Mätning av soltimmar.

Vi lever och verkar i Hörte mitt, på Sveriges sydkust, mellan Ystad och Trelleborg. Nederbörden kommer oftast in, antingen snett över sydvästra hörnet och passerar över Malmö,Lund och nordvästra Skåne, eller snett över sydöstra hörnet i nordvästlig riktning. Kvar blir en triangel mellan Smygehamn - Skurup - Ystad,c:a. Denna kallas i folkmun , sedan långt tillbaka i tiden, för Gyllene triangeln. Detta beroende på att soltimmarna är betydligt fler, och följaktligen nederbörden mindre. Detta gäller framförallt på sommarhalvåret. Detta är ingen vetenskap, men väl förankrat i bygden.
Jag företräder, www.sydkusten.se ,ett nätverk med c:a 30 företag i besöksnäringen i vårt område, och är engagerad i näringen för södra Skåne.

En orsak till att man besöker sydkusten är för att sola och bada vid våra långa och fina stränder.
Vi har förståelse för att väderprognoser inte kan vara allt för detaljerade, men vi blir frustrerade när vi på TV och annat hör att det skall bli regn, men vi konstaterar att solen skiner i all sin prakt. Besökarna har vädret som viktig parameter, och vår näring påverkas betydande.
För oss blir det då väldigt konstigt att man, Skåne, bara mäter soltimmar i Lund.
Man besöker knappast Lund för att sola och bada.
Förslaget är då att man mäter soltimmar i t.ex. Abbekås, eftersom orten finns med i systemen, och är väl placerad i området.

Med hopp om positiv dialog.

Kommentarer

  • Hej Per-Olof!
    Du är inte den förste som önskar en solstation, men kostnaderna för en sådan är så stora så jag tror inte SMHI har något intresse för att sätta upp en station på de platser längs kusterna som ofta har mycket soltimmar (det finns fler platser än i Skåne), men kan man finna sponsorer för en solstation så kanske det kan bli intressant.

  • Utöver Lund i Skåne så mäts soltimmar också i Falsterbo. Även om inte Falsterbo ligger i den gyllene triangeln så ligger ju orten på Skånes sydvästkust, precis vid havet.
    Fast skillnaden i juni mellan Lund och Falsterbo var endast 8 soltimmar...

    Länk: http://data.smhi.se/met/climate/time_series/mon...