Kryper kylan i byggnader när det blir mildare?

Diskuterat och hört ett flertal exempel på att kylan kryper in i byggnader när det t.ex. blir väderomslag från -20 till närmare 0. Särskilt äldre kan ge exempel på att det frös inne i lagårn då det slog om men även nutida exempel med att kylan kryper in i plattan/grund/vägg. Vore tacksam för ett svar på denna undran eller få veta om det bara är en skröna.

Kommentarer

  • Väggarna hinner inte värmas upp lika fort som utomhusluften och därför kyler väggarna ner inomhusluften.
    Har man en byggnad med värmeelement som styrs av en utomhustermostat så är det dessutom så att om värmen utomhus (gradtalet) fördubblas så minskar inte utstrålningen från elementen till hälften utan till bara en fjärdedel.
    Förklaringen är att utomhustemperaturen ändras linjärt medan utstrålningen från elementen ändras kvadratiskt. (½x½=1/4).

  • Hej,
    Per-Erik har lämnat ett bra svar på Christers inlägg.