Gamla och nya Radar/blixtsidan

Hej.
I korthet vill jag ge återkoppling på radar/blixtsidorna. Jag använder i mobilen ofta http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/b... för att få en hum om åskrisk och regn. Enligt min uppfattning fungerar den väldigt bra och ger mig tillräcklig information snabbt.

Den nyare versionen http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/r... är oerhört seg och dessutom svårnavigerad faktiskt också i en stationär dator. Möjligen beror detta på den kanske onödigt stora upplösningen i kombination med zoomfunktion med mera.

Jag hoppas givetvis att den äldre versionen kommer att finnas kvar.

Åter till den äldre versionen: Jag menar att den ger tillräcklig information om riktning på nederbörd och eventuell åskutbredning. Sekvensfunktionen är utmärkt och betydligt enklare än en scrollbar i underkanten på kartan (pillig på en mobil!).

Skulle den äldre versionen möjligen kunna bli bättre skulle det vara att den tillhandahåller mer detaljerad information om ett mindre område baserat på mobilens position. Jag tror ändå inte att det behövs, vädret har ju ändå sina nycker.

Med vänlig hälsning
Olle Gullberg

Kommentarer

  • Hej,
    Vi håller på med en översyn av de olika presentationerna av radarbilder.
    Det kommer att finnas kvar en variant som du kallar den gamla varianten, dvs en snabb tjänst som ger en lätt överblick, sedan funderar vi på att eventuellt göra liknande lösning som finns i appen med olika fasta delområden.
    Hälsningar

  • Ni borde ha tätare uppdateringsintervall på blixt/radar och även lite mer inzoomning.