Felaktig uppgift om var det är midnattsol i sverige på er karta

Hej skrev till er för två år sen i samma ärende, då ändrade ni till korrekta uppgifter,nu har de gamla felen kommit tillbaka. När man går in på världsväder o klickar på sverige o sen i detaljkartorna står det tex att haparanda o Boden nu den 17 juni har midnattssol !!!! Polcirkeln ligger väl ca 15 mil norr om dessa orter o där är det bara ett dygns midnattssol på själva polcirkelnl. Undrar varför ni åter gjort fel på detta ? o kan man då lita på att övriga orter i sverige får korrekta solangivelser ? mvh Göran

Kommentarer

  • Hej Göran,
    Just världsvädret är under avveckling och man gör inget åt det. Resurserna går till nuvarnade ortsprognoserna. Skälet till att det ligger kvar är att många önskar att den tjänsten skall få vara kvar.

  • Man bör tänka på att midnattssol har man även ett stycke söder om polcirkeln. Detta beror på att refraktionen "lyfter upp" solskivan ungefär en halv grad vid horisonten, och att solen därför syns även när den matematiskt ligger under horisonten (har zenitavstånd större än 90 grader).

    Vidare har det betydelse att solen anses gå upp/ner när solens övre kant (inte centrum) ligger på horisonten. Totalt betyder detta att man har midnattssol ca 3/4 grad söder om polcirkeln, vid Haparandas och Bodens latitud, däremot inte i Luleå.

  • Det kan tilläggas att c:a 3/4 grad (=0,75 - 0,76 grad) motsvarar 83,33 - 84,44 km.
    Så långt söder om polcirkeln kan midnattssolen ses. Haparanda ligger 80,8 km söder om polcirkeln och Boden 83,4 km söder om polcirkeln. Båda platserna ligger alltså inom midnattssolsgränsen,även om Boden tangerar denna gräns.
    Fr.o.m. idag (17 juni) och fram till sommarsolståndet den 21 juni flyttar sig gränsen c:a 90 m söderut för att sedan vända norrut igen.

  • Hans och Per-Erik har i sina inlägg lämnat mycket utförliga svar.

  • Tack för utförliga svar ! Dock måste jag tillägga att om solen defakto ligger under horisonten o inte rent fysiskt över densamma kallar inte jag det för riktig midnattssol, men får aceptera den tydligen vedertagna definition ni angett. Kan som kuriosa nämna att från min flygsimulator som är tillräckligt avancerad kan man på 12km höjd se midnattsol redan från ca 62a breddgraden i höjd med Sundsvall o Östersund tex. Så från högre berg o fjäll borde man kunna se midnattssol klart längre söder ut än från Boden och Haparanda, ha en glad midsommar !

  • God morgon Göran och vi önskar också en glad midsommar.