Kyleffekt-temperatur/vind/fukt

De pratas ofta om hur en temperatur upplevs men de går att mäta upp och jag undra om man tagit med fuktigheten i luften i de omvandlingstabeller man brukar slänga sig med. -25 kan upplevas ändå inte så kallt men de är pga så låg fuktighet att de knarrar i snön. ca 15% kanske i fuktighet och liten kyla som förs över i "fukten" men -2 med 100% fuktighet med öppet hav så förs mycket kyla över och de upplevs som kallare! Mer nedkylande effekt av fukten som ska värmas upp(kyler ner)!
Är detta med i de omvanlingstabeller Ni har?
Ps. Ett annat exempel som för en bastu älskare säkert kan förstås, om de är 60 grader och torrt i bastun så känns de inte alls så varmt men 60 grader med hög luftfuktighet så är 60 grader riktigt gott ;-)

Kommentarer

  • Denna artikel kanske kan vara värd att nämnas i sammanhanget.

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/u...

  • Ok, av den artikeln får man uppfattningen att man inte tycker att de går att ta in fuktigheten i beräkningen. Jag kan bara säga att öppet vatten och nollgradigt känns klart kallare än torr luft i is och snötäckt landskap och de är ingen myt utan faktisk upplevelse. De är inte bara vindens kyleffekt som påverkar.

  • Hej Jan-Erik,
    Man har gjort beräkningarna utan att ta in fuktigheten men av artikeln kan man läsa att fuktigheten har stor betydelse för hur man upplever att det faktiskt är.

  • Ok, de ger mig svar nu på min fråga. De kyleffekt tabeller man visar bland annat i TV är alltså utan fuktens påverkan så då kan man säga att är de öppet vatten och blåsigt med en temperatur kring noll så är den upplevda kyleffekten än högre! De motsatta kan man säga om torr luft vid -20 grader och blåst, att den kyleffekten upplevs mindre.
    Då kommer de upp en ny fråga, vid vilken fuktighet är tabellens kyleffekt beräknad men kanske av mindre betydelse? Jag ville bara slå fast att man "missat" som jag trodde fuktighetens betydelse i detta. De sägs ofta att de är en myt med att samma temperatur känns olika och skyller på kläder mm.
    Tack för givande utbyte av åsikter/kunskap!
    Må nu värmen komma åter snart i norr(kyleffekten i nordanvinden har varit stor)! ;-)

  • Det är vid höga temperaturer som luftfuktigheten spelar störst roll för upplevd temperatur, men när det är riktigt kallt så kan luften innehålla så lite vattenånga att det teoretiskt inte borde ha någon större betydelse vilken som är den exakta relativa luftfuktigheten. Det är därför luftfuktigheten inte finns med i den formel som används.

  • Så här skriver professor emeritus Dan Loyd vid Linköpings universitet:

    "Kroppens avkylning är ett mycket komplicerat område som påverkas både av värmeflödet och massflödet (fukttransporten) från/till kroppen. Värmeflödet i sin tur beror av bland annat kroppens yttemperatur, lufttemperaturen, omgivningstemperaturen (om den skiljer sig från lufttemperaturen) och vindhastigheten. Värmemotståndet i huden är också en faktor som påverkar värmeflödet. Massflödet påverkas av bland annat hudens och luftens fuktighet, hudens förmåga att transportera fukt och vindhastigheten. Upplevelsen av kyla påverkas av bland annat läget för ”temperatursensorerna” i kroppen." Slut citat.

    Jag skulle vilja tillägga att kläderna är en viktig faktor i sammanhanget. Dessa suger ju upp fukt dels från kroppen och dels från utomhusluften. Olika material har dessutom olika uppsugningsförmåga. Ju fuktigare kläderna är desto bättre leder de bort värmen från kroppen.