Problem Se fler inlägg i samma kategori

Prognoskvalitet

Idag 13 aug var prognosen för Skillinge; "tidvis molnigt och möjligen att det vid Skånes sydkust skulle kunna falla något lätt regnstänk. I övrigt växlande molnighet med stackmoln". Facit kl 13.45; helmulet på morgonen. Därefter ihärdigt regn (minst 10 mm och det är inte slut än) sedan kl 10.00. Det är inte enkelt att planera t ex ett bygge efter era prognoser. Vi fick lägga ner byggandet kl 10.

Rösta 3 röster
Janne
2011-08-13 13:44
SMHI har markerat att problemet är åtgärdat. Du kan fortfarande lämna kommentarer och rösta.

Kommentarer

  • Exakt samma historia i Abbekås – här regnar det än. Även vi bygger…
    Sydsvenkan hade kryssat i "ganska säker" prognos med massor av solar i hela skåne – börjar tröttna …

  • Prognosen för Skillinge 13 aug ; "tidvis molnigt och möjligen att det vid Skånes sydkust skulle kunna falla något lätt regnstänk. I övrigt växlande molnighet med stackmoln". Nu har det regnat nära på oavbrutet i sju timmar (15 mm). Är det inte bättre att avstå från att lägga någon prognos.

  • Tråkigt när det blir fel, stackmoln skulle vi ha men det har varit helt molnfri himmel idag. Fast jag förstår att regn inte är roligt när man håller på utomhus. Såg i går på Aftonbladet att SMHI har mest rätt om man jämför med Yr och DMI. 55% rätt har SMHI, målet är 85%, kanske kommer med deras nya superdator som de ska ha i samarbete med Norge!

  • Det varierar beroende på var man bor. Visserligen får undersökningen tas med en nypa salt med tanke på den korta perioden – men en fingervisning kanske det ger.

    http://www.dn.se/Images/2011/08/11/vaderprognos…

  • Prognoserna för sydligaste Skåne har varit svåra beroende på en frontzonen rörelse i nord-sydlig riktning fre-lör-sön. Vissa prognosmodeller har fört fronten norrut andra åt sydost. På fronten har det bildats mindre vågor "störningar" som det har varit svårt att prognosera riktningen på. Problemet har tidigare under sommaren varit på andra ledden – ostlig eller västlig rörelse. Eftersom vårt land är avlångt kan det ställa till med oanade resultat beroende på vart man befinner sig. När det gäller privata byggen och nära kusten skall man förlägga dem i maj-juni. Min egen planering av byggen eller andra väderkänsliga arbeten de senaste 30 åren har skett under denna tid utan problem i Blekinge skärgård – just av den anledningen – störst chans till uppehåll. Se våra karta här http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/neder…

    John Ekwall Kundtjänst
    2011-08-13 21:25
  • Jag tror att alla har förståelse för att prognoser kan slå fel, det är väl därför de kallas för just prognoser.
    Det jag tror alla retar upp sig på är att prognoserna int e presenteras som prognoser utan mer som rena fakta.
    Ytterst sällan säger presentatören i TV att prognosen för området är osäker eller ganska osäker. Kan vi inte få en uppskattning av prognosens säkerhet i t.ex. procent? Det tror i alla fall jag skulle uppskattas…, ja, ja jag vet att det kan bli fel ändå. (Sydsvenskan hade visst något…)

    Bo Hamberg
    2011-08-20 11:10
  • Hej!
    Jag förstår de här ovan fast jag bor på västra sidan av landet ca:2 mil öster om västkusten i Munkedal västkusten räknas faktiskt hit . Här vet man aldrig vad det blir för väder eller var gränserna går det är värst här på sommaren när man inte vågar lämna hus och hem utan att dra ur alla el och telejack. Jag har fått info från bekanta vid kusten att man kollar vädret från Danmark och Norge för att få rätt prognos för de litar inte på SMHI.
    Jag har hört att SMHI får bättre datorer och skall samarbeta med Norge. Fråga BLIR DETTTRE prognoser??

    MVH Bernt

    Bernt Nord
    2011-08-21 20:53
  • Regnat i Stockholm i en ochenhalv timme nu… Klart och 20 grader enl appen

  • SMHI är skitdåliga, på att ge rätt väderprognoser.Gäller även prognoser som sträcker sig över ett fåtal dagar. Kanske väderläget har kommit att bli alltför nyckfullt?
    Med vänlig hälsning
    Hans

    Hans Öhlin
    2011-08-22 22:33
  • En prognos bör innehålla eventuella olika alternativ med någon form av sannolikhet. Som någon skrev tidigare; nu drar ett antal väderpresentatörer på tidningar och i TV sina egna slutsatser, vilket gör det svårt för oss som läser/hör dessa "prognoser" att planera. Förr med väderstationer på olika delar i landet så kunde SMHI i fall med stor sannolikhet informera om aktuellt väder och hur vädret har varit. Det klarar inte alla väderpresentatörer av idag.
    Om nu inte SMHI klarar av att ge tillförlitliga prognoser på några timmar när, varför gör SMHI och alla andra väderpresentatörer då femdygnsprognoser och 10- dagarsprognoser? Enda nyttan kan förstås var om ett analkande oväder är på väg.
    Har SMHI prognoser som är mer tillförlitliga med olika alternativ och sannolikheter, men som är till försäljning? Om så så skulle dessa spara pengar åt samhället och dessutom göra oss gladare om vi kan planera vår fritid eller arbete. Om inte känns det som att denna vetenskap är kvar på stenåldern. Fram för bättre prognosverktyg (som dessutom lär finnas).

  • Håller med Leffe.
    För jag har förståelse för att det är svårt att göra långtidsprognoser, men när de inte ens stämmer timmarna efter senaste uppdateringen så är det tufft att försöka ha vänner att hjälpa till med utomhusrenovering.

  • "SMHI har markerat att problemet inte ska åtgärdas." talar sitt tydliga språk! lol Jag håller med om om att det bara är löjligt att göra 10-dygnsprognoser. Satsa på att få dom kortare prognoserna att stämma först!

  • Varför hålla på att utveckla appar, när sakinnehållet, dvs själva prognosen är så urusel. Appen funkar väl bra rent tekniskt, men hur är det med väderprognoserna? I juli satt vi på sommarstället i södra Närke och 10-dygnsprognosen visade regn varje dag. Men solen bara sken och sken… Någon vecka senare väntade vi gäster, men prognosen sade regn i massor alla de tre aktuella dagarna. Gästerna kom ändå och vad gjorde vi då? Jo, vi satt i skuggan och kippade efter andan. Tropisk värme och sol från klarblå himmel… Vad är SMHIs prognoser värda egentligen? Ikväll (11/9) har vi haft skyfall i Täby (30 mm!!!) – prognosen sa någon enstaka skur…
    Lägg ner prognosverksamheten!

    Göran Lundstöm
    2011-09-11 22:07
  • Jag tyckte väderrapporten i SR P1 sa att det kunde komma rikliga mängder i östra delarna av landet. (5-20 mm enligt SVT:s karta från kl 20-08). Just nu är prognosen för Täbyområdet regn och det står att "Regnet kan lokalt vara kraftigt".

    SMHI:s prognoser är mycket värda, jag tycker det stämmer nästan alltid. Hela den här helgen t ex blev som man sa och idag skulle det börja med regn i min del av landet och vad gör det, jo öser ner så det dånar på taket på jobbet.

    Ibland undrar man hur en del läser, om de läser alls bara för att få en anledning att klaga, för ingenting är ju bra med SMHI men där håller jag faktiskt inte med. Brukar även kolla Yr och där förekommer ofta fel, men jag har aldrig hört någon klaga på dem, de som bara har automatiserade ortsprognoser, aldrig någon vädertext.

  • Jag lyssnar sällan på P1, jag läste på SMHIs hemsida, under prognosen för Täby – eftersom jag bor där. Jag kunde inte se att man nämnde något om kraftigt regn. Det är just dessa prognoser indelade efter orter och kommundelar som jag ifrågasätter. Använder man SMHIs väderapp så förespeglar den en detaljinformation om det lokala vädret som inte håller i verkligheten. Tittar man t ex nu i efterhand på Täby (på SMHIs hemsida), så ska vi igår kväll ha fått 5,6 mm under 2 timmar. I verkligheten fick vi 29 mm på 20 minuter!!! Man verkar t o m ha problem att beskriva vädret i efterhand… Mitt råd är: Lägg ner denna ortsindelade prognosverksamhet, fortsätt med den gamla beprövade indelningen i Östra Svealand, Södra Götaland osv.

    Göran Lundstöm
    2011-09-12 08:58
  • hmmm…i Trosa står det idag att det ska regna, men det vräker ner med snö!!!...inte bara liiite fel!!!

  • Tittar aldrig meteorologer ut genom fönstret ? Häromdagen på landväderkartan så var det markerat regn här i sthlm tidsperioden mellan 18-24 o redan vid 15.30 ca då prognosen uppdaterats stod det regn o även den perioden 12-18 var regnmarkerad, det hade vid uppdateringstillfället redan snöat här i innerstan i nån timme. Hur kan det bli så fel ? kollar ni inte aktuella väderlägen innan ni lägger in prognosen o varför ändrar ni inte då det är så uppenbart fel, som sagt bara att titta ut genom fönstret..

    Göran Ågren
    2011-12-22 17:43
  • Alla fattar väl idag att en "prognos" är en gissning. Och den verkar inte ens vara kvalificerad utan man hade fått samma resultat med en tärning.

    Titta vart din närmaste station som rapporterar till SMHI ligger så förstår du hur fel det blir och varför!

    Bor i Uddevalla och mina närmaste mätpunkter ligger i Såtenäs, 45 km österut, Säve utanför Göteborg 64 km söderut.

    Vädret skiljer sig ju här i stan mellan centrum och de högre liggande stadsdelarna
    5 km bort så att "prognosen" inte stämmer är ju inget att förvånas över!

    Vädret är ju något alla diskuterar men gissningarna har väl aldrig slagit så fel som på senare år?

  • Även om en prognos är en prognos är enprogon…varför inte då ange ALLA eventuella händelser i vädret som kan förekomma under vissa väderomständigheter? Nu står det t ex i Meterologen kommentar att det kan förekomma snöbyar vid kusten, MEN ingenting i tabellen talar om det! Varför? Just nu vräker snön ner i Simrishamn och man undrar ju i denna blåst om det är dags att ge sig hem om man bor ute på landet!

    Christina
    2012-02-01 13:45
  • Det handlar inte om hur tillförlitliga prognoserna är utan att de är dåligt uppdaterade. Idag tex har jag följt smhis väderradar hela dagen,och redan i fm var det ringa snö längs större delen av smålands östgöta o sörmlandskusten, och nu i landväder som uppdaterats flera timmar efter att det börjat snöa så är det fortfarande uppehåll i nämnda områden i prognosen kl12-18. vilket alltså är fel. Där jag bor i järna söder om södertälje har det varit ringa eller lätt snöfall sedan kl 11.30 ca o håller på ännu, med smärre avbrott. UPPDATERING TACK SMHI !!!!!! det är ju ingen mening med att ha prognoser som redan när de görs är felaktiga!!!!

    Göran Ågren
    2012-02-01 14:27
  • Tyvärr så är det fasta uppdateringstider som gäller, men man kommer att få möjlighet framöver att manuellt korrigera och/eller uppdatera prognoser för innevarande dag.

    John Ekwall Kundtjänst
    2012-02-02 13:01
  • ok vi får vänta på det. Bra att hemsidan hela tiden förbättras.

    Göran Ågren
    2012-02-02 14:44
  • Varför stämmer inte meterologens kommentar överens med tabellens symboler för olika vädertyper? Det kan ju rimligen inte vara full sol (som i tabellen) medan meteroligen talar om täta snöbyar? Så har det varit dag ut och dag in den senaste tiden! Varför ha en tabell som inte stämmer? Det är både opedagogiskt och irriterande! Det är likadant på de väderkartor som presenteras i TV-nyheterna, stora solar på kartan och mulet och täta snöbyar i verkligheten! Sätt östra Skåne på kartan, tack!

    Christina
    2012-02-07 09:47
  • Symboler som syns på kartan har inget att göra med prognosen i "meteorologens kommentar". Vädersymbolerna hämtas från de automatiska prognoserna. Så är nog fallet i med tv-prognoserna – först jobbas det fram kartor med symboler, sedan skall man skriva ett manus som passar till väderbilden. Manuset kan ändras efterhand men vädersymbolerna ligger fast. Vill du se östra Skåne – ta fram varningssidan.

    John Ekwall Kundtjänst
    2012-02-10 12:46
  • Då inställer sig genast frågan: varför ha automatiska prognoser över huvudtaget och visa dem i en tabell om man ändå inte ska bry sig om dem? För det är väl det ni menar? Eller vad ska man lita på? Ibland stämmer inte tabellen med verkligheten, ibland är det meterologens kommentar som inte stämmer! Och är det meningen att vi som bor i Östra Skåne bara får en "prognos" via varningssidan när det oväder på gång? Jaha, det tackar vi för! Då är det väl bara att titta på norska eller danska prognoser, de stämmer mycket bättre och där finns vi med i alla fall. Och det där med att "uppdatera" prognoser – en prognos är väl en slags förutsägelse för KOMMANDE väder? Inte det som de fakto är just när prognosen skrivs? Det är ju lätt att uppdatera en prognos efter det väder som precis förekommer…I så fall kan jag också göra prognoser, det är bara att tittta ut genom fönstret.

    Christina
    2012-02-13 10:28
  • Vädertjänster som yr.no och dmi.dk använder sig av automatiska prognoser som SMHI. Det som skiljer är presentationen av vädret – tabell eller diagram. När det gäller prognoser utöver 5 dygn så granskar SMHI de två förslag som finns och väljer den som är "troligast" – yr.no har inte denna kontroll datamaterialet var 12:e timme. Vissa prognoser kan vara mer osäkra och därför har SMHI valt att kommentera utvecklingen i "meteorologens kommentar". Sedan kan en hastig förändring av väderläget ge olika budskap beroende på vilken prognoser man tar till sig. Siffror som kommer från en prognosmodell skall alltid tas för vad det är – en prognos. Gäller det prognos för innevarande dag är det nog bäst att använda både satellit och radar före en automatisk prognos.

    John Ekwall Kundtjänst
    2012-02-13 10:50
  • För den som bor i Skåne finns bara ett alternativ: www.dmi.dk. Snabb, bra hemsida med säkra prognoser och väldigt bra radarsekvenser. Dessutom slipper man gissa sig till vad som medas med "södra Götaland", "Östersjölandskapen" eller "Sydvästra Götaland".

    S. Jönsson
    2012-02-13 12:59
  • Nog är det så att man hittar sin sida som ger den bästa information för orten ifråga. När jag är i Blekinge på semester så tittar även jag på dmi.dk ungefär på samma grunder som du gör.

    John Ekwall Kundtjänst
    2012-02-13 13:37
  • Mycket bra med beta radar bilderna, underbart med så detaljerade bilder var 15e minut, mycket bra smhi !!!

    Göran Ågren
    2012-02-16 09:23
  • För de som är beroende av exakta prognoser finns förutom betalprognoser, några tips. Lär er att läsa framtida vädret med hjälp av t ex SMHI:s radar. Lär er också att läsa av moln på himlen, skaffa er en väderstation som registrerar lufttryck, temperatur och luftfuktighet och lär er hur man ska tyda dessa instrument. SMHI producerar bara kalkylerade prognoser för att en viss vädertyp ska infinna sig vid en viss framtid på en specifik plats. Det SMHI borde göra är att samtidigt som en karta med olika vädertecken visas upp, även ha en karta med sannolikheterna för att prognoserna ska vara rätt.
    Ett högtryck kanske täcker Norrland i juni, då är prognosen "klart" för t ex Kiruna mkt trolig(grön färg på kartan)
    Samtidigt rör sig ett front område över södra Sverige och prognosen "växlande molnighet" för Malmö blir mkt osäker(röd färg på kartan).

  • Hej Martin,
    Det pågår ett arbete med hur vi skall presentera våra prognoser i olika media, bl.a hemsidan. Jag vet att man diskuterar just sannolikheten som ett diskussionsämne. Vi får se vad resultatet blir men jag håller nog med dig om att sannolikheten bör finnas med, men på vilket sätt det är en fråga som jag tror blir mycket viktig.

    Torny Axell Kundtjänst
    2012-04-05 12:16
  • Käre Martin!
    Byt snarast namn, Martin von Besserwisser vore bättre!
    Jag använder SMHIs prognoser just därför att jag inte är intresserad av att inhandla väderstationer och inte heller vill skåda in i molnen. Jag vill ha prognoser och det är när dessa prognoser spårar ur, som jag blir irriterad. Är det så konstigt?
    Men visst vore det rimligt att lägga in uppgifter om sannolikheten i prognoserna. Själv har jag sommarställe i södra Närke, dvs ett typiskt inlandsklimat. Om jag själv gör en "prognos" för en vanlig sommardag, skulle jag kunna säga: "Växlande molninghet, oförändrad temperatur och någon enstaka regnskur i inlandet under eftermiddagen."
    Detta stämmer till 75 %!!! Minst!!! Utan någon dator och utan någon utbildning i ämnet. Jag använder SMHIs hemsida för att få lite mer än mina amatörmässiga gissningar…

    Göran Lundstöm
    2012-04-06 23:00
  • Hej Göran,
    Ja som sagts tidigare, som första alternativ läs alltid Meteorologens kommentar och sedan klicka in på ditt distrikt på kartan till vänster och sedan kolla om det ligger någon varning ute.

    Torny Axell Kundtjänst
    2012-04-10 12:25
  • Hej!

    Jag tycker att Ni på SMHI har världens bästa jobb. Ni gör fel nästan varje dag utan att få sparken eller avdrad på lönen!

    Hälsn. Rolf Andersson

    Rolf Andersson
    2012-05-20 10:34
  • Hej Rolf,
    Fel nästan varje dag tycker jag är att ta i. Du får gärna vara mer konkret och visa på alla fel nästan varje dag så kanske vi kan bemöta dig i ditt påstående. Däremot har jag följande tips:
    Hej Peter,
    Du har kanske varit inne på ortsprognoserna. Dessa prognoser är helt automatiskt framställda och inte lika träffsäkra som prognoserna som meteorologerna gör. Ta alltid för vana att gå in och läs meteorologens kommentar och sedan klicka in dig på ditt distrikt på kartan till vänster. Dessa prognos är de som läses ut i radions P1 med minst 5 uppdateringar/dygn samt en titt på radarbilderna då får du en komplett bild av väderläget och hur utvecklingen framåt i tiden ser ut. Det är dessa prognoser som verifieras och har som mål att uppnå 85% säkerhet när det gäller dygn 1. Ortsprognoserna verifieras inte.

    Torny Axell Kundtjänst
    2012-05-23 12:17
Viss formatering är tillåten

Kommentera ... eller skriv ett nytt inlägg