Hur mycket är 50 mm?

Hej SMHI!
Idag är det översvämningar på flera platser i Sverige. Det har på vissa platser kommit 50 mm regn. Enligt mig så kan det inte vara så mycket. 50 mm = 5 cm!! Så vad är problemet? Jag skriver och frågar SMHI. Men jag upptäckte er kunskapsbank på nätet och fick där reda på att 1mm = 1 liter/m2. Då skulle det alltså ha kommit 50 liter på en m2 på vissa ställen. ( Häll ut 5 st. 10-litershinkar i blomrabatten ) Då förstår jag att det kan vara svårt för dessa mängder att rinna undan. Men jag tror att det är många med mig som inte förstår hur mycket 50 mm är och vad 50 mm nederbörd kan orsaka. Detta bör påtalas ( hur mycket är egentligen x mm ) och förklaras/visas mer i "rutan". För er som dagligen jobbar med detta, är detta rutin men förklaras för dåligt! Men utan er kunskapsbank så hade jag inte vetat.
Hälsningar
Pehr Nygren, Karlstad

Kommentarer

  • Hej Pehr,
    Det är sedan många år allmänt vedertaget att 1 mm motsvarar 1 liter/m2 men du har onekligen en poäng med att det skulle kunna förklaras på ett tydligare sätt.