Hur var vädret?

Att förutspå väder är svårt (men det vet ni om).

Vad jag saknar på webbsidorna är att kunna se hur ni uppfattade att vädret skulle bli igår (eller tidigare på dagen). Man kan formulera om det: jag ser vädret som något relativt och jämför gärna med dagen/gårdagen. Men jag se inte hur jag kan se gårdagens väder på webbsidan.

Kommentarer

  • Du kan se väderparametrar 24 timmar tillbaks i tiden under observationer. Tyvärr blir det nog ogörligt att försöka jämföra dagens väder med gårdagens väder på ett enkelt sätt. Hur skall en sådan jämförelse se ut? Enda sättet är kanske att själv spara ner eller göra ett program som sparar ner de olika prognoserna för varje klockslag och sedan försöka hitta en bra metod för att beskriva "hur blev vädret".

  • Tack för svar.

    Jag tror inte det är så komplicerat. Det som görs idag när jag tittar på vädret för min lilla ort är att enbart prognoser från "nu" och framåt visas i en tabell. Ifall jag med ett klick kan välja att se prognoserna från "igår" och framåt så är mitt problem löst.

    Jämför med http://www.tv.nu/ där TV-program som redan varit visas lätt utgråat. Problematiken är snarlik. Men ifall ni kastar bort gamla prognoser ur databasen så är det såklart knepigare.

  • Hej Kjell,
    Jag vet att det diskuteras om att lägga ut "gammalt väder" för olika orter upp till 1 vecka. Jag vet inte riktigt när detta skulle kunna vara aktuellt men diskussionen är i gång.

  • Hej, ifall man bortser från gamla prognoser; kan man se i ett väderarkiv på er sajt hur vädret faktiskr har varit m.a.p. tex temperatur?

  • Jag saknar också möjligheten att se gammalt väder i smhi:s android app. I första hand skulle det räcka med 24 tim historik bakåt i tiden. Anledningen är jag vill jämföra hur det faktiska vädret blev med prognosen och på så vis tänker jag mig att jag lättare kan se om den fortsatta prognosen för dagen kommer att stämma.

  • Hej Tomas,
    Jag taggar ditt förslag som ett förbättringsärende. Utvecklarna får titta på detta för att se vad som är möjligt att genomföra i kommande lanseringar.

  • Som idag, sitter nu och funderar över hur kallt det faktiskt var igår men det går ju inte att hitta någonstans! Har efterlyst denna tjänst länge nu jag också!

  • Hej Amanda,
    På vår hemsida under obseravtioner kan du ta del av aktuella observationer som sedan går 24 timmar tillbaka i tiden.

  • Men varför kan man inte se temperaturer, t.ex. dygnsmedel eller timmedel, bakåt i tiden? Det görs ju en massa mätningar på väder?

  • Hej Sabina,
    Du kan "tanka" hem data från 150 synoptiska stationer från 1961-2011 på följande länk:
    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/datas...

  • Väderdata 24 timmar bakåt ger inga symboler! Det går alltså inte i efterhand att se en sol eller ett moln eller några av de 15 andra symboler som visas som prognos. Alla andra "parametrar" finns men inte vilken vädersymbol det blev. Är det för att det är alltför subjektivt att bedöma om det är halvklart eller mestadels klart, alltså att avgöra vilken av 2 närliggande symbol det blev?

    Leif

  • Hej!

    Molnmängd beräknas idag huvudsakligen med hjälp av analys av satellitbilder, men detta är inget som finns på vår hemsida.

  • Men om ni i prognosen har fått fram en symbol som heter "halvklart" och inte den närliggande "växlande molnighet" så baseras det på något. Om det sedan blev "halvklart" eller "växlande molnighet" måste väl något eller någon kunna avgöra det och sätta ut den rätta/uppnådda symbolen i tabellen för "senaste dygnet" där övriga parametrar står. Det måste vara lättare att säga hur det blev än att göra en prognos.

  • Hej!

    Det borde vara möjligt att med hjälp av grunddata från mesoskalig analys automatöversätta molnmängder till en symbol. Jag tror dock inte det är något som prioriteras i nuläget. Men vi taggar förslaget.

  • Otroligt vad ni krånglar till detta. Jag önskar som flera andra här kunna jämföra väder bakåt i tiden, åtminstone den senaste veckan. Tycker det är en rimlig tjänst på en hemsida som denna. Självklart måste det gå att ange hur vädret verkligen blev igår i samma förenklade form som i prognoserna - dvs med ett medelvärde för dagen i form av en sol-/moln-symbol samt temperatur. Om detta ej kan ske per automatik så bör det enkelt kunna läggas in manuellt. Ovan hänvisar ni till länkar där man ska ladda ned PDF-filer med årsdata etc:

    ..................................................................................

    Här är två guldgruvor i detta avseende:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/klima...

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/datas...
    .....................................................................................

    ...men det är ju sjukt krångligt och ger inte den snabbkoll som de flesta här nog är ute efter.

    Själv tål jag inte värme och sol och det skulle därför vara värdefullt att kunna jämföra morgondagens prognos (21 grader varmt enligt SMHI) med vad de tre senaste för mig mycket varma dagarna hade för temperatur enligt SMHI. Även om det är medelvärdena för prognos och utfall då från samma källa.

    Bästa,
    Monika

  • Hej!

    Vi har taggat detta inlägg.

  • Hej!

    Jag ska göra en presentation för klassen och behöver veta vad vädret var förra veckan. Presentationen är imorgon/3 okt jag hoppas på svar innan det.

  • Hej Erik. Skicka ett mail till kundtjanst@smhi.se och tala om vilken period och vilken plats du vill ha data för.

  • Man skulle ju vilja gå tillbaka och se hur vädret blev egentligen... Rapporterade temperaturer, nederbörd och vind mm... Historiska prognoser kan ju iofs visa hur rätt de spått vädret...

  • Hej Mathias

    Det kommer inom en snar framtid på våran hemsida.

    http://www.smhi.se/klimatdata
    Nu kan mycket av SMHIs data laddas ner utan kostnad och utan restriktioner för användning. Senast januari 2014 kommer öppna data finnas även för meteorologin.

  • Vet ej om detta redan avhandlats, men med tanke på teknikutvecklimgen, med bl.a. enormt mycket större lagringskapacitet jämför mes för bara 10 år sedan, vore det,inte orimligt att spara all data för varje timme och dag för alla orter i Sverige. Rent tekniskt borde det vara en piece of cake, förutsatt att man jobbad med en databas. I så fall skulle man kunna skapa en inloggningstjänst, och rent av ta några öre betalt. Den första frågan skulle då bli: vilket datum vill du se vädret för? På så sätt skulle gemene man kunna jämföra vilekn dag som helst med motsvarande dag ett annat år. Temeperatur, is, snö, vind etc.
    Man skulle slippa kaffeborstjafset om att "För tre år sedan var det en halvmeter snö på julafton"

  • Hej Anders,
    Intressant resonemang tycker jag. Det finns t.o.m. teorier (än så länge) om att man har ett chip i rockärmen som "känner av" vädret och kan sända signaler in till en central som sammanställer vädret just nu. Vi har nyligen lagt ut data från alla våra observationsstationer, allt från timvärden från våra automatstationer och temperatur och nederbörd från våra klimatstationer. Data finns från senaste timmen tillbaka så långt stationen funnits. Du hittar dessa data på Öppna Datasidan via denna länk:

    http://www.smhi.se/klimatdata/Oppna-data

    Klicka på utforskaren för öppna data uppe till höger i bild. Sedan väljer du vilken parameter du vill titta på i vänsterspalten.

  • Finns det verkligen inget API som helt enkelt ger den obearbetade mätdatan från observationer? Allt ni länkar till är ju prognoser, analyser, modeller eller statistiskt bearbetad data.

    Enda referensen till något som ev. skulle kunna innehålla ren observationsdata finns på "http://opendata-view.smhi.se/met-obs", men den servertjänsten saknar både API'er och dokumentation. Den innehåller bara ett fåtal parametrar, och saknar många av de viktigaste såsom lufttryck och nederbörd. Dessutom verkar den vara hårdkodad för SMHI's "explore"-funktion, alt CSV-fil.

    Är detta gjort för att med flit avleda allmänheten, eller har SMHI bara inte förstått värdet av oförfalskad rådata?

    Är det jag eller SMHI som missat något i all röran?

  • Hej Ann,
    När det gäller frågor om API:er skall du vända dig med ett mail till
    Johanna.faltstrom@smhi.se

  • Jag undrar vad det var för väder mellan Ventspils Lettland - Slite Gotland, 1944- natten 12-13/ oktober samt 13-14/oktober
    vind, temp, vågor,mulet eller klart väder.

  • Hej Andrejs,
    Kundo är inte riktigt rätt forum för gamla observationer. Skicka ett mail till:
    kundtjanst@smhi.se

  • Ska ut och cykla en runda nu, cyklade en runda igår men det var motvind på fel ställe. Tänkte att då cyklar jag bara andra hållet idag. Vilket håll blåste det igår och vilket håll blåser det idag. SMHI måste vara rätt ställe att söka informationen. Men nej, detta ska jag lämna förslag om. Så ser man att ni ältat det i över två år utan lösning. Weather.com har en knapp för "Yesterday" varför har inte SMHI det ?

  • SMHI har numera Öppna Data, där man inte enbart kan se det svenska vädret igår utan även långt tillbaka i tiden:

    http://www.smhi.se/klimatdata/oppna-data/meteor...

  • Varför går det inte längre att se vädret för igår, det som var allltså? Nu kan man bara följa vädret från midnatt 00:00 hela tiden och sedan nollställs det. Bättre rullande 24 timmars flöde som på den gamla versionen. Alltid intressant att se vädret som var på hemadressen när man befinner sig på annan ort, med tanke på nederbördsmängder och översvämningar.

  • Hej Peter! tar med den synpunkten till produktansvarig.

    Leif Webbkoordinator
  • Jag har inte kunnat se något vädret på en månad nu, för den nya sidan funkar inte med långsamma uppkopplingar.

  • Hej Lejon,
    Om du fortfarande har problem, vänligen maila till kundtjanst@smhi.se

  • Apropå enkäten om "framtida vädertjänster" som finns på hemsidan så vill jag bara passa på att peka på en förbättringsmöjlighet...
    (skickar med 2 väderkartor för idag)

    Aktuellts väderkarta ger blixtsnabbt en uppfattning om väderläget.
    SMHI's motsvarande väderkarta säger vadå?

    SMHI har tyvärr inte alls samma tydlighet längre i sina väderkartor.

    Bifogade filer:

  • Hej Anders,
    Jag håller med dig om detta. Jag tycker också att kartorna kan vara lite tydligare. SMHIs karta visar nederbördens utbredande med SVT visar upp en mer liknande synoptisk karta. Vi taggar alla förslag som förbättringsförslag som våra utvecklare får titta på vad som kan genomföras i kommande lanseringar.

  • Kan man via det öppna apiet få ut historiskt data?

    Typ så här: http://opendata-download-metfcst.smhi.se/api/ca... fast valfri tidsperiod.

  • Hej Erik,
    För bästa svar skicka ett mail till:

    johanna.faltstrom@smhi.se

  • Hej. Jag undrar om man kan se hur vädret har varit. Det har skrivits om detta här på kommentars fältet för 3 år sedan. Någon frågar vad man skall ha det till. Jag skulle ha stor nytta av det. Min båt, en öppen trä båt 18 fot, ligger uppe i Kapellskär. Jag bor i Stockholm. Båten måste ösas ibland då det regnar. Nu åker jag från Stockholm en gång i veckan och öser den. Om jag kunde se hur vädret varit skulle jag kunna slippa en del onödiga reser och spara pengar och utsläpp av avgaser. Bara att kunna se väderutsikterna bakåt skulle vara till stor hjälp. Mats Birgersson matsbirgersson@hotmail,com

  • Hej!

    SMHI har Öppna Data:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

    Därifrån kan man helt fritt ladda hem oerhörda mängder väderinformation från svenska stationer.

  • Hej,
    Ja förvisso kan man få tag i en massa data via detta gränssnitt, men särskilt användarvänligt är det inte. Eftersom jag själv under mitt yrkesverksamma liv varit med om att utveckla en mängd webapplikationer som baserade sig på data ur en sql-databas har jag ganska bra begrepp om bad som krävas för att man skall kunna ange valfritt datum och valfri tid. Jag förutsätter att all er data som visas i era applikationer lagras tillsammans med datum och klockslag. Som mina unga utvecklare brukade säga: "Hur svårt kan det vara?" Ser fram emot en utvidgad variant av dagens version där man åtminstone kan ange ett datum bakåt i tiden.

  • Hej. Brukar använda er i mobilen och surfplattan, men upptäckt att det skiljer ganska mycket mot verkligheten. Just nu står det i apparna -11för Ågesta kl 23:00, 6/1. Läser jag av mina termometrar så visar de -15.6. Känns som Ågesta (Vidja) är ett köldhål som inte riktigt reflekteras i apparna.
    Mvh Göran

  • Hej Göran,
    Vid kall väderlek blir det mycket svårt att prognostisera ortsprognoser. Det finns en artikel som beskriver dessa svårigheter och hur man bäst skall tolka dessa. Här är artikeln:

    Prognoskvalitet
    Hur upplever DU att kvaliteten på våra väderprognoser är? Alldeles för många svarar nog tyvärr ”dålig” på den frågeställning och gör det lite i onödan kan jag tycka. Informationen finns där men den måste nå ut också. De allra flesta använder idag ortsprognoser för att få sin väderprognos, antingen via appen i mobilen/surfplattan eller via vår hemsida, www.smhi.se och dessa prognoser har sina för- och nackdelar. Jag kommer återkomma till detta men först tänkte jag kort gå igenom hur prognoserna blir till och det här är viktigt för att man ska få förståelse för vilken information man faktiskt får i en ortsprognos t.ex.

    Schematisk bild över hur en "vädermodell" är uppbyggd i ett rutnät av gridpunkter i såväl horisontell som vertikal led.

    Modellen är motorn i prognosen
    Själva motorn i våra väderprognoser idag är så kallade numeriska datamodeller som räknar fram hur vädret ska utveckla sig framåt i tiden. Bilden ovan visar ett exempel på hur dessa modeller är uppbyggda i rutnät både horisontellt och vertikalt.
    Precis som alla andra motorer så krävs det bränsle för att de ska kunna köras och en vädermodells bränsle är indata. Modellen samlar in information från observationsstationer, båtar, flygplan, satellitdata m.m. för att på så sätt kunna göra en så bra bedömning som möjligt på hur utgångsläget ser ut. Sedan börjar modellen, med hjälp av avancerade formler på hur atmosfären fungerar, de fysikaliska lagar som styr och en beskrivning av underlaget i varje punkt (är det land, hav, skog, åker, stad, berg, snö etc), att räkna framåt i tiden hur vädret ska utveckla sig.
    Resultatet blir att man får en prognos för varje enskild punkt i datamodellen, både horisontellt och vertikalt. Det är detta dataunderlag som sedan visualiseras med hjälp av vädersymboler och liknande och därefter blir den prognos som syns i ortsprognoserna.
    Ansvarig meteorolog granskar databasen innan den godkänns och så gott som alltid görs editeringar i den för att få prognoserna bättre. Det kan vara allt ifrån att ändra kommande natts temperatur till att ta bort moln eller lägga till nederbörd. Detta är dock inget som kan göras på liten geografisk yta utan snarare att man sänker temperaturen i inre Lappland vid klart väder vintertid eller att lägga till moln över Sydsvenska höglandet om man tycker att modellen vill ha för lite moln där.
    Problemet med punktprognoser
    Men det är nu det blir lite problematiskt. Som vi tog upp tidigare så är modellen indelad i ett rutnät som numera med våra nya högupplösta modeller har ett horisontellt gridavstånd på drygt 2,5 km. Det innebär att i varje punkt i modellen med 2,5 km avstånd får en egen väderprognos. När man sedan tittar på sin ort i appen eller låter appen själv få fram din position, så plockar helt enkelt appen fram och visar prognosen för den punkt i modellen som geografiskt ligger närmast. Den tar ingen hänsyn överhuvudtaget till hur prognosen är i punkterna runt omkring. I många fall spelar inte det någon roll men i vissa vädersituationer kan detta bli rejält missvisande.
    Ett klassiskt sådant fall är skurar sommartid. Även om modellen i stort har fångat läget riktigt bra så kommer aldrig placeringen och utbredningen av skurarna att bli perfekt. Om modellen då t.ex. inte råkar ha någon nederbörd i den punkt som ligger närmast Kolmårdens djurpark så kommer heller inte appen att visa att man riskerar att bli blöt medan man tittar på djuren även om modellen vill ha kraftiga åskskurar inne i Norrköping. I verkligheten kan ju resultatet lika gärna bli raka motsatsen och om så skulle ske lär berörda personer tycka att prognosen varit urusel trots att den i ett litet större perspektiv varit väldigt bra.
    Komplettera med flera tjänster för bättre förståelse
    Ortsprognoserna är jättebra på att få en snabb överblick över den mest troliga utvecklingen i väderprognosen men den bör kompletteras för att få en bättre förståelse om vilken vädersituation som råder för tillfället. Det enklaste sättet för att få denna förståelse anser jag är att läsa meteorologens skrivna prognostext som finns i såväl appen som på hemsidan. Där har meteorologen gjort en egen bedömning av läget och skrivit en egen mer generell prognos för angivet distrikt och det gör att man får en mycket bättre insyn i väderläget och en inblick i vad som väntar. Vill man få en ytterligare mer utförande bild av väderläget för hela Sverige och vad som väntas ske under närmsta dagarna så finns även det i såväl appen som på hemsidan. På hemsidan kan man i kartan till höger även se olika fält med hur t.ex. temperaturen ska variera framöver eller vart man ska få nederbörd, visualiserat på ett snyggt sätt.

    Nya ortsprognoserna på SMHIs hemsida.

    Mitt råd är helt enkelt att utnyttja all information som faktiskt finns i appen och i ortssöket på hemsidan så kan jag lova dig att du kommer uppleva att du får en bättre prognos. Man ska såklart dock komma ihåg att en väderprognos trots allt är just en prognos. Den kommer aldrig att bli 100% korrekt.