Luftfuktighet

Varför är det, generellt, just nu väldigt mycket högre luftfuktighet utmed kusten kring Simrishamn/Skillinge än det är i tex Malmö, och Halmstad? Malmö och Halmstad ligger ju också vid havet så det kan ju inte ha betydelse?

Kommentarer

  • Det beror på närheten till åskmoln, som innehåller mycket fukt och vars blixtar och nederbörd syns på följande radarbild:
    http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/r...

  • Jo. det förstår jag ju Per-Erik, att om det är mycket åska/åskmoln i luften eller molnigt - då blir luftfuktigheten högre.

    Men de senaste 14 dagarna har det, varje dag, även när det varit soligt, varit mycket högre luftfuktighet.
    Det skiljer mellan tex 55 % i Malmö och 75 % vid kusten Skillinge.

    Jag hoppas att SMHI kan ge svar på detta.

  • Det måste bero på vindriktningen. Följande länk visar att det i Skillinge huvudsakligen blåst från omkring öster under denna tid:
    http://www.ogimet.com/cgi-bin/gsynres?lang=en&i...
    Innan luften hunnit till Malmö och Halmstad från Skillinge har den rört sig över land och hunnit torka en del. På länken ovan kan man se hur dygnets medelfuktighet varierar med medelvindriktningen

  • Det låter som en rimlig förklaring!

    Ska bli intressant att se om SMHI ger samma förklaring!

  • Hej,
    Vind och vindriktning har betydelse.
    Över hav och nära havsytan ligger luftfuktigheten mycket nära 100%. Med pålandsvind kommer luftfuktigheten att vara ganska hög nära kusten och avtar vanligen längre in. Just nu har vi en ostlig vind över Skåne vilket gör att orter i östra delarna får in fuktigare luft medan fuktigheten i västra Skåne och Halland blir lägre då luften passerat över land en längre sträcka. Undantag kan finnas då lokala fuktkällor kan finnas.
    Hälsningar,
    Weine