Moln över Malmö

Vad är det egentligen för moln som syns över Malmö just nu? Kan det vara asperatis?

Kommentarer

  • Hej Kim,
    Kan du möjligen skicka en bild så kan vi lättare svara dig.

  • Ja du har helt rätt om att det är en form av asperatis.

  • Häftigt!! 😀 Tack för snabbt svar!

  • Hej!
    Jag undrar vad bif. molntyp kallas. Tagen över Essingeleden.

    Bifogad fil:

  • Wow, ser ut som Kelvin-Helmholtz, men jag ska låta SMHI svara. 😀

  • Hej,
    Trevlig bild.
    Det är många gånger svårt att utifrån bilder avgöra vilken typ av moln det är. Min bedömning i detta fall är att det är Stratocumulus (böljemoln). Det som är spännande med din bild är att det bildats ett speciellt vågigt, tandat mönster av mellanrum där den blåa himlen lyser igenom. I atmosfären förekommer alltid en mängd olika vågrörelser. Oftast ser vi inte dem men då de påverkar molnen kan vågorna bli synliga. Dessutom förvrängs vågorna av att vinden varierar både till styrka och riktning. Därav kan olika mönster framträda bland molnen. Även perspektivet och belysningen bidrar till hur vi ser och upplever molnen.
    Med vänliga hälsningar,

    Weine Josefsson

    Meteorolog - klimatolog

  • När (datum, tid) och åt vilket väderstreck är bilden tagen?