Chemtrails ??? över Dalarna

Efter en lugn sommar vad beträffar flygutsläpp över Dalarna
är det nu full aktivitet igen . Det flygs kors och tvärs och bildar som slöjformationer över hela himlen efter alla utsläpp. Det började igår Fredag . I morse var det än värr. Förmodligen ''håller dom på''
antingen nattetid eller mycket tidig morgon.

Kommentarer

  • ...ELLER så är det så att det annorlunda vädret, som ger upphov till slöjmoln, också innebär lämpliga förutsättningar (kall, fuktig luft) för att ihållande kondensspår ska uppstå? Helt enligt välkänd fysik, och liksom man har känt till inom luftfarten i snart ett sekel?

    Bara en tanke. 😀

  • På länken nedan kan man se de höga molnen, som bredde ut sig från lågtrycksfronterna norr om Norge:

    http://sv.ilmatieteenlaitos.fi/molnigheten-i-no...

  • Hej igen
    Jag har fotat aktiviteten över Dalarna
    och det är kan jag säga en märklig syn !
    Slöjformationer som bildas efter minst ! 4 aktiva
    flygfarkoster över himlen som flyger mest i parallella
    formationer men också kors och tvärs över himlen
    då talar vi om en tidscykel på en halvtimme en timme
    ( under fredagen)
    då jag förstummad åser det hela.
    Normalt är flygtrafiken minimerad över detta område
    vilket går att studera på diverse sajter på webben.

    Sverige är litet men världen är stor ... ( kryptiskt : )

    Hälsningar Rickard S.

  • Märkligt, jag gjorde en uppsnabbad playback på Flightradar24 och såg en hel del trafik över Dalarna (och då syns ändå inte alla plan där). Kom ihåg två saker: plan som lämnar strimmor flyger högt och kan vara väldigt mycket längre bort än man föreställer sig, och när de INTE lämnar strimmor efter sig så märker man oftast inte av dem (de är rentav svåra att upptäcka ens om man spanar efter dem). Att strimmor hamnar parallellt är inget märkligt eftersom många plan följer ungefär samma rutter (även om de inte startar/landar på samma ställen), men "kors och tvärs" är förstås heller inget märkligt. Det finns GOTT om plan över våra huvuden, nästan överallt, nästan hela tiden.

    Att slöjmoln bildas kan vara delvis en följd av flygplanen - men antagligen lika troligt att de bildas samtidigt som strimmorna. Eftersom båda är följder av samma atmosfäriska förhållanden.

  • Hej Anton
    Om man har en IQ under 80 : ) så kanske man tänker
    va bra att jag fick svar från Anton om hur det förhåller sig.
    Har man en IQ över 80 kanske man ställer sig frågan
    jaaahhhaaa oj då : ) vilka plan är det man inte kan registrera : ))
    eller se på den sajt du refererar till ! : )
    Det förekommer alltså flygningar över Dalarna som inte registreras på Flightradar24 : ))

    Hälsningar Rickard S.

  • Rickard, med en IQ över 80 kanske man kan kolla upp förutsättningarna för Flightradar och se att det bl.a. hänger på vilken sorts transponder flygplanet har. Och man kanske kan inse att ett flygplan som man tror flyger över ett närliggande område i själva verket flyger mycket längre bort (om man använder mobilappe kan man t ex behöva utöka radien som den visar).
    Men man kan i alla fall se att det absolut flygs en hel del över Dalarna.

  • Jag skulle vilja ha en förklaring till varför de contrails som våra myndigheter refererar till kan ligga kvar så länge på himlen och varför de breder ut sig.

    Idag har vi blå fin himmel över Jönköping frånsett "contrails" som sträcker sig över hela himlavalvet, från nordväst till sydost. Dessa kondensstrimmor har legat i flera timmar efter att planen passerat. De breder ut sig desto längre tiden går.

    Jag trodde att kondensstrimmor försvann efter några sekunder upp till någon minut. Många gånger då jag bevittnar dessa kondensstrimmor så handlar det inte om kommersiella flyg då de saknar den transponder som gör planen synliga i flightradar24.

    Om det nu är vissa väderförhållande som skulle ge upphov till att dessa ligger kvar på himlen i flera timmar, hur kan de då breda ut sig likt en slöja?

  • Att kondensationsstrimmor kan ligga kvar under lång tid är välkänt, och har så varit under väldigt många år. Likaså att de ibland utbreder sig och bildar cirrus, s.k. cirrus aviaticus. Kondensationsstrimmor kan t.o.m. bilda cirrostratus som ger fina halofenomen.

    Vi kan exempelvis läsa följande om kondensationsstrimmor i International Cloud Atlas, Abridged Atlas, tryckt 1956:

    "Often they are short-lived, but especially when Cirrus and Cirrostratus is present, they may persist for several hours. Persistent trails spread progressively, frequently forming large patches of fluffy or fibrous clouds having the appearance of Cirrus or patches of Cirrocumulus or Cirrostratus; in fact it is sometimes impossible to distinguish old contrails from these clouds.

    Contrails may produce halo phenomena with exceptionally pure colours."

    Jag vet inte varifrån föreställningen att k-strimmor alltid skulle försvinna efter några minuter har kommit. Den är felaktig och står helt i kontrast till alla gamla tryckta uppsatser och handledningar som beskriver fenomenet (ovanstående citat från 50-talet är bara ett exempel).

  • Hej
    Något som är mycket märkligt i sammanhanget
    är det faktum att de flyg som kan ses på ''24''an
    har mycket smala strimmor som ganska snabbt
    försvinner efter planets framfart på himlen.
    Sedan har vi dessa andra flygfarkoster ( ofta flera stycken samtidigt) som i en koncentrerad tidsenhet under dagen /dagarna
    flyger kors och tvärs och också ofta parallellt över himlen
    så att ''slöjformationerna'' som bildas, ligger kvar mycket länge och
    utvidgar sig så att hela himlen täcks av dessa slöjformationer.
    Fenomenet här är identiskt med de rapporter och videoklipp
    man kan studera på en viss internationell ''videosajt''.

  • Rickard, något som är minst lika märkligt är hur det ser helt annorlunda ut när t.ex. jag ser på Flightradar24: somliga plan syns som bekant inte där, men det finns ingen korrelation med huruvida de lämnar strimmor efter sig eller inte. Faktum är att det ju oftast är när de lämnar strimmor som jag kollar Flightradar (eftersom när de inte lämnar strimmor så märks de oftast inte), och då kan jag nästan alltid identifiera planen. Märkligt?

    Detta att de högtflygande trafikplanen vanligtvis inte märks när de inte lämnar spår efter sig gör att det verkar som att det plötsligt är många fler plan NÄR de lämnar spår – men det är ju nästan alltid gott om trafik på himlen. Självklart verkar det dessutom som att det är mer trafik när varje spår ligger kvar lång tid. Självklart ligger de parallellt när många flygrutter går ungefär likadant (och strimmorna driver med vinden), och självklart går det ÄVEN kors och tvärs eftersom inte ALLA rutter går likadant. Och så vidare.

    Vad som också är märkligt är att chemtrailsalarmisterna kommer med sådana här påståenden år efter år och har så gjort sedan myten uppstod för drygt femton år sedan, men de lyckas aldrig göra någon ordentlig dokumentation; det är likadana foton och likadana inzoomade, suddiga filmer, med påståenden om märkliga manövrar, omärkta lågtflygande plan, inga plan på radarn osv. Men aldrig någon ordentlig, systematisk dokumentation. Klart att inte ALLA har möjlighet till det, men i hela den utbredda chemtrailsrörelsen borde det väl gå att organisera NÅNTING ordentligt?

    För samtidigt kan ju vanliga flygnördar världen över - som INTE ser nåt märkligt med ihållande kondensstrimmor, märk väl - med relativt billig fotoutrustning ta bilder som dessa, av högtflygande trafikplan, och identifiera dem därtill:
    http://www.luchtzak.be/forums/viewtopic.php?f=2...
    Men chemtrailsfolket lyckas aldrig presentera någon ordentlig dokumentation av sina lågtflygande, omärkta plan som flyger fram och tillbaka i formation. Är inte det märkligt?

  • Vilken ''tur'' att det är en klar fin dag när vi har statsbesök i Sverige : )
    Att himlen är helt blå och att vi slipper alla ''slöjmoln'' på himlen
    för en dag : ))

  • Jahadu.

    http://s3.netdialog.se/17_20130904111931_korteg...

    Men det där kanske bara är spåren efter Air Force One? Klart att presidenten sprejar lite personligen också. :-P

  • Hej! Intressant diskussion.. lite ny i ämnet men vill berätta att jag själv fann samma "kondesstrimmor" på en helt blå himmel med solsken morgonen den 24:e Augusti i Trollhättan kl. 07. Övernattade tillfälligt och skulle vidare med tåg. Stod på gatan och fotade. En del bofasta passerade o tittade uppåt o ngn sa "lite tidigt för flyguppvisning va..??" När jag klev på tåget 9:35 var nästan hela himlen fylld av konstiga moln/dis. 1vecka senare reflekterade jag o googlade, fann Mona Nilssons artikel om likande observationer runt om i Sverige också samma datum.
    http://mobiltelefoni.tv/2013/09/05/chemtrails-u...
    En youtube video från Uppsala där de filmat planens framfart samma dag.. men av ngn anledning är filmsekvensen borttagen nu. En annan från syd-östra norge. http://www.youtube.com/watch?v=et9D_4GZXk8
    också samma datum.
    Lite väl många platsoberoende observationer för att bara vifta undan som kondensstrimmor tycker jag. Ämnet verkar tabu och mycket känsligt. Vetenskapens
    sk. Geoengineering ligger väl nära till hands för en kritisk granskning tycker jag.
    OM det handlar om vad många tror.. så angår det oss alla. Och det är så pass allvarligt att denna ping-pong-diskussionen borde bli till ett samarbete istället för samverkan, klarhet och ett medmänskligare samhälle! Vi har bara det här klotet vi lever på... Vad vet jag 😀

  • Hej Patrick!
    "Lite väl många platsoberoende observationer för att bara vifta undan som kondensstrimmor tycker jag."
    Varför då? Vad är det som är konstigt med att de atmosfäriska förhållandena är liknande på flera platser över Sverige/Norden under ett visst tidsspann? Hade du tyckt att det var lika märkligt om det hade t.ex. regnat på dessa platser samtidigt?
    "Ämnet verkar tabu och mycket känsligt."
    Jasa, varför då? Bara för att det ges andra förklaringar till fenomenen än vad chemtrailsrörelsen vill ha? Vill du se något som är "tabu", så försök att se vad som händer när någon förklarar kondensstrimmor vetenskapligt på facebookgrupper för chemtrailstroende; då är det snart radering och blockering som gäller..! 😀
    "Vetenskapens sk. Geoengineering ligger väl nära till hands…"
    "Vetenskapens geoengineering" är ett forskningsfält om vad som kan vara möjligt att göra för att förändra klimatet i stor skala I FRAMTIDEN. Påståenden om att en avsiktlig, global klimatmanipulering pågår NU är inte förenlig med aktuell vetenskap utan hör till konspirationsteoriernas fantasifulla spekulation.
    "…denna ping-pong-diskussionen borde bli till ett samarbete istället…"
    Hmm. Men de chemtrailstroende har ju inget som helst förtroende för människors olika expertis; de tror inte på flygexperter eller flygintresserade, de tror inte på fysiker eller andra som har kunskap om atmosfären - vi ser ju på de här sidorna att de inte tror på meteorologer. Youtubefilmer från lekmän och webbsajter som hellre prånglar astrologi än astronomi, däremot, står visst mycket högre i kurs. Vad för samförstånd ska kunna hittas då?
    Om en grupp människor hävdar att universum snurrar runt jorden, och är oemottagliga för alla vetenskapliga argument som emotsäger detta (och dessutom anklagar alla meningsmotståndare för att vara antingen ovetande eller konspiratörer), är det verkligen fruktsamt med ett fortsatt "samarbete"? Tror du man kan hitta en gemensam grund att stå på MELLAN en irrationell geocentrism-tro och rådande vetenskaplig konsensus? Kanske, i någon sorts "allt är relativt"-anda, men det vore i så fall relativt lätt, jämfört med att hitta en gemensam grund mellan de fullständigt naturliga, för de flesta välkända och förståeliga orsakerna till kondensstrimmor å ena sidan, och den konspirationsfundamenatalistiska, vetenskapligt (och logiskt) ogrundade tron på en global, illasinnad besprutning.
    För att ta ett annat exempel jag använt tidigare: om några människor är rädda för troll i skogen, bör det vara polisens sak att avsätta resurser för att lugna dessa människor?
    (Kanske skulle chemtrailsalarmisterna tjäna på att själva uppnå samförstånd, eftersom det ännu, snart tjugo år efter teorins tillkomst, inte råder den minsta enighet om vad chemtrailsteorin egentligen går ut på.)

    Angående Mona Nilsson-artikeln du länkar till är det ett typiskt exempel på hur det kan se övertygande ut när så många uppgifter samlas på ett och samma ställe, men när man granskar varje punkt för sig visar det sig att det mesta där är luft. Och då hjälper det inte hur MÅNGA punkter det är.
    Utan att gå in på alla punkter i hennes text är det snabbt tydligt att hon är illa påläst på ett antal områden. Till exempel gör hon tvärsäkra uttalanden om hur "chemtrailsplanen" färdas på betydligt lägre höjd än vanliga trafikplan, men hon förklarar inte hur hon kan avgöra det - däremot visar hon en bild som är otroligt suddig och otydlig för att föreställa ett plan som flyger lågt. Jämför med hur tydliga bilder flygnördar - KUNNIGA människor vad gäller flyg, alltså - tar av vanliga trafikflygplan:
    http://www.luchtzak.be/forums/viewtopic.php?f=2...
    Inzoomade bilder av högtflygande plan tappar lätt detaljer som markeringar, fönster osv (av rent optiska skäl); därav uppfattningen att det är "omärkta" plan det handlar om. Om planen verkligen var lågtflygande borde det vara ännu lättare för de chemtrailstroende att ta bättre bilder av dessa mystiska plan, men den typen av dokumentation är något som de chemtrailstroende fortfarande är usla på att prestera.
    Nilsson visar också upp en närmast chockerande oförståelse (förvisso standard i chemtrailskretsar) för att SMHI:s uppgifter om väder inte säger nånting om hur förhållandena är tio kilometer upp i atmosfären.
    Osv, osv - artikeln innehåller för många olika saker för att jag ska kunna ta mig an dem alla på en gång. Men välj gärna ut ett eller två av vad du tycker är övertygande argument för chemtrailsteorin så kan vi gå igenom dem systematiskt… och se hur allt faller som ett korthus. 😉
    För de som orkar leta finns dock de allra flesta frågor redan besvarade och diskuterade på http://contrailscience.com
    och http://www.metabunk.org/forums/contrails-and-ch...

  • För att få svar på frågan om nedfall från flygbesprutningar bör man kontakta Naturvårdsverket och IVL Svenska Miljöinstitutet.

    http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsver...

    http://www.ivl.se/verksamhetsomraden/luftforore...

  • Hej Anton!

    Du kan mycket väl ha rätt. Aldeles solklart! Hoppas det stämmer.
    Jag nämde ping-pong o samverkan... med tanke på att tänkandet inte för oss framåt längre på denna planet. Tänkandet har blivit destruktivt. Maktpositionering.
    Vi ser det vi vill se. Vi måste komma ner en våning.
    Och försöka känna vad som är rätt. Där ligger sanningen som en vilande intelligens oändligt större än intellektet, som faktiskt är livsfarligt när det får härja ensamt. Därifrån kan vi sen använda tänkandet vid behov och då det blir konstruktivt.
    Det är nog det enda människan inte provat ännu på denna fina lilla blå.
    Sov gott, vill bara väl.
    Patrick

  • Patrick, jag vill också väl, tro det eller ej. 😉
    Filosoferande över tänkandet lämnar jag helst därhän; frågan om chemtrails anser jag är mycket mindre, och faktiskt enklare, än så. Det handlar inte om att tänka för mycket eller för litet (många konspirationsteoretiker tänker garanterat alldeles för mycket, gör alldeles för många onödiga kopplingar, medan andra inte tänker särskilt långt alls), utan att ha metoder för att hitta, granska, utvärdera information. Och då räcker det garanterat inte att "känna vad som är rätt".

    Kondensstrimmor är helt och hållet förståeliga och förklarbara; om somliga flygplansstrimmor skulle vara någonting ondskefullt så får chemtrailsalarmisterna allt ta och presentera lite bättre, svårförklarligare "bevis" och dokumentation än de gjort under de senaste femton åren. (Något många av dem vet, med tanke på att de slänger ur sig en sådan enorm massa felaktiga uppgifter - missuppfattad vetenskap, rena fabrikationer osv.) De i sin tur klagar på att vi som försöker förklara saker upprepar samma gamla välkända ramsor, men det är ju för att dessa fakta inte ändras. Grundprinciperna för kondensstrimmors formation ändras inte. Att chemtrailsteoretikerna hela tiden visar upp nya, motsägande versioner av teorin, utan att bry sig om hur de motsäger de gamla (och som fortfarande bygger på gamla felaktigheter) är inte en styrka, och verkligen ingen bättre bevisning.

    Sen är ju världen ingen gullgulltillvaro bara för att chemtrailsmytologin är ett påhitt, men folk kan ju lättare engagera sig i verkliga, angelägna frågor om de inte luras att oroa sig för fullständigt naturliga fenomen, av fel anledningar.

    Bla bla bla. Ha det bra själv. Om du fortfarande undrar över något särskilt, så SÄG det. Det går att föra en öppen, rationell diskussion... så länge man håller sig borta från chemtrailteoretikernas egna sidor/grupper.

  • Hej! Frågor kring sk chemtrails har förekommit i flera trådar på vårt forum. Vi har tagit fram en artikel som beskriver vår syn på ämnet.
    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/inga-vetenska...

    Leif Webbkoordinator
  • http://newsvoice.se/2013/09/28/chemtrails-proof...

    Tyckte detta passade in i vår tråd. En tysk meterolog som med 97% säkerhet kan bevisa att det finns något som heter chemtrails och att det används.

    Ser gärna en kommentar av SMHI.

  • Patrick, kanske får du en kommentar från SMHI, kanske inte, eftersom detta (som påpekats) inte tillhör deras verksamhetsområde och de redan har konstaterat att det inte finns belägg för chemtrailsteorin. Men du får ett svar från mig i stället, hurra! 😀

    Det här är en ganska gammal film som man kan fråga sig varför Newsvoice drar fram. Men den är ett väldigt bra exempel på lögnaktigheten bland de som sprider chemtrailsmyterna på youtube. Den är nämligen medvetet felöversatt för att verka som att den handlar om "chemtrails", när den i själva verket handlar om att meteorologen är bekymrad över att militären spritt ut för mycket "düppel", material som används för att störa radar, under övning.

    Meteorologen har rentav uttryckligen avfärdat chemtrailsteorin.

    Ingående information här: http://contrailscience.com/germans-admit-they-u...

  • Hej Anton ! Kunde förstå att du är med och kommenterar även på denna sida !! Vad jag tycker är märkligt att det ska mörkas och tas bort info om ämnet du har säkert sett videon på Chemtrails i Sverige där en Pilot berättar att han vet att Chemtrails finns ?! Men nu går det inte att se den !! Förstörd på youtube står det ! Jag tror inte dom ansvariga för Chemtrailssidan vill att den ska vara borttagen !! Varför denna mörkläggning kring ämnet som enligt er motståndare ej existerar ! Och ännu en gång varför hittar du till sådana här sidor ?? Som handlar om ett ämne som ej existerar !!

  • Christer, jag tycker inte att det verkar mörkas särskilt effektivt. Pilotvideon var ganska tveksam i första taget, och internet flödar ju fortfarande över av det som kallas "bevisning" vad gäller chemtrails.

    Men när vi ändå är inne på "mörkläggning" så kan du ju fråga dig varför chemtrailsaktivisterna är så livrädda för debatt på sina egna sidor? Försök att fråga någonting kritiskt på t.ex. facebookgruppen "Chemtrails Sverige", så ska vi se hur långlivad du blir där. Skräcken för all typ av kritik innebär ju dessutom att vi ännu snart tjugo år efter chemtrailteorins uppkomst inte har sett en enda samstämmig definition av teorin, och hur vitt skilda påståenden som helst körs samtidigt utan att någon internt verkar ifrågasätta det ena eller andra spåret.

    Angående varför jag debatterar i ämnet så svarade jag dig just på Marina Szöges sida, men eftersom även hon är restriktiv med vilka kommentarer hon släpper igenom så återger jag svaret även här:

    Kort svar: jag tycker att chemtrailsmytologin, knasig som den är, är direkt skadlig eftersom den sprider en onödig skräck för relativt naturliga fenomen, samtidigt som den avleder fokus från verkliga, viktiga miljö- och klimatfrågor. Till exempel så är den ökade mängden kondensstrimmor ett oroväckande tecken på den ökade flygtrafiken, vilken ÄR ett problem, om än inte så värst mycket för själva strimmornas skull. Men eftersom flygtrafiken är en del av vårt moderna samhälle, som vi alla är delar av, så är frågan om vad man ska göra åt den betydligt mer komplicerad än påhitt om att en ond makt medvetet besprutar oss. Dessutom utgör chemtrailsrörelsens fullständiga förakt för seriös vetenskap ett direkt hinder för att kunna bidra produktivt till en seriös miljörörelse. Den riskerar att dra ett löjets skimmer över hela miljörörelsen.

    Dessutom är chemtrailsteorin djupt människofientlig, eftersom den dels förutsätter att en ENORM mängd människor medvetet bidrar till den dödliga sammansvärjningen, dels antyder att nästan alla andra människor är intelligensbefriade "får".

    DÄRFÖR söker jag debatt med människor som sprider chemtrailsmytologin, och utmanar deras påståenden.

    (Debatten uteblir dock ofta på chemtrailaktivisternas egna sidor, eftersom kritik ofta tystas; alla som är det minsta skeptiska får snabbt etiketten "troll".)

  • Jag kan intyga efter en kort men intesiv tid på olika forum för chemtrailstroende att skepticism och vetenskaplighet är som ett rött skynke för konspirationsteoretiker. Man blir snabbt kallad troll när man vill granska bevis. Alla intresserade måste nog själva vägen vandra eftersom att alla utanför sekten snabbt avfärdas av chemtrailstroende. Jag orkar inte längre engagera mig men finner det oroande att tid och energi slösas på konspirationer som så väl skulle kunna användas i den riktiga miljörörelsen.