Vad menas med byvind

Vad menas med byvind??

Kommentarer

  • Hej Bengt!
    Med byvind menas korta vindstötar på några sekunder.

  • Hej Bengt.
    Jag har en följdfråga, på en mätstation som jag ibland kollar, så är medelvinden högre än byvinden ibland? T.ex. Medel 12 m/sec och byvinden 8 m/sec ?? Är det meningen att resultaten ska läggas ihop?

    MVH.
    Olle

  • Hej Olle!
    Det låter märkligt att byvinden skulle var lägre än medelvinden, vilken station är det då du tittar på?

  • Hej, jag undrar hur värmeöverföringen kan skapa väder.

    Med vänlig hälsning,
    Moa Lindahl

  • Hej Moa,
    Det beror lite på vad du menar med värmeöverföringen och i vilket sammanhand. Du får gärna förtydliga dig liter mer.

  • Hej!
    Jag undrar hur olika slags väder bildas. Det har väll med att värme kommer i kontakt med kyla?
    Med vänlig hälsning,
    Moa Lindahl

  • Hej Moa,
    Uppkomsten av olika slags väder är en mycket kompicerad process. Det finns många utmärkta vetenskapliga artiklar i vår Kunskapsbank som jag lämnar länken till. Till att börja med kan man säga att solen värmer jorden olika på olika platser vid samma tid plus att jordaxeln lutar och att jorden rör sig runt solen som tar ett år. Detta skapar "vädret" och här är länken där du kan läsa mer om detta:

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/a...

  • Jag kollade idag för Sthlm. Det står byvind, men inte från vilket väderstreck.
    Kan man inte ange väderstreck vid byvind?

  • Hej Gunnar,
    Byvindens vindriktning är densamma som medelvinden vid angivet klockslag.

  • Vet inte om jag förstått detta rätt nu. När jag tittar på grannens vimpel så fladdrar den (medelvind?) och helt plötsligt kan den fladdra till lite mer för att sedan återgå till de som var innan. Är de där extra fladdringarna byvindar?

  • Hej Katja,
    Ja, lite förenklat kan man säga att det är så.
    Den vindhastighet som meteorologen anger i prognosen och flertalet av våra mätningar avser ett medelvärde under 10 minuter av vindhastigheten på 10 meters höjd ovan markytan. När meteorologen talar om byvind eller vindstötar avses den högsta vindhastigheten under en mycket kort period. SMHIs mätningar av byvind avser den högsta vindhastigheten under en 2-sekundersperiod den senaste timmen.

  • dålig översikt

  • Ville bara tacka för en bra sida och bra svar, mycket informativt!

  • Det finns ingenting som heter "byvind" ! Vad är det för hemmasnickrat ord från SMHI
    det ord som finns och korrekt att använda för beskrivning av väderföreteelsen är
    "VINDBY eller VINDBYAR" inget privat ihopsnickrat ord som tex: byvind
    och sluta använda det ordet i väderprognoser för det är ett ord som det inte finns någon betytdelse av.

  • Hej!

    Byvind finns i alla högsta grad och är inte samma sak som vindby.

    Efter ordet byvind ges normalt ett värde på byvindens hastighet och kanske riktning. Byvinden orsakas av vindbyar, den mäts under loppet av 2.5 sekunder.

  • "Gust" på engelska.

  • Byvind fins inte SAOL men däremot vindby och vindbyar som åtföljes av vindhastighet angivelse.

  • Hej

    Undrar hur man räknar ut vindens styrka. Ifall vinden ökar från 4m/S till 8m/S. Från 4 till 8 borde det ju vara dubbelt, men så är det ju inte, utan mycket mer. Eller hur..? Finns det en enkel formel man kan räknat ut detta..?

    Hoppas Ni förstår vad jag menar. Tacksam för svar.

    Mvh....Lennart

  • Hej Lennart,

    Hej Lennart
    Man kan prata om det tryck vinden utövar om det blåser mot t ex en husvägg. För att beräkna det behövs matematiska formler.
    0.5 * luftens densitet * vindhastighet * vindhastighet

    Formeln ovan visar att om vindhastighet fördubblas så ökar vindtrycket med 4 gånger

    Hälsningar
    Lennart Wern

  • Hej, detta är kanske en dum fråga: är nordliga vindar alltid kyliga
    och sydliga ljumma? Mvh Carin

  • Hej!

    Vanligen men inte alltid, det beror på hur temperaturfältet ser ut.

  • Hej.
    Har en fråga om vindhastihet.
    Är byvinden dubbelt så stark som medelvinden?

    Hälsningar Lena Bengtsson

  • Hej. Man brukar generellt säga att byvinden kan vara upp till 50% mer än medelvinden.