Hur fungerar ett "väderhus"?

Hur fungerar egentligen ett sk väderhus? Gubben och gumman rör sig ju efter väderleken. Har försökt googla men får då bara upp uppgifter om pris etc. Hur huset fungerar tycks vara ogoogelbart.
mvh / Björn Blom

Kommentarer

  • Hej Björn,
    Jag är inte riktigt säker på det du kallar väderhus. När jag var barn vill jag minnas att någon i släkten hade en anordning på väggen där en "gubbe" och en "gumma" hade varsitt "hål" som dom kom ut i men inte samtidigt. Vad jag kan förstå kan man kalla detta för en slags barometer. Innandömet (som jag inte känner till) känner av lufttrycksförändringarna, mot högre tryck åker den ena av parterna ut och vis versa. Ett annan alternativ kan vara en slags hygrometer inne i huset som känner av luftfuktigheten.

  • Hej Torny,
    Tack för ditt svar. Jag har "väderhus" på väggen sedan länge. Just nu är gubben helt ute. Jag har nu regn av till i Ingborgbo i Uppland. Lufttrycket är 758 mm hg säger min gamla barometer så det kanske luftfuktigheten som ger utslag?
    mvh // Björn

  • Ja, det kan nog stämma med tanke på att lufttrycket inte är särskilt lågt.

  • Det finns också s.k. väderpinnar gjorda av grankvistar, som känner av luftens fuktighet och som böjer sig i takt med luftfuktighetens variation:
    http://nrm.se/download/18.4e1d3ca810c24ddc70380...

  • Ytterligare info från Per-Erik i "väderhusens" värld!

  • Här står att väderhuset reagerar på luftens fuktighet:
    http://www.tradera.com/item/2916/207589015/aldr...

  • Gubben och gumman står ett T-format stativ. En tunn trästång går upp i huset och avslutas med "skorsten", som kan vridas för nollställning. För att se mekanismen måste taket avlägsnas. "Något" måste påverkas av luftfuktigheten och vrida mekanismen.

    Tack nu vet jag mer om hur jag ska förklara för barnbarnen.

  • OK, kul med en bra lösning.

  • Lite mera om väderhus:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Weather_house

    Det finns förresten en komisk opera (har inte sett den, så jag vet inte exakt hur komisk den är) som handlar om ett väderhus:

    http://www.answers.com/topic/weather-or-no

  • är det meningen att man ska detta lilla väderhus inomhus ? Har köpt ett sådant litet hus på en marknad och vill gärna sätta det på rätt plats.

  • Är det meningen att man ska placera detta lilla väderhus inomhus ? Har köpt ett sådant litet hus på en marknad och vill gärna sätta det på rätt plats.

  • Det bör placeras utomhus för att fungera bra.

  • Ska jag placera det, så att det inte kommer regn på huset ? Under ett takutsprång eller liknande. Vad tror du om det ?

  • Det som känner av fukten finns inne i huset som har ett tak. Om det inte kan regna in i huset så kan det stå ute var som helst. Det är heller inte bra om det placeras för nära någon vägg.

  • Det kan hända att du måste justera inställningen,så att när det regnar ska gubben vara ute och gumman inne och tvärtom vid torrt väder. Justeringen görs genom att vrida på husets skorsten. Inomhusluftens fuktighet varierar mycket mindre än utomhusluftens fukt.
    Skulle det vara så att det hela reagerar på lufttryckets variation kan man ha huset inne. Detta kan du prova genom att ha huset inne ett tag och se om det ragerar på rätt sätt. Om inte så sätt ut det ett tag och se om det reagerar rätt. Om det ragerar rätt ute så ska det stå ute.