre. Bl.a. kan man inte se hela 10-dygnsprogn. samtidigt utan måste klicka för varje dag, vilket ger en mycket sämre överblick
    Med vänlig hälsning
    Ragnar

  • Hej Ragnar! Tack för synpunkten! Den är skickad till produktansvarig.

    Leif Webbkoordinator
  • Håller med föregående inlägg angående att bilden är ihoptryckt, saknar den gamla bilden
    Ett minus är också att man måste trycka bort tex. byvind om man inte vill se det varje gång
    Står inte när den uppdaterades senast
    Vill ha tillbaka den gamla
    Den stora väderkartan är ok, men inte diagramprognosen

    Maria

  • Håller fullständigt med. Använde mest 10-dygnsdiagrammet tidigare. Ett analogt diagram gör att man snabbt får en uppfattning om det kommande vädret över tid. Det gamla diagrammet var betydligt bättre, kanske framför allt för att det var bredare och indikerade varje dag. Det var dessutom möjligt att "zooma in" på var och en av de första tre dagarna. Det här nya diagrammet har alldeles för dålig upplösning i tid. Om ni inte kan återgå till det gamla diagrammet, se åtminstone till att det nya täcker hela fönstret så som kartan ovanför gör. Då borde man kunna indikera varje dag. Återinför också möjligheten att se de tre första dagarna var för sig.

  • Ju mer jag försöker använda det nya 10-dygnsdiagrammet, desto mer frustrerad blir jag. Upptäcker just att temperaturskalan verkar anpassa sig så att den lägsta och den högsta temperaturen under perioden bestämmer skalans lägsta och högsta temperatur. Temperaturvariationerna blir då alldeles för överdrivna och man har ingen referens för om det är varmt eller kallt under perioden förrän man läst av skalan till vänster. Höst och vår är det också värdefullt att kunna bedöma frostrisken och då är det viktigt att se 0-graderslinjen så att man snabbt får en uppfattning om hur nära den minimitemperaturerna ligger. På den höjd diagrammet nu har borde ni kunna spänna över ett konstand temperaturintervall på 30-35 grader. Temperaturvariationer skulle då visas lika hela tiden och inte bli överdrivna i vissa lägen. Det är också sällan man har mer än 30 graders variation över 10 dagar. Höst och vår borde intervallet -10 till +20 grader klara sig länge. Erforderliga ändringar i intervallets gränser bör göras i 10 eller 5 graders steg.

  • Nya prognossidan en klar försämring.

  • tycker att den verkar bra. En fråga solens upp och nedgång är tiden sommar eller vintertid?

  • Instämmer att det var bättre förut! Ändra tillbaka snarast!

  • Vill ha tillbaka den gamla sidan där man kunde se hela 10 dygnsprognosen på en gång. Den ny där man skall klicka på respektive dag är bara jobbig att använda.
    Dessutom lyckas jag inte hitta hur man ställer in favoritorter, får automatiskt Stockholm och det är ju inte så aktuellt när man bor åt västkusten.

  • Hej då SMHI!

    Nu går jag över till YR.NO.

    Med föga vänlig hälsning
    Olle

  • Hej jag kan bara hålla med. Jag har använt 10-dygns prognosen ständigt under ett antal år och det har varit ett snabbt sätt att få information, och man har kunnat "zooma" in på några av dagarna om man vill det. Det vore väldigt intressant att få höra SMHI vad ni tycker att förändringarna av diagrammet har gett för förbättringar och fördelar för oss användare, jämfört med det äldre diagrammet.

  • Hej Magnus! Just diagrammet är inte riktigt så som vi vill att det ska vara. Vi ville få med mycket mer från det gamla men av olika skäl hanns det inte med. Det kommer att ske i senare versioner.

    Leif Webbkoordinator
  • Har just kommit hem efter några dagars bortovaro. Brukar alltid börja med SMHI när jag startar datorn - tveksamt om det blir så framledes. Utan närmare analys sällar jag mig till de negativa. Allt var bättre förr!

  • Varför tar ni bort inlägg? Det jag skrev var på inget sätt otrevligt, mer än att jag jag kallade det nya upplägget för skräp. Och den åsikten verkar jag ju inte vara ensam om.

  • Ja jag stämmer in i kören. Den nya tjänsten är botten. Det viktigaste för att få en bra prognosöverblick är 10-dagarsdiagrammet och då med knapp zoombart på de närmaste dagarna med hög upplösning. Kartor och annat dravel är inte så mycket att ha. Där är beträffande historisk radarbild fram till nu dock mycket användbar, men borde då utformas ungefär som hos DMI.DK Den utnytjar jag mycket för den täcker även mitt intresseområde, västkusten och Skåne. Skilj alltså på faktisk historisk radar och prognostiserad radarbild, och ge den historiska hög upplösning helst varje kvart med snabb uppdatering.

  • Tillbaka med det gamla upplägget och designen.
    Det var mycket bättre.
    Tydligare och gick mycket fortare att få info. på rätt sätt.

  • Ja, jag har knappt besökt smhi.se sedan jag skrev inlägget. Det blev så uselt att jag numera bara använder dmi.dk
    Bye-bye smhi!

  • Hej Marie,
    Den gamla sidan finns kvar ett tag till. Här är länken till sidan:

    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land

  • Har ni någon statistik på hur många som fortfarande tittar på den gamla sidan?

  • Hej!

    De flesta använder nya sidan, men även den gamla sidan används av ganska många.

  • jag använder den nya sidan, tycker den är bra.
    finns mycket mer information.

  • Hej Håkan,
    Ja, det verkar som om både den gamla och den nya sidan får många besök. Många saknar den gamla medan andra tycker att den nya är bättre.

  • Att många använder den nya sidan är inte så konstigt, så väl som ni gömt undan den gamla

  • smhi:s taffliga försök till nåt nytt är ett fiasko tycker visst fler än jag. Å andra sidan kan man naturligtvis inte ha några förväntningar när det gäller smhi, då blir man bara besviken. DMI i fortsättningen!

  • jag tycker det är bra, finns mycket mer info i det nya