månadsmedeltemperaturer

Hej,
Var hittar jag månadsmedeltemperaturer o.dyl. för Stockholm i tabellform likt de som finns på charterbolagens sidor för olika städer? Se ex nedan.

Klimat JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dag °C 4 4 9 15 21 26 28 27 24 18 12 6
Natt °C -3 -2 1 6 12 17 20 19 16 10 4 -1
Soltim/dag 4 5 6 7 8 10 9 8 7 7 5 5
Vatten °C 2 1 3 7 12 17 20 22 21 17 11 5

Tack

Kommentarer

  • Hej Gunnar,
    Du hittar månadsinformation här:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/tempe...

    Dock inte i tabellform.

  • Hej,
    Tack för det. Här fanns många uppgifter, men jag är inte säker på om dessa är det jag är ute efter. Jag letar efter genomsnittstemperaturen för dag respektive natt varje månad för Stockholm, så som det presenteras på resebyråernas sidor för turistorter. Jag antar att det är statistik för ett antal år tillbaka, så man får en hygglig bild av temperaturfördelningen över året. Hoppas ni har dessa siffror någonstans. Jag förmodar att resebyråernas siffror kommer från er eller era kollegor i andra länder.

    Med vänlig hälsning
    Gunnar

  • Hej igen Gunnar,
    Det är mycket möjligt att vi levererat underlag till någon/några resebyråer som sedan sammanställt dessa data på sitt eget sätt. Vad jag förstår är det normalvärdet du är ute efter. Kan det möjligen vara detta du är ute efter:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/tempe...

  • Hej igen Torny,
    Har försökt öppna länken med filerna du skickade, men tyvärr misslyckats. Det borde vara en zipfil, men när jag klickar på den får jag nedanstående länka, alltså data- o textlänkar som jag inte kan öppna. Är det möjligen något fel med adressen?

    stockholm_td_adj.dat stockholm_td_adj.txt

    Hälsningar
    Gunnar

  • Här hittar man en del uppgifter för Stockholm:
    http://www.climate-charts.com/Locations/s/SN024...

  • Om man tittar på dygnets normala maximitemperatur i centrala Stockholm (Observatoriekullen) så blir resultatet enligt nedan. För varje månad anges värdet under den klimatologiska standardperioden 1961-1990, och inom parentes värdet under perioden 1991-2013:

    Jan: -0.7 (+0.8)
    Feb: -0.6 (+0.7)
    Mar: +3.0 (+4.2)
    Apr: +8.6 (+10.5)
    Maj: +15.7 (+16.4)
    Jun: +20.7 (+20.6)
    Jul: +21.9 (+23.5)
    Aug: +20.4 (+22.0)
    Sep: +15.1 (+16.3)
    Okt: +9.9 (+9.9)
    Nov: +4.5 (+5.1)
    Dec +1.1 (+2.0)

    Och så dygnets minimitemperatur på samma sätt:

    Jan: -5.0 (-3.1)
    Feb: -5.3 (-3.8)
    Mar: -2.7 (-1.4)
    Apr: +1.1 (+2.4)
    Maj: +6.3 (+7.0)
    Jun: +11.3 (+11.5)
    Jul: +13.4 (+14.8)
    Aug: +12.7 (+14.2)
    Sep:+9.0 (+10.0)
    Okt: +5.3 (+5.3)
    Nov: +0.7 (+1.6)
    Dec: -3.2 (-1.8)

  • Tack alla tre för hjälpen. Detta kan jag använda.

    Med vänlig hälsning,
    Gunnar