Jämtlandspasset

Jag undrar vilken/vilka del-/ar av Jämtlands geografi som avses när man säger "Jämtlandspasset"?

Kommentarer

  • Hej. Var har du hört detta någonstans? I radio?

  • Hej!

    Jämtlandspasset brukar i första hand avse området Trondheimsfjorden-Kallsjön-Storsjön. Terrängen är här förhållandevis låg ända ut till norska kusten, och nederbördsområden från väst och nordväst kan någorlunda ostörda ta sig fram mot Östersund. Det betyder att vi här får ett klimat som är mera maritimt än i omgivande områden.

    Ibland kan begreppet Jämtlandspasset avse ett område med något större utsträckning i nord-sydlig riktning, någon alldeles exakt geografisk definition finns inte.

  • Tack svaret - då kan jag äntligen sova lugnt i natt 😀