Erik Burman

Helt kort!

I mitt "murvlande" kring väderobservationer stötte jag på uppgifter kring en Erik Burman (1692.1729) från Bygdeå. Matematiker, astronom, musiker och "väderman"! Han räknas som den svenska meteorologis fader! Skriver i bland för en lokal blaska här i Robertsfors och kände att han kunde vara en person värd att lyfta fram. Fråagn är om det finns någon avbildning av sagde Erik Burman!

Mvh
Inge Lindström
Överklinten

Kommentarer

  • Hej Inge,
    Detta var långt innan SMHI grundades och jag har frågat runt lite och allmänt tror man inte att det finns någon avbildning av honom i våra arkiv.

  • Det är tveksamt om det finns något porträtt som visar Eric Burman, men jag har kontaktat en vetenskapshistoriker som kollar upp lite närmare.

  • Vi får hålla tummarna! pm han nu tillhör "kändisarna" vid univ. finns det då någon typ: vetenskapshistoriker som kan ha ett hum om var han är gravsatt? I övrigt så är upptäckten av Erik Burman och hans historia ett lokalt skoop!

    Själv jobbar jag till vardags med kulturhistorisk information och det är lika roligt varje gång när man kan lyfta fram något som är okänt för de flesta!

    Mvh
    Inge i Överklinten

  • Med största sannolikhet begrovs Eric Burman i Uppsala. Han var vid sidan av sina insatser inom meteorologi och astronomi också verksam som organist i Uppsala domkyrka (1719-27), och bodde i lärdomsstaden när han avled 3 november 1729.

  • Hej Inge!

    Kanske har du sett Eric Burmans biografi:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Eric_Burman

  • Såg den, men förmodar att den är skriven på latin, vilket tyvärr inte är mitt första språk. Om man nu säger så!

    Mvh
    Inge