Byt tillbaka!

Gick som varje dag in på SMHI för att titta på min lokala väderprognos och fick en chock när jag såg hur sidan såg ut. Från att ha varit helt perfekt, lättnavigerad och med en utmärkt översikt för 10 dagar framåt är den nu otydlig, svårnavigerad och oanvändarvänlig. Nu går jag över till norska vädermotsvarigheten permanent.

Kommentarer

  • Inte för jag håller med om att SMHI:s gamla sida var perfekt. YR och DMI har länge båda varit mycket mer användarvänliga men SMHI:s prognoser har ofta varit mer precisa så jag har växlat mellan dessa. Nu ser SMHI:s sida värre ut än tidigare och hänger inte med så man vet inte vilken prognos man tittar på. Man kan inte heller få upp hela tiodygnstabellen i ett klick utan får klicka på dag efter dag, dvs tio gånger om man vill se hela. Diagrammet har krympts ihop så det ser nästan oanvändbart ut. Kan ni inte behålla den gamla sidan som alternativ?

  • Hej på Er,

    Tyvärr fick vi problem med nya sidan och vi måsta gå tillbaka till den gamla sidan.

  • Håller med Olle, den nya sidan är snarare en försämring än en förbättring.

    Vad finns det för möjligheter att få använda det gamla gränssnittet?

  • SMHI söker hela tiden förbättra sina program. Bra. Den senaste nyheten är dock i väsentliga delar en stor besvikelse.

    1.
    Det tidigare kurvdiagrammet var överlägset bättre (t.ex. nederbördsprognosens tydligare och lättförståeliga staplar, bättre utformning och mera läsarvänlig kurva samt nederbördsmängd; det behövs inga bombastiska, klumpiga storlekar som bara dämpar läshastigheten och överskådligheten).

    2.
    10-dygnsprognosen har blivit avgjort sämre. Den visar inte längre den förväntade nederbördsmängden timme för timme.

    Det är mycket viktigt att veta NÄR och HUR MYCKET nederbörd som kan förväntas vid olika timmar på dygnet för att (a) planera utomhusarbete, b) avgöra huruvida man t.ex. kan cykla till arbetet eller behöver ta den klimatovänliga bilen; buss är inte alltid lämplig, (3) motion.
    Viktigt för äldre människor för att veta vilket som är den gynnsammaste utomhustiden!!

    3.
    Att hitta "sin" ort är för krångligt för att fungera direkt. Har inte lyckats än.

    Tack för att ni i väsentliga delar återgår till gamla schemat!

    Ellen

  • Varför, varför, varför? Måste allt ändras bara för ändrandets skull, av någon anledning? Vad var det för fel på de lokala väderprognoserna som det var? Det var lättnavigerat, lättläst och utan att, som nu, behöva klicka som en galning för att se väderprognosen alla 10 dagar framöver.
    Jag började i princip varje dag med att kolla min lokala väderprognos för dagen och 10 dagar framåt. Nu, efter denna ändring, blir jag bara irriterad över allt klickande som krävs för att se det jag vill se på ett enkelt sätt.
    Please, skrota detta och gå tillbaka till som det var innan, ingen av oss användare lär se det nya som bättre. Låt åtminstone 10-dygnsprognosen vara som innan, där man kunde se alla 10 dygn timme för timme på en och samma sida. Om inte gör jag som andra, försöker hitta något bättre ställe att kolla in väderprognoserna på.
    En fråga - kollade ni överhuvudtaget med oss "kunder" om hur vi vill ha det innan ni gjorde denna irriterande ändring?

  • Hej Ellen! Diagrammet är ganska likt det gamla men det är högre. Kan det vara orsaken till att du upplever det som bombastiskt?

    Tabellen visar fortfarande prognos timme för timme för de första två dygnen. Det är likadant som förut. Ju längre fram i prognosen man kommer desto längre blir tidsstegen.

    Att hitta sin ort kan göras på flera sätt:

    1. Om du tillåter din webbläsare att känna av var din dator befinner sig så föreslås en ort automatiskt, baserat på din position.
    2. Du kan klicka på "Visa favoriter" och välja "Min position" så gör webbläsaren jobbet, om du tillåter positionering.
    3. Du kan skriva in din ort i sökfältet "Sök ort"
    4. Du kan använda kartan för att leta rätt på din ort. Enklare med de ovanstående alternativen i mitt tycke.

    Sen kan du även lägga till orter i din favoritlista. Det gör du genom att klicka på stjärnan som sitter till vänster om ortsnamnet. Den blir då gul vilket indikerar att den är en favorit.

    Du kan även välja någon ort som startort. D v s att den alltd visas varje gång du besöker smhi.se. Oavsett var du befinner dig.

    Mer information om funktioner i tjänsten finns i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=WzFwQkRRPgw

    Leif Webbkoordinator
  • Hej Lasse! Det är inte för ändrandets skull vi gör detta. Dels finns det många önskemål från användare om att utveckla tjänsten, dels så är det ett led i att göra smhi.se tillgänglig för mobila användare. De ökar markant hela tiden och vi måste anpassa oss.

    Klickandet i tabellen kan vi bara säga att du har rätt. Här blev det sämre. Det fanns ett skäl till det men det kan mycket väl vara så att det inte är giltigt längre. Vi tar med det till de som ansvarar för tjänsten.

    Mycket av det som du ser i tjänsten kommer från ett digert material i form av kundsynpunkter. Dessutom har vi testat det i en fokusgrupp. Men det finns utrymme för förbättringar. Sen finns det mer saker som kommer trilla in i framtiden. Allt baserat på användarnas synpunkter.

    Leif Webbkoordinator
  • Nej förstås, men ibland undrar man varför saker som fungerar ska ändras, rent generellt i samhället.
    Men seriöst - snälla låt åtminstone det gamla vara kvar, med alla 10 dagars prognos timme för timme på en och samma sida utan behov av klickande på varje dag. Dessutom är det väldigt störande att när man klickar på en ny dag då måste man rulla uppåt på sidan för att se den dagens prognos. Otroligt störande!
    Kan ni inte ha två varianter? Det gamla och det nya?

  • Hej! Den gamla ligger kvar ett tag till, men vi måste tyvärr avveckla den framöver. Men önskemålet om att tabellen ska vara utfälld tar vi med oss. Vi får kika på det.

    Leif Webbkoordinator
  • Ni skulle ju kunna låta den gamla finnas kvar som ett val och ta bort den när nästan inga längre föredrar den;-)

  • Tiodygnsdiagrammet är plottrigt, rörigt och besvärligt att navigera. Tvågradersintervall krånglar till estetiken, tjockare kurvor (fler pixlar) och kraftigare färger gör hela bilden grötig. Som någon tidigare nämnde behövs också nederbördsstaplar per datum för att man ska ha någon nytta av dem.

    Beklagar, men den här "förbättringen" är synnerligen ogenomtänkt och överlag ser den nya sidan rörig ut med tjocka typsnitt och en design som tycks riktad till en mycket ung målgrupp.

    Att sidan ska mobilanpassas är lika dumt som att man utformar Windows 8 för mobiler och läsplattor och sedan installerar programmet på standarddatorer och laptops utan touch screen. Fråga hellre användaren vilken version som lämpar sig för det verktyg man har eller för tillfället använder.

    Jag är en av de användare som nu går över till yr.no, trots att jag tidigare alltid tyckt om att jämföra prognoserna och haft SMHI som min standardsida för väder.

    Vänligen
    Carina Portin

  • Hej Carina! Tack för synpunkterna. Det finns att göra i diagrammet, helt riktigt. Vi tar med det till de som jobbar med tjänsten.

    Det är egentligen inte en mobilanpassning i ordet egentliga bemärkelse. Vi gör sidan så att den ska kunna funka oavsett vilken apparat man använder. Det blir i vissa lägen en kompromiss. Det ideala hade varit att ha en version för varje manick men då hade vi haft ett antal system att underhålla och utveckla. Vi har helt enkelt inte råd att välja den vägen.

    Vi kommer givetvis att titta på de synpunkter som kommer in och göra förändringar. Vi kommer inte att lyckas med att tillfredsställa alla önskemål dock.

    Hoppas vi kan locka tillbaka dej framöver ;-)

    Leif Webbkoordinator
  • Tiodygnsprognosen måste förstås ändras så att man slipper klicka fram dag för dag.
    Dessutom är det annorlunda typsnitt nu, vilket gör att det hela ser grötigt ut. Inte tilltalande alls.

  • Av de upprörda kommentarerna i denna tråd att döma så har ni sjösatt en ogenomtänkt sida. Ni menar att ni måste avveckla den gamla men förklarar inte varför.

    Är den nya sidan ett prestigeprojekt som måste drivas till varje pris trots att den gamla var väsentligt bättre?

  • Ja tack, jag skulle också önska att man kunde ha hela tabellen utfälld som tidigare och som det fortfarande är i mobilappen.

  • Hej SS! Synpunkten om tabellen är framförd till de som jobbar med tjänsten.

    Leif Webbkoordinator
  • Hej Anders! Nja, håller inte med om att den är ogenomtänkt, men det finns saker att göra bättre uppenbarligen. Det har gjorts ett rätt digert arbete med att gå igenom synpunkter vi fått in, testande på användare m m.
    Men vi tar in det som sagts i och med lanseringen nu och klurar på förbättringar.

    Anledningen till att vi avvecklar den gamla är flera och har inget med prestige att göra.
    Den gamla har en del brister som är svåra att komma tillrätta med. T ex så är den nya betydligt snällare ur ett prestandaperspektiv, vilket är viktigt när allt fler surfar mobilt. Den är också förberedd för att funka i mobiler. (Kommer i senare leverans). Den gamla hade blivit väldigt dyr att göra tillgänglig för mobiler.
    Ja, det finns fler anledningar men vi förstår att det upplevs som jobbigt när man ändrar på väl invanda tjänster. Vi tror och hoppas att den nya kommer att leverera framöver. Vi får fila på den och ni får en chans att bekanta er med den ;-)

    Leif Webbkoordinator
  • Jag kan iofs förstå argumentet att backend i ert system behövs bytas ut av olika anledningar (bl.a. nämns prestanda) men det betyder inte per automatik att frontend behöver bytas ut.

    Vad kommer det sig att det är så nödvändigt att byta ut en frontend som fungerar hyggligt mot en som väcker så starka protester som inläggen i den här tråden?

  • Hej Anders! Nu är jag inte utvecklare, men jag har uppfattat att det inte är så lätt att bara byta backend. Sen är koden i frontend daterad från 2009 och har en del brister. Fast då är jag ute på hal is här.

    Nu kommer det kanske låta arrogant, men mängden negativa synpunkter är förhållandevis få. Under den tid som tjänsten legat ute sen igår fram till kl 13 idag så har vi haft en kvarts miljon besökare som varit inne på webbplatsen över en miljon gånger.

    Missförstå mej rätt, vi värdesätter verkligen de synpunkter som kommer in eftersom de hjälper oss att göra saker bättre, men det är nog ganska många som gillar det också. Självklart så kommer vi lyssna på synpunkterna och fila vidare på tjänsten men till viss del så är det säkert många som bara upplever det som jobbigt att vi ändrar på hur det funkat förr.

    Leif Webbkoordinator
  • Varför visar sig inte startsidan i min dator. Med den gamla sidan var det inget problem. Måste man ha en speciell webb-läsare?

  • Yr.no ser ut att bli mitt nya alternativ också, om inte ni på SMHI skärper till er 😀
    Måtte ni inte ändra radarbilderna också!

  • Nya look'et är otrevligt, klumpigt och oklart... tvådagersinterval på diagram en katastrof... varför alltid ändra något som fungerar? Om det bara är för att legitimera några webdesign-anställdas existens, så kanske det är på tid med personalreduktion?

  • Kan ni inte lägga till länkar på 10-dygnsdiagrammet för de olika dagarna som på den gamla sidan? då blir iallafall jag helt nöjd. Som det är nu är det inte så smidigt att markera exempelvis morgondagen eftersom man inte ser var alla dagar börjar och slutar (de gråa strecken saknas mellan vissa dagar) och även om det gick att se var de gamla dags-länkarna betydligt snabbare.

  • Skit!!! Jag vill ha tillbaka det gamla!!!

  • Det är för mig obegripligt hur man kan sjösätta något sådant här utan ordenlig användartestning. Det kan ni bara inte ha haft.

    En sajt blir inte bättre bara för att man implementerar en massa nya trick och smäller på en HTML5 doctype (särkilt som man inte ens håller sig till reglerna för HTML5). Och det där med att dölja sektioner av sidan för att visa dem när man klickar, det var kanske hett för tio år sedan. Nu är det bara gammalt och det försämrar överblicken på en sida av den här typen, det borde ni väl ändå fatta.

    Sajten var ingen höjdare förut heller, men nu är den en katastrof och enbart jobbig att använda. Faktum är att av de versioner jag minns var nog den förförra eller möjligen den före det den bästa. Här går det inte framåt inte.

    Ta bort eländet!

  • Vad har ni gjort med sidan? Den är ju helt värdelös! Byt tillbaka för guds skull. Byter till annan sida tills det är gjort.

  • Måste tyvärr bara hålla med absolut alla negativa synpunkter som har framförts här. Undrar även om ansvarig webbdesigner har någon som helst utbildning i typografi. Om så är fallet så kanske man kan få en förklaring till varför så gott som allting är i fetstil. Ett klassiskt misstag som gör att hela texten bara blir svårläst och som ingen riktig typograf någonsin skulle göra sig skyldig till. Fetstil ska bara användas när nyckelord ska framhävas och användas med rätt stor återhållsamhet.

  • Håller med. Den nya är inte alls lika bra som den gamla. Har aldrig skrivit på sådana här forum innan men när Admin hänvisar till få negativa kommentarer så gäller det att göra sin röst hörd.
    10 dygns diagrammet är det som stör mest och alla klickningar.
    Var hittar man den gamla versionen?

  • Hej!
    En klar försämring mot den tidigare som var helt perfekt och inte som den nya med halvluddiga färger, den nya verkar mer vara typ Lekstugan data hink och spade.
    Vänligen återgå till den tidigare.

  • Jag har samma problem som Kevin med 10-dygnsdiagrammet. Skulle verkligen vilja att det vore enklare att se vilken dag/datum det handlar om. Just nu är det riktigt knepigt att på x-axeln se just detta. (Jag använder en laptop med vanlig webbläsare).

  • Det är sant att det inte "bara" är att byta backend utan det handlar om att kunna anpassa på lämpligt sätt också. I princip alla kommentarer här handlar om ett illa utformat frontend. Om det nu är helt nödvändigt att byta ut även frontend så finns det inget direkt hinder för att det skall se ut som tidigare och det verkar vara vad folk vill.

  • Var finns alla de som påstås vara positiva till denna förnyelse (försämring)? Om de finns borde de väl åtminstone någon av dom gå in och berömma detta. Av kommentarerna här att döma är det väl rätt tveklöst att detta är en totalflopp! Nej SMHI, gör "en full pudel med dubbel skruv" - erkänn att det här var nog inte så bra och gå tillbaka till det som var. Eller låt oss åtminstone kunna välja vilken variant vi vill använda genom att ha två alternativ - både det gamla och det nya, om det nu är helt nödvändigt att ha kvar det nya?

  • Hej!
    En förbättring innebär alltid förändring i någon form men en förändring innebär inte alltid en förbättring. Tyvärr så blev det en förändring, ingen förbättring. Blev väldigt förvånad över att SMHI, som många har högt förtroende för och som upplevs seriösa, tog detta förhastade steg mot otydlighet och avsaknad av struktur. Kanske kidnappad av alla möjligheter utan tanke på användarvänlighet. Håller med tidigare inlägg.
    Gör om, gör bättre!

  • Icke förvånande att sidan är en katastrof. Sidan med den gamla Radarblixt
    fick ni lägga in den gamla efter klagomål, där såg man tidsangivelse och kunde räkna ut när åskan kommer närmare min ort. Använd "vanligt" folk när ni
    testar förändringar av sidan och inte några datanördar.

    Jag söker min ort (favoriten är borta) får upp att det regnar nu kl 10.00
    jag det ser jag om jag tittar ut genom mitt fönster, men vad händer resten av dagen
    timme för timme? Hur får jag fram detta? De lokala 10-dygnstabellerna timme för timme måste tillbaka.

    Varför göra det svårare?
    Nu blir det Klart.se eller någon annan väder observatör.

  • Byt tillbaks! Rena rama snurren. Varför ändra något som är bra?

  • Dessvärre håller jag med samtliga inlägg ang ny sida. Så långt jag kan se har det inte heller kommit in några positiva inlägg (vilket förvisso är det normala). Kommer fortsätta att försöka vänja mig med det nya upplägget men befarar att jag kommer ge upp då jag bara blir irriterad när jag tittar på prognoser och radar bilder.

  • Jag är tyvärr mycket besviken på den nya landvädersidan! Gör om gör rätt - mao ta till er ritiken i ovanstående inlägg.

  • Instämmer i det mesta av kritiken ovan!

    Mycket besviken på den nya vädersidan - t.ex. överskådlighet och navigation i diagramfunktionen är betydligt sämre.
    I 10-dygnsdiagrammet är hoptryckt och saknar dyngsmarkeringar och blir därmed mycket mer svårläst. Zoomfunktion likt den gamla sidan (till enskilda dygn) saknas också vilket gör det i stor sett omöjligt att komma dit man vill när man zoomar.
    Zoom-ut länken är mycket svår att upptäcka och interagerar delvis med grafiken - det indikerar nog generellt kvalitén på sidans design.

    Den högre upplösningen på nederbördsinfo är bra dock (var på tiden, YR har haft det i en evighet). Men jag saknar fortsatt sannolikhetsangivelser för nederbörd och för långtidsprognoserna (se YR).

    Gör om och gör rätt!

  • Jag tycker också att sidan inte har blivit bättre för mig som besökare. Har alltid använt tiodagarsprognosen som tabell och upplever den nya utformningen som mycket sämre.

  • Oj! oj. Vilken röra! Inte får jag fram hur det ser ut på instruktionsfilmen. Med femdagars prognos. För min egen del, är jag bara intresserad av lokalvädret. Och vill inte se hela Sveriges väder.

    Jag sparade min ort som favorit. Stängde ner webbläsaren och startade om. Då hamnar jag på tiodygnsprognosen! Där vill inte jag hamna, utan på femdygnsprognosen. Efter tredje försöket med att spar som favorit, så lyckades jag med detta konststycket. Måste man zooma in varje gång man vill se sin ort på kartan?
    Den föregående sida har allt som jag var intresserad av. En snabb översikt på fem dagar, med några klockslag. Samt ett enda klick för att se tiodagars prognosen. Mer begär inte jag av mitt lokala väder.
    Tyvärr är inte SMHI den enda sajt som krånglar till det för sina besökare. Rent , enkelt och snyggt ska det vara.
    Om sidan ska se ut så här i fortsättningen, då byter jag leverantör av lokalvädret.

  • Håller med samtliga föregående inlägg, som alla verkar vara lika negativa till den här nya hemsidan som jag är. Den liknar apparna jag laddat ner i min mobil och läsplatta och de är INTE bättre ur informationssynpunkt, dock känns "layouten" mer anpassad för just dessa. Men vid datorn vill jag kunna få den tydliga och detaljerade info som tidigare enkelt gick att få fram. Ge oss framförallt tillbaka detaljerad, dvs timme-för-timme tiodygnsprognos, inte bara för denna och nästa dag!
    Har aldrig förr skrivit på sådana här forum men känner mig kallad nu när SMHI verkar ha uppfattningen att "nästan alla" är nöjda med den nya hemsidan. Var/hur hittar man den gamla??

  • Hej Rolf! Det var illa att det krånglade med favoriterna. Skickar över till utvecklarna.
    Är det sidan där du hade 5-dygn med 4 tidssteg? förmiddag-eftermiddag- kväll-natt?

    Leif Webbkoordinator
  • Helt hopplöst att ta en snabb titt på 10-dygns.

  • Var hittar jag den gamla 10-dygnstabellen.

  • Hej! Verkar vara något som inte är som det ska. Får meddelandet "Kan ej lagra nedladdad data!" hur många gånger som helst och det går inte att komma vidare utan att klicka "ok", gång på gång!?
    Med vänlig hälsning Sten

  • Med min Internet Explorer 9 fungerar inte den nya sajten över huvud taget. Tabeller och kartor visas inte, endast blanka ytor.

  • Ja! Det är den med fyra tidzoner. Den skulle jag gärna vilja få tillbaka. Samt inzoomad kartbild på min ort. Går det att fixa, så är ni på god väga med den nya sidan.

  • Nu blir det YR, senaste uppdatering gör att inget visas på min dator.
    Förmodligen för gammal webläsare. Men det är inget som man kan ändra på sin jobbdator

  • Jag har Internet Explorer 8 och har fram till igår på ett enkelt sätt fått fram väderprognoser för min ort, såväl för 5 dygn med en översiktskarta, som för 10 dygn i tabellform eller som diagram. På ett enkelt sätt har jag kunnat växla till information om en annan ort.

    Nu får jag bara upp blanka sidor. Jag förmodar att det nya systemet endast vänder sig till mobilanvändare. Vem har bestämt detta? Återinför genast det gamla systemet!

  • Instämmer helt med Janne för 9 dar sedan! BYT TILLBAKA!

  • Nya väderrapporteringen är en klar försämring mot tidigare. Varför måste ni vara klåfingriga i onödan och förstöra något som har fungerat.
    Ändra tillbaka!

  • Vad har ni gjort! Ni hade en utmärkt tjänst! Från den har ni gott till den sämsta! Det är ju tur att det finns annan väderservice på nätet, t.ex. YR.no, som tidigare var näst bäst.
    Jag saknar det gamla diagrammet som var utmärkt, det gick att detaljstudera, nästan minut för minut vad som skulle ske.
    BYT TILLBAKA!
    Till dess använder jag: yr.no
    Lasse

  • Varför laga något som inte är trasigt?

  • Byt tillbaka, varför ändra något som var perfekt till ett fullständigt virrvar.
    Tv använder jag yr.no

    Torsten

  • Ni säger att negativa synpunkter är relativt få, OK, positiva synpunkter är då vadå? Noll eller 5 eller därintill?
    Radar och blixtkartan fanns ju tidigare också, så att den finns nu är ju knappast särskilt positivt.
    Nä, SMHI Byt tillbaka! De negativa åsikterna är i överväldigande dominans! Försök inte påstå något annat!
    Vi som uttrycker vårt missnöje är förmodligen folk som haft regelbunden nytta av er, varför ska vi behöva lämna er? Det blir ju resultatet när man inte lyssnar på sina användare, vi lever ju faktiskt i Internets tid, vi lämnar er och finner oss tillfreds med yr.no eller någon annan sajt.
    LYSSNA på era användare!
    Till dess, mejla mig när ni bytt tillbaka!
    Jag finns på yr.no till dess.
    BYT TILLBAKA, innan ni förbrukat ert förtroendekapital.
    Lasse

  • Det här blir helt okonstruktivt som inlägg, men i ärlighetens namn: Byt tillbaka och fundera länge och väl på hur nästa uppdatering ska se ut. Lägg ut en Beta som folk kan testa och komma med kommentarer. Att bara skeppa ut en sådan här massiv uppdatering är onödigt, dyrt och rent ut sagt oseriöst.

  • Nu är gamla sidan tillbaka (tillfälligt?) och då blir det uppenbart hur mycket bättre den är!!! Den nya verkar vara ett hastverk där man inte alls bryr sig om användarens navigeringsmöjligheter. På gamla sidan kan man lätt klicka på en av de kommande dagarna och få en "timme-för-timme" prognos men på nya sidan måste man markera en del av diagrammet för att se detaljer. Men man har knappt någon kontroll på vilken tidsperiod man markerar och informationen är inte alls lika tydlig som på gamla sidan!
    Behåll den gamla tills vidare och släpp den nya versionen när den är klar och minst lika bra som den gamla!

  • Kan inte annat än att hålla med föregående inlägg.. är grymt besviken på den nya sidan som jag tycker är plottrig och oöverskådlig. Plus att 10-dygnsdiagrammet är helt värdelöst, en utskrift blir inte bättre, helt omöjlig att tyda, i hoptryckt och klottrig.
    Hoppas det blir någon form av förändring för annars ser jag ingen annan lösning än att plocka bort sidan från mina favoriter.

  • Den nya prognossidan är mycket sämre. Alla molnen längst är mörka och "förmörkar" läsningen. Om prognosen visar regn så är det helt klart att det är minst mulet. Kurvorna är för grova och försvårar läsningen av diagrammet. Dåligt att införa halvgradsintervaller. Man får en uppfattning att temperaturen förändras mycket och väldigt hastigt. Att sedan ha intervaller i tvådagarssteg är också en försämring. Om, jag säger om det är tänkt att använda denna sidan, så sträck ut diagrammet så den täcker hela sidan. Ta alltså bort textspalten till vänster.
    Det måste gå att göra ett vackert diagram. Om det ska bli någon tjänst för mobilen så gör en app för bara mobiler.
    Tomas C

  • Kan bara instämma med tidigare inlägg, sidan blev svårnavigerad och grafiken prognosen betydligt otydligare. Är det här en sådan typisk förändring för sakens skull? Sidan var bra innan.

  • Bara dumt. Byt tillbaka. För 10 dagars översikt på intressanta orter var den perfekt tidigare.

  • "Dels finns det många önskemål från användare om att utveckla tjänsten, dels så är det ett led i att göra smhi.se tillgänglig för mobila användare."
    "Det är egentligen inte en mobilanpassning i ordet egentliga bemärkelse. Vi gör sidan så att den ska kunna funka oavsett vilken apparat man använder."
    Hur nu?
    Må var så att det nu kanske fungerar bätter på en ajphone6,
    men på en vanlig browser på en vanlig dator (i itt fall firefox på mac os x mavericks)
    är nya sidan ett skämt,
    vad som är fel har nämnts många gånger ovanför inlägget.
    Har utvecklarna någon gång hört av @media queries?

    fr.o.m. nu är det BARA yr.no som gäller :-)

  • Brukar använda er hemsida på min IPAD men den är nu jätte seg. Långsam uppdatering och den låste min mans telefon totalt. T.o.m. det här meddelandet är segt att få på plats. För övrigt håller jag med i mängder av de klagomål som skrivits. Skulle absolut vilja ha tillbaka den gamla. Det blir till att förlita sig på yr i stället.

  • Efter att ha kämpat med nya sidan utan att få fram t ex min favorit - tomt fält kommer tillbaka i raden när jag klickat på framletade favoriten - kan jag bara säga BYT TILLBAKA. Svagt att släppa ett så ofullkomligt alster, när ni hade något som fungerade bra. -

  • Byt tillbaka!!!
    Jag vill se väder, nu ser jag ingenting!! Inga kartor inget väder.
    Sluta upp med att använda cross-site scripting.
    Ta bort google-analytics, google utgör ett integritetshot. Self-hosted open-source alternativ finns.
    Den nya "förbättringen" har den sämsta user experience jag sett!!! Om jag inte kan se vädret saknar SMHI:s webb existensberättigande.

  • Programvaruutveckling är svårt och ett system som tydligen varit vildvuxet sedan 2009 bör bytas ut. Däremot verkar det ha varit ett alltför stort steg man har tagit inom SMHI med den nya vädersidan att döma av kommentarerna här och i många andra trådar - det blev helt enkelt inte bra.

    Man märker också en tydlig arrogans i svaren från SMHI - "det är förhållandevis få negativa kommentarer". Räknar man på det sättet att det finns mer än sju miljarder människor här på jorden och med inställningen att det är naturligtvis enbart de som protesterar högljutt som räknas som negativt inställda så är det faktiskt förhållandevis få som protesterar - långt mindre än en ppm av alla de som kan tänkas protestera. Hur många positiva kommentarer går det egentligen på varje negativ kommentar? Förhoppningsvis skriver ni inga kommentarer själva under täckmantel som användare.

    Som svar på negativa kommentarer om sidan så ges lösningen - "Tyvärr fick vi problem med nya sidan och vi måsta gå tillbaka till den gamla sidan". Alltså problemet är tillfälligt löst men kommer tillbaka helt oförändrat. Är detta verkligen den sorts attityd som ni står för? I så fall är problemen ännu djupare än vad jag trodde.

    Det finns även en del kommentarer från SMHI att synpunkterna skall föras vidare. Det är en klassiker för att "slarva" bort, misstolka m.m.

    Det bästa vore att gå tillbaka till den gamla sidan och göra om den nya under tiden till att ge samma användargränssnitt som den gamla. Ta dessutom då bort de olyckliga integritetskränkande kopplingarna till Google med andra synpunkter. Den nya sidan verkar ha varit en ogenomtänkt teknikdriven utveckling med ett otillräckligt underlag.

  • Helt USELT! Var sparar jag favoriter? Det finns bara visa favorit, ingen spara favorit.
    Usett inte oss varjedagsanvändare för era nycker.

  • Har vi nu för alltid förlorat den gamla, väl fungerande, lättlästa och lättförståeliga sajten? Eller kommer vi som vantrivs med den nya att kunna välja den gamla sajten och se samma info som tidigare?
    Bertil

  • Tja,

    har inte läst alla inlägg men kan säga att diagrammet som jag använde mig mest av för den lokala väderprognosen har blivit avsevärt sämre också. Den nya indelningen på skalan är dålig. det var bättre med (vad det nu var) 5 graders steg Och skuggning vid nollgradersgränsen. Dessutom behöver man inte ha med byvindar från början. Det var bra att kunna välja till så som det var tidigare. Moln och solsymbolerna längs tempkurvan gjorde det också mer lättläst på den gamla sidan än idag. Att det var flash tidigare vet inte om det är det fortfarande gjorde det jobbigt att titta på i min smartphone men det fungerade ändå skapligt.

    Jag hoppas att ni kommer göra den lika smidigt som den gamla sidan.

    Hälsning
    Sven

  • Förr kunde jag klicka på en ort för att kartan skulle zoomas. Det var inte optimalt men smidigt. Små orter som inte var utsatta skrev man in i sökrutan så zoomades kartan dit blixtsnabbt. Sen kunde man välja bland de närmast kommande dygnen och hovra över förmiddag / eftermiddag / kväll för att kartan skulle uppdateras dynamiskt.

    Idag händer ingenting om jag klickar på ortnamnet i kartan. Jag måste tydligen dra och zooma i Sverige på frihand istället vilket tar enormt mycket mer tid än att hoppa tripp-trapp-trull via större - mindre orter.

    Den "responsiva" sökrutan är en försämring för mig som sitter vid dator. Om jag skriver ett ortnamn och klickar på förstoringsglaset, händer ingenting. När jag då åter ställer mig i textrutan och av reflex trycker enter, rensas min text så jag tvingas skriva om den! Det tog ett antal försök innan jag insåg att den samtidigt smugit in ortens väder på sidan till vänster, för i kartan händer ingenting. Klick i kartan påverkar tydligen vyn till vänster men inte tvärt om. Om jag ska välja något ur den uppdykande ortlistan är min ryggmärgsreflex att trycka nedåtpil för att bläddra till första bästa rad. Det fungerar inte heller! Jag MÅSTE klicka med musen på raden. Jag saknar också att få en komplett ortlista om jag inte skriver något alls.

    Att app-ifiera websiten följer mönstret från Tradera som skapade en folkstorm med sitt byte tidigare i år men jag trodde inte SMHI skulle vara så trendnervösa att man trillade i samma fälla. Det verkar vara 2010-talets trend att anpassa allt till de omhuldade mobilanvändarna och lämna alla andra i kylan. Men en decimeterstor skärm är inte och kommer aldrig att bli lämpad för seriös browsing. Det är alltså inte webben som ska anpassas till mobilen utan tvärt om. Framtida lösningar som vikbara skärmar, glasögon och projiceringar lär göra dylika mobilanpassningar överflödiga. Alla borde vara måna om att inte landa i en sämre produkt helt i onödan.

    Inte för att det spelar roll men jag jobbar med webprogrammering på heltid. Ett par favorituttryck som jag lever efter är: "Excellence through simplicity" och "If it ain't broken, don't fix it."

  • Det nya diagrammet är ett stort skämt, ser hoptryckt och plottrigt ut. Inte alls lika lättöverskådligt som det gamla. Det måste väl även ni på smhi hålla ned om eller är ni för stolta för att erkänna att ni gjort fel. Ni påstår också att ni gjort en fokusstudie. Var det på 12-åringar eller? Nä, nu får det vara nog; nu byter jag permanent till YR.

  • Jag saknar helt klart den gamla versionen jag med. Men så dålig är inte den nya. Men vill ha med vindhastigheten i byarna. i 10 dygns tabellen. Utan den vet jag inte mycket om blåsten.

    Lev väl.

  • Sidan ör mycker mer svåröverskådligt, varför använder ni inte responsiv design så man utnyttjar hela sidan? Nu finns ju väldigt mycker outnyttjad vänster och hlögermarginal såp det blir ett jädra bläddrande

    Enbart korkat att inte utnyttja hela utrymmet på datorskärmen.

  • Nu blir jag bestört. Jag läste som ett svar på alla inlägg att SMHI tolkar det som positivt att så få som varit inne på deras vädersajt har klagat. Men då kan man ju också fråga sig hur många av alla missnöjda som bryr sig om att höra av sig? Det vanligaste om man inte är nöjd med en leverantör är väl ändå att man byter leverantör, eller hur?
    Så jag uppmanar er på SMHI att tänka till. Är det verkligen så att av alla miljoner besök hos er, så är det bara vi som är missnöjda som hör av oss? Jag tror dessvärre inte det. Jag tog upp det på min arbetsplats häromdagen där vi ofte är hjälpta av att ha koll på vädret. Många bara skakade på huvudet över förändringen, men ingen av dom hade hört av sig. Men det kanske bara är där?
    Detta är andra gången jag tycker till och jag kommer inte göra det igen. Nu kan jag bara hoppas att ni på SMHI lyssnar på den storm av åsikter som har kommit in. För jag uppfattar det som en storm, och kan bara hoppas att ni också uppfattar det så istället för att bara säga att i förhållande till alla besök är de negativa kommentarerna få. Om så är fallet så kan jag bara beklaga.

  • Det första som grinar en i ansiktet när man öppnar smhi med stora feta bokstäver :

    STOCKHOLM ! Får man fråga anledningen ? Sen dög den förra programsidan alldeles

    utmärkt ! Kommer att nyttja yr, storm,osv i fortsättningen !

  • Nya sajten är kass. Jättedålig. Suger. En massa stora röriga blaffor som tar massor med plats utan att ge någon precis information. Snällasnällasnälla, kasta bort den och börja om från början. Tänk "bra information som är lätt att läsa" inte "kul och klatschig design med lite moln- och solsymboler". Låt ingen grafisk designer få vara med, utan håll er till väderfolk och vanliga människor ... .

    Allvarligt:

    • en symbol per dag säger ingenting alls.
    • stora symboler tar bara plats utan att ge information
    • typsnittet är alldeles för stort för att kunna läsas bra
    • det saknas en enkel navigationsmeny. Visserligen var den gamla vänsterkanten inte bra som meny, men oändligt mycket bättre än denna j-a röra
  • @ Leif Stenbom

    Du skriver "Nu kommer det kanske låta arrogant, men mängden negativa synpunkter är förhållandevis få."

    Och positiva synpunkter näst intill obefintligt (1 st kan jag hitta).
    Så det inte bara låter arrogant utan är arrogant!

  • Jag har tidigare gjort ett par kritiska inlägg om SMHI:s nya prognossida, bl.a. i den parallella tråden "Ny prognossida. FÖRSÄMRING!!!". Nu har jag också tagit mig igenom den här långa tråden och blir liksom Anders här ovan för två dagar sedan bestört, när man läser hur SMHI:s webkoordinator Leif Stenbom skriver:
    "Nu kommer det kanske låta arrogant, men mängden negativa synpunkter är förhållandevis få. Under den tid som tjänsten legat ute sen igår fram till kl 13 idag så har vi haft en kvarts miljon besökare som varit inne på webbplatsen över en miljon gånger."
    Att reagera så på den uppenbart massiva kritik man nu får tyder på en monopolistisk "vi-vet-minsann-bäst"-attityd, som inger föga hopp om bättring. Att tolka de 250000 besökarna som positiva, att ställa mot de som nu kritiserar, ÄR arrogant. Jag är övertygad om att huvuddelen av de 250000 inte bryr sig, de bara konstaterar faktum och agerar därefter utan kommentarer. Nä, ta istället vara på de konstruktiva synpunkter som kommer från oss, som verkligen bryr oss.

    Jag har inte sett en enda antydan till vad som i det gamla användargränssnittet var så dåligt att det måste ändras. Om koden är gammal och svår att underhålla, byt då ut koden men behåll ett fungerande användargränssnitt. Att försöka anpassa tjänsten till mobilernas bedrövligt små och dåliga skärmar är ett slag i ansiktet på oss, som föredrar ett tydligt och lättolkat användarinterface.

    Jag har tidigare haft SMHI som min favoritvädersajt och speciellt har jag gillat det gamla 10-dygnsdiagrammet, som snabbt gav en känsla om vädret under de närmaste veckorna, men nu får jag väl återgå till det som var näst bäst, YR:s 48-timmarsdiagram.

    Återgå eller gör om, men gör rätt!

  • Byt tillbaka !!
    Går inte att få in favoritorten !!

  • Hej Edgar! Det var verkligen inte min avsikt att verka arrogant, vilket jag hoppas framgår om man läser resten av mitt inlägg ovan. Vi kommer att gå igenom alla kommentarer och sammanställa det.

    Leif Webbkoordinator
  • Det fanns en tiodagarsprognos som man såg på en linje, med förväntad regnmängd, vindstyrka och temperatur presenterat som grafer, och vindriktning mha små pilar flera per dag, och molnighet mha små symboler varje dag, och man kunde gå in och detaljstudera de närmaste dagarna. Den prognosen tittade man alltid på först om man skulle göra en resa och jämförde de olika orterna med ett enda klick per ort. Nu är grafen bara på fem dagar. Det som var bra med grafen var överskådligheten. Nu är den borta. En försämring.

  • Sidan är rörig och ful. Diagrammet för 10-dygnsprognosen har blivit svåravläst.
    Tråkigt att säga det men den gamla var lättare att använda.

  • Hej Leif Stenbom!

    Det är tråkigt att konstatera med det verkar som hela projektet har havererat och fastnat i prestige. Ni tar inte åt er av den massiva kritiken utan påstår att "de negativa synpunkterna är relativt få". Som utomstående kan man bara konstatera att ni har gjort en radikal missbedömning när ni gjorde om anvädargränssnittet för 10 dygnsdiagrammet. Om det av någon anledning är så att ni måste skriva om programmet (varför då?) finns det bara en sak att göra, börja om från början med den gamla specifikationen för användargränssnittet. Glöm att försöka plottra i det nya, det blir aldrig bra.
    Du påstår att anledningen till att ni ändrat är att ni fått önskemål om förändringar. (Jag har under åren önskat ett antal enkla förbättringar men aldrig fått någon respons). Hur ser de kundkrav ut som kan ha givit upphov till den nya designen? Jag kan bara komma på ett, nämligen att se den lokala prognosen men den hade lämpligen lagts till på en rad under det gamla diagrammet.
    Ett tecken på haveri är när du påstår att den gamla varianten "tyvärr" bara kan vara kvar en tid innan den tas bort. Det känns inte som ett kunddriven attityd.

  • Jag förstår att man måste byta ut Adobe Flash Player men man kan väl ändå låta det se likadant ut med samma funktionalitet. 10-dygnsdiagrammet är helt oläsligt nu. Man måste kunna se detaljer för de närmaste dagarna som förut. Och detta med "Det är egentligen inte en mobilanpassning i ordet egentliga bemärkelse. Vi gör sidan så att den ska kunna funka oavsett vilken apparat man använder." !!
    Låter helt sjukt. Jag har jobbat som utvecklare på en större bank och där kan man också komma åt nätbanken via telefon. Men - det är en helt annan frontend. Skulle vi ha anpassat den ordinarie webb-banken så den funkade i telefon hade vi nog tappat många kunder.
    "Klart" har två olika gränssnitt och om man går in på deras sida med en platta t.ex får man en fråga om man vill använda mobil-appen istället. Helt rätt tänkt..
    Gamla diagrammet var mycket överskådligt och lättanvänt. Det nya ser ut som en trasselsudd och är helt oanvändbart.
    Det går att göra bättre även i HTML5.
    Om ni inte gör om det kan ni lika gärna ta bort det

  • Gissar att den nya designen kommer från andra kommersiella aktörers önskemål om enkla (dvs primitva) symboler och begränsat innehåll för att kunna passa in det i sina egna publiceringar. Att på förstasidan få upp EN grafisk symbol per dygn ser ju enkelt och grafiskt snyggt ut, men är ganska värdelöst som meterologisk information. Synd när SMHI vill gå från att bli experter till att spela på en marknad.

  • F ö tycker jag den nya designen är ännu sämre i mobiltelefon än i dator

  • Tycker ni börjar ha tillräckligt med negativa kommentarer för att inse att den nya sidan inte är särskilt användarvänlig. Diagrammet specifikt är väldigt svårläst jämfört med innan och speciellt vädertjänster anser jag att borde vara lätt tillgängliga och lätt lästa...

  • Det har varit ett hårdnackat motstånd mot att erkänna några som helst misstag från SMHI trots en "storm" av negativa kommentarer i såväl denna tråd som i flera andra. Är inte det snarare ett bevis på arrogans och att den nya sidan faktiskt, mot ett uttryckligt förnekande, är ett prestigeprojekt?

    Enligt er utsago fanns det tydligen en fokusgrupp som ni har testat den nya sidan på, det verkar dock inte som om den var representativ för användarna.

    Om det nu är helt nödvändigt att byta ut programvaran så är det lämpligt att användargränssnittet ser likadant ut som tidigare eftersom det är det folk vill.

    Enligt vissa kommentarer verkar det också finnas tekniska brister och integritetskränkande kopplingar åt andra håll. Sådant är heller inte bra.

  • Om man nu måste ändra på något, ändra då till det bättre. 10-dygns diagrammet är borta, och i det som finns nu ser jag inte ens skillnaden mellan dagar.
    Hur kunde det bli såhär?

  • Jag skrev för 5 och 3 dagar sedan men finns inte med i listan. Inget under att inte så många klagomål verkar finnas. Jag vill ha en detaljerad utskrift för de närmaste dagarna med 10 dagar utan att skriva ut en bok! Så som förut. Ni var bättre än YR på det. En bild (med skalar) ser mer än tusen ord!

  • Efter att ha fattat hur många mappar som finns (fast hittade inte min upplösning ... ser jag många flera klagamål, för många att gå genom. Av slumpsåg jag länken till gamla siten (första försök kom till gam gam site som var sämre). På Vädret/Väder i världen/Ortsväder kom jag fram till slut (efter London).

  • Tack för det värdefulla tipset, Robert. Så länge den sidan nu blir kvar!

  • Varför är dagens alla 24 observationer expanderade när man vill titta på 10 dagars prognosen ? Tittar jag på en prognos så är det det framtida vädret jag är intresserad av. Vädret som varit behöver jag inte hjälp av SMHI för att veta (fast visst hände det att jag på gamla sidan gick till observationer, men det var undantag.

  • Byt tillbaka!!! Katastrof!! Nu blir det bara YR.no

  • Jag får hela tiden klicka bort frågan "får vi använda din plats" utan att den slutar fråga.
    Något är fel!
    Safari i OS 10.8.5

  • Om vi är många som fortsätta använda den tidigare sidan kanske SMHI fattar att vi menar allvar!
    Öppna SMHI, välj flik Vädret/Väder i världen/Ortsväder/ Mina favoriter om du hade tidigare eller skriva in ett ortsnamn och vips hem igen!!

  • Snyggt jobbat Robert! Dagens hjälte 😀
    Men det är väl bara en tidsfråga innan dom gör om den sidan också?

  • Jag har framför allt använt 10-dygnsdiagrammet för att få en snabb överblick över vad som är på gång de närmaste dagarna. Det gamla diagrammet hade vissa brister, men gav en hyfsad överblick vid första ögonkastet. Det nya diagrammet ger ett rörigt intryck, och det kostar både tid och möda att uttolka vad det egentligen visar. Det är framför allt tre saker som fallerar: 1. Dygnen är inte tydligt och klart avgränsade utefter tidsaxeln. 2. Kombinationen grova temperatursteg och dålig interpolering ger taggiga och fula temperaturkurvor. 3. Den dynamiska normaliseringen av temperaturskalan gör det svårt att direkt se ifall temperatursvängningarna är stora eller små. Ett fixt temperaturomfång på t ex 30 °C med stödlinjer för var 5:e °C skulle fungera mycket bättre.

  • Precision i prognoser bland alla vädertjänster går säkert att diskutera hur länge som helst men en prognos är en prognos med den osäkerhet som följer med det. Därför lägger jag mer vikt på användarvänlighet i det grafiska gränssnittet och ni (SMHI) har varit bäst men nu tagit ett oförklarligt stort steg i helt fel riktning. Framförallt 10 dygns diagrammet som jag ofta använder för att orientera mig om vädersituationen i närtid - är inte bra! "Grötigt", dålig grafik, komprimerat vertikalt och horisontellt så att information försvinner, har blivit väldigt svårt att få en överblicksbild
    Jag har gjort några försök att få en snabb överblick men det har slutat med att jag gått till andra tjänster vilka är betydligt mer lättlästa och användarvänliga.
    Bättre kan ni hoppas jag.....annars försvinner SMHI från mina bokmärken och ersätts med någon annan.

  • Nya gränssnittet upplever jag som en katastrofal försämring.
    Rörigt svårnavigerat och allmänt användarovänligt, det får bli yr / dmi i fortsättningen.

  • Johan, kolla Robert Larssons tips här ovan för 23 timmar sedan hur du kommer åt den gamla sidan tills vidare!

  • Tack för tipset ! Lär väl tyvärr försvinna så småningom...
    Har lagt ut det på facebook, kan ju vara bra om väldigt många använder gamla sidan.

  • Använd Roberts tips (ovan) så kan ni exempelvis ta hem det tidigare 10-dygnsdiagrammet! Det ligger fortfarande kvar...

  • Jag kommer inte åt de nya tjänsterna. Mac OS X, 10.5.8 och gjord programuppdatering är tydligen inte tillräckligt. Kan jag få tillbaka den gamla väl fungerande tjänsten vore jag glad. Tills vidare använder jag mig av danska meterologiska tjänster.
    Bor i skåne

  • Jag håller med till 150%, nya 10dagars är värdelös. Fungerar inte (får endast 5dagar och går inte att scrolla vidara i mit OS och webläsare) utöver att det som syns är inte alls bra; går ej att klicka fram en enskild dag, märkning är per 2dagarsintervall, höjden är vansinnig (tittar man på sol/moln så kan man inte lätt bedöma vilken dag som gäller), osv. Tror att det är långt ifrån alla som har denna uppfattning som ids skriver inlägg. Hur många som har skrivit och berömt.

  • Vill också tacka Robert. Kom direkt till mina gamla favoriter.

  • Tack, Robert, för tipset. Det är en sann njutning att se den gamla versionen av tiodygnsprognos. Den nya ser ju ut att vara gjord av barn och för barn. Grötigt och det skär i ögonen. Den gamla är stilren, diskret och helt enkelt perfekt.

  • Det verkar som att vi Mac användare kan glömma SMHI. Jag har 3 olika (och uppdaterade) webläsare, och ingen går att använda över huvud taget.

  • Rättelse, 1 sak gick visst att använda. Det gick att skriva en kommentar här........

  • En viktig del av vardagen har försvunnit och man känner sig helt maktlös. Varför har ni tagit bort en så bra vädertjänst?? SMHI var den bästa av alla vädersidor, och det var ett nöje att använda den.. Den ni nu bytt till är fullkomligt värdelös, helt oanvändbar. Varför 2014 göra ett sånt nerköp? Normalt gör man uppgradering till något bättre vid förändring av websidor, här undrar man verkigen hur ni tänkt. SMHI är ju finansierat av oss skattebetalare, så nog borde vi ha rätt att få tillgång till en användbar websida för att informera oss om vädret!

  • Håller med övriga kommentarer. En sak på dator, men mobilen, och då menar jag inte appen. Helt omöjligt att scrolla. Det enda som sker om man inte är sååå försiktig är att kartan förstoras. Blir väldigt plottrigt och omöjligt att navigera på sidan.Den gamla var inte bra, men denna, hjälp!

  • SMHI:s nya hemsida tycker jag inte om. Den är oöversiktlig och rörig. Blir bara trött när jag ser den. Blev så glad när jag hittade en sökväg till den gamla sidan med översiktliga 10-dagars tabeller. Så snälla behåll dessa gamla sidor annars måste jag försöka hitta någon annan vädersida.

  • Blev angenämt överraskad när jag gick in på SMHI:s hemsida, allt var bättre. Några klagar på att 10 dygnsprognosen tog lång tid att ladda; för mig tar det en sekund!

    Kurt

  • Så dåligt!
    Rörigt, fult och ologiskt.
    Och varför ha med Island o Krim mfl på kartan då det inte presenteras något väder där ändå?
    De stpra vädersiternas prognoser är ju alla ganska bra, SMHI utmärkte sig tidigare positivt för sin överskådlighet och snygga sida.
    För er trovärdighets skull byt snarast tillbaks!

  • Hej! Den nya sidan är för mig helt värdelös, den gamla var mycket bra. Byter nu till YR.

  • Hur länge kommer den gamla sidan att finnas kvar?

  • Vilket bottennapp…

    Har använt SMHI.se under en längre tid för att jag tyckte det var en bra och lätt navigerad tjänst, men nu är det riktigt riktigt dåligt…

  • Håller med

    Lennart

  • Sidan har gått från helbra till helkass. Byt tillbaka !

  • Jag kan inte få fram Berlin på min iPad med Chrome på nya sidan, men med Roberts tips kommer den fram direkt.
    Så, låt testare prova!
    För de orter jag hittar väder så när jag vill se 10dygns så får jag upp en karta som fyller hela skärmen till ingen nytta, och som säkert tar kraft.
    Jag fick favoriter fungera och det behövs för jag kollar oftast vädret på andra platser (hur blir vädret på landet till helgen).
    Så, kör parallellt om ni vill behålla användare.

  • Har ni någon kunskap i usability/användbarhet över huvud taget? Katastrof!

  • Tillägg till mitt tidigare inlägg om när jag kör den nya versionen på iPad:
    Kartan lägger sig mitt på oftast i Berlin-fallet, dvs när den inte har några siffervärden (10-dygns) att visa, och det finns bara ett pyttelitet område högst upp som går att använda för att scrolla ned till ytan under kartan.
    För orter där det finns siffror, så visas dessa i helskärm och man ser inte kartan (fast då undrar jag ju: varför laddar ni ned allt data för kartan, när jag ändå inte ser den).
    Vore det inte bättre att börja med att visa lite grann och sen låta användaren styra vad den vill se mera på?
    Och om det tar lång tid att ladda datat (t.ex. i mobil med långsamt nät eller med svag wifi), varför inte visa något så man förstår att den fortfarande letar info? Eller ge ett tydligt felsvar att den inte hittar uppgifter för Berlin.
    Till Ronny: Jag befarar att det inte bara är designfel (vad gäller användbarhet) utan troligen är det också en massa kombinationer som inte är avtestade, kanske olika browsers i olika operativsystem i olika apparater, plus olika felsituationer inklusive långa svarstider.
    I min vanliga PC så fungerar den nya lite bättre utom att Berlin inte visas (men jag ser ingen ting alls som är bättre än den gamla), .

  • Tack Robert för ditt tips om hur jag hittar gamla versionens 10-dygnsdiagram. En ren fröjd att återigen kunna följa vädrets utveckling lätt och överskådligt, så får jag till lite bättre planering för utejobben... Strålande, helt enkelt!
    A-M Holmgren Örebro/Östhammar

  • Det är intressant att konstatera att SMHI:s arroganta och hårdföra attityd verkar mjukna något. De har inte kommenterat i denna tråd på en vecka trots att det är en av de mest kommenterade. Vi kan här läsa tidigt bland deras kommentarer att de har gjort ett grundligt arbete med att ta in användares åsikter och gedigna tester för att säkerställa kvaliteten och eftersom det är så få negativa åsikter så är allting helt i sin ordning.

    I andra trådar kommer en annan attityd fram - de har inte hunnit att få med allting från den gamla sidan och arbetar på det.

    Är det inte snarare som så att SMHI har varit tvungna att "krypa till korset" som ett resultat av de kraftiga protesterna och det helt enkelt var ett undermåligt utfört arbete från början? Dessutom vittnar väl snarare den här historien om att utan de här protesterna hade inget hänt?

  • Hej Anders! Om du syftar på ett tidigare inlägg jag skrev som började med "Nu kommer det kanske låta arrogant...." så var det verkligen inte menat att vara arrogant. Tror jag även skrev nåt om att vi "...Självklart kommer vi att lyssna på synpunkterna och fila vidare på tjänsten...". Beklagar att det uppfattades som snorkigt. Ska försöka uttrycka mej bättre nästa gång ;-)

    Hursomhelst så har tittat på det som kommit in, och vi har en lista på saker vi kommer att skruva på.
    Först på listan står funktionaliteten i tiodygns-tabellen. Att den ska vara möjlig att expandera helt eller individuellt för varje dygn. Inte ett i taget, som det är nu.
    Vi kommer även att fortsätta att jobba med diagrammet, som inte riktigt är som vi vill ännu. Här är det åtgärder som syftar att göra det mer lättläst och mer navigerbart som står högst på listan.

    Har ännu inget datum för när detta kan komma ut men hoppas att ni har tålamod att vänta.
    Fortsätt gärna att komma med synpunkter!

    Leif Webbkoordinator
  • Det händer ju ofta att ett gäng idioter förstör vad som funkar bra. Men aldrig byter man tillbaka. Det finns bara en väg yr det här.
    (hetar det "ur"? nej "yr")
    Mogens

  • Varför måste ni tvunget ändra på ngt som användarna uppenbarligen varit mkt nöjda med - varför inte ta till er berömmet för en bra sida och låta den vara kvar, en prestigefråga kanske ?
    / johan k

  • Jämfört med den gamla vädersajten plus radar/blixt på separat sida är den nya helkass.

    I den gamla kunde man enkelt välja att visa diagram för 10 dagar i följd eller genom en enkel klickning välja i dag, i morgon, lördag eller söndag till lördag. Det går inte i det nya diagrammet, som blivit väldigt tungarbetat, om man till exempel vill titta dag för dag på full bredd. Dessutom ser man inte direkt sifferuppgifter på nederbördsmängderna.

    Den nya kartan, som visar hur nederbördsområdena förväntas flytta sig, är inte bra den heller. Jämfört med kartan för radar/blixt, täcker I den nya kartan färglagren för de olika nederbördsområdena detaljer i kartan så att det är svårt att orientera sig. På den gamla kartbilden såg man tydligt konturerna av större älvar och sjöar under molnen.

    Gör om och gör bättre! 

  • Testar ni inte sidorna och nya funktioner grundligt på olika plattformar innan ni släpper en ny design? Tydligen inte.

    Förutom den stora försämringen med tabellen och diagrammet som tagits upp,så borde följande borde åtgärdas snarast:

    • Rätta till de allvarliga och irriterande buggar som finns.

    iOS och OS X 10.9/Safari får man upp otaliga felmeddelanden "kan ej lagra nedladdad data" dialogrutorna låser upp hela webbläsaren... Förefaller inträffa vid privat surfning påslaget.
    Liknande bugg som frågar efter platsinformation men med oändligt antal felmeddelanden. Återkommer nästa dag,trots att man svarat OK eller don't allow.

    • Otroligt blaffig ful design, vädersymbolerna alldeles för stora.

    • Ologiska symboler i väderkartan: Paraply för radar? Varför inte en radarsymbol?

    • Förbättra gränssnittet för smartphones/iphone. Här är det nya sidan också en klar försämring mot tidigare.

    • Fasta radarkartor över olika landsdelar, liknande som Yr har. Mer snabbladdad

    radartjänst, se DMI tex.

    • Lägg ut all väderdata för samtliga era automatiska väderstationer i 30-min uppdateringsintervall.

    Varför har ni övh. släppt en så undermålig och framhafsad ny sida? Vad är det för grupper som testat den? De kan inte varit särskilt representativa för allmänhetens behov.

  • Behöver inte upprepa alla konkreta synunkter ovan. Den nya utformningen är en katastrof. Snälla SMHI, gå inte i försvarsläge, utan återställ den föregående pedagogiska utformningen.
    Lägg ingen tid på försöka förbättra den nya varianten - bara återställ den tidigare.

  • Jag håller med Patrik Albertsson: Snälla byt tillbaka till den gamla utformningen! Den nya sidan är så mycket sämre.

  • Jag håller med alla här om detta sidan är inte bra!
    Saknar funktionen tex att man dubbelklickar på orten på kartan så att kartan förstoras nu skall man sitta o leta efter + o - för att få fram orten där man bor hur tänker man egentligen?

    Lyckades hitta den gamla sidan tack o lov för det!
    Blir det inte bättre så går jag med över till DMI eller YR

  • Windows 8 syndromet...

  • Om jag nu får lägga mig i så tycker jag nya sidan är bra, på startsidan får man en överblick på hur vädret ska bli de närmaste fem dagarna och att prognosen finns direkt på startsidan är ett stort plus, man behöver bara gå in på SMHI:s sida och man slipper klicka sig vidare, om man inte vill se tabellen och diagrammet förstås.

    Dock så håller jag med om att diagrammet är alldeles för hoptryckt, det var faktiskt bredare i det gamla utseendet. Naturligtvis är det lite retsamt att man får klicka fram vädret dag för dag, i den gamla tabellen behövde man väl också klicka för att se hela dygnet.

    Att ta fram sina favoriter och få rätt ort på sin startsida var ju hur enkelt som helst, det klarade jag utan att fråga eller se på någon instruktionsvideo.

    Nog är det fler än en som har gett beröm till den nya sidan? Jag har sett några stycken. Det är självklart det blir synpunkter på allt som ändras, en del tycker det ska vara som det alltid har varit, andra vill ha förändring ibland.

    Eftersom nu många här kommit med synpunkter och förslag på en förbättring och SMHI nu ser över alla dessa och fixar till efterhand så tror jag nog att nästan alla kommer att bli nöjda. JAG fortsätter i alla fall att hålla mig till SMHI när jag kollar mitt väder, kollar visserligen yr.no ibland, men inte varje dag. Första gången man besöker yr får man bara upp orter i Norge och det måste ju finnas någon/några orter till att börja med, som Stockholm t.ex, annars skulle det ju vara helt tomt från början.

  • Egentligen håller jag med Anders S. Jag tycker också att det finns delar av nya formatet som är bra. FAST 10dyngsdiagram är under all kritik. Eftersom det är det som är viktigast för mig så håller jag mig till det gamla. Hoppas verkligen att SMHI får ordning på diagramet innan det gamla försvinner.

  • Ja, snälla återställ bara! Det var en mycket bra vädersida som den var. Lägg inte tid och kraft på att skapa något nytt bara för sakens skull! Alla gör vi våra stolpskott i arbetslivet, bara att gå vidare!

  • Jag håller verkligen med! Återställ! Den förändringshets som råder idag är bara stressande. Man behöver inte ändra på saker som är bra bara för att det ska utvecklas. Den nya sidan är en sk försämringsförbättring.

  • Härligt språkbruk detta, försämringsförbättring! Plockar jag upp direkt! 😀
    Och inte alltför ovanlig företeelse..

  • Kan inte annat än hålla med alla om att den gamla sidan var betydligt mer lättnavigerad, tydligare typsnitt och luftigare design. All denna anpassning till olika devices (som det heter numera på svenska) skapar många gånger otydliga, tråkiga och konstiga sidor. En tråkig utveckling.

  • Jaha, då har SMHI gjort en Microsoft. Webbplatsen är anpassad för lekplattor och mobiler där man med tjocka fingrar ska trycka på små skärmar där allt är klumpigt, platt och fult - precis som Microsoft gjorde med Windows 8. Det enda som har kvalité på webbplatsen idag är den gamla blixtradarn.

  • Kära SMHI
    Det verkar som det är dags att agera. Vi är många som knte gillar det nya. Ge oss ett bra svar, det tycker jag att vi förtjänar. Vi är ju faktiskt bara ute efter att hjälpa er. Snälla, visa oss att ni bryr er.

  • SMHI har tagit hand om alla synpunkter som kommit in och kommer att göra en del förbättringar. Så det kommer säkerligen bli bättre snart.

  • Håller med alla som tycker att den gamla sidan var bättre, luftigare, snyggare. De här grälla färgerna stör och slår emot mig med ilska snarare än information.

  • Sällan har jag blivit så besviken över en förändring. Snälla, ändra tillbaka.

  • Ja, vad ledsen man blir när den bästa sidan försvann! Layouten på den nya är anpassad för barn verkar det som, och som så många påpekar, diagrammet är en katastrof! Det är näst intill tomt i vänster spalten, ändå trycker man ihop diagrammet, med tjocka linjer dessutom. Yr är inte bättre än den gamla, men den är mycket bättre än den nya.... Hoppas innerligt att vi får behålla den tidigare.....

  • hur kommer det sig att yr.no har mer träffande prognoset ???????????????
    gamla sidan var mycket bättre
    återgå eller gör om gör rätt .............

  • Tyckte kanske inte att det var den bästa sidan innan men nu är den relativt askass. Bra iallafall att den gamla sidan är tillbaka. Vart tog världsvädret vägen? Nu går det ju inte att ladda eller så tar det i vart fall så lång tid att både jag och datorn tröttnar. Hoppas inte ni lagt ut några pengar på den nya sidan......

  • Den gamla sidan är INTE tillbaka, inte i min dator i alla fall

  • Lasse!
    Den gamla sidan hittar du om du går till "Vädret" till höger om "SMHI" högst upp. Där finns "Vädret i Sverige (tidigare version)".

  • Direktlänken till gamla hemsidan ser ut såhär:

    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land

  • Men se på......där finns den ju 😀
    SMHI har tydligen lyssnat på våra klagomål. Plus för det!
    Man kan ju som tidigare konstaterat också gå via "Vädret i världen/ortsväder".

  • Tack att den gamla sidan finns kvar!
    Hälsningar

  • Ja, det är bara att konstatera att "gamla" sidan är bäst!! 😃

  • Hej på er! Nu har vi släppt en ny version av det nya vädret. Nyheterna i korthet:

    • 10-dygnstabellen går att fälla ut i sin helhet samt varje dygn går att fälla ut/in individuellt.
    • Diagrammet har det gjorts flera saker med. Bredare och lägre, lugnare kurvutslag, alla dygnen syns i tidsaxeln, knappar för att navigera i fasta tidssteg.
    • 5-dygnsprognosen på startsidan har fått 4 tidssteg tillagt. Går att fälla ut genom att klicka i tabellen.
    • Hjälptexter för favorit och startortsfunktionen när man håller muspekaren över.
    • Att välja startort görs med ett klick och ikonen är utbytt.
    • Ortsnamnet tillagt i rubrikerna för ökad tydlighet.
    • Mer mobilanpassat.
    • Senaste dygnet har 24 timmar tillbaka (kom i en tidigare leverans)

    Tack för alla synpunkter och fortsätt gärna att komma med fler. :-)

    Leif Webbkoordinator
  • Nu tycker jag ni fått stil på det hela! Diagrammet har blivit tydbart igen, vilket är viktigast för mig. Nu är min totalupplevelse av sidan att en positiv utveckling skett. Att en viss mobilanpassning är nödvändig är ju begripligt...
    Trevligt att se att ni hörsammat kommentarerna!

  • Tycker att det är fortfarände problem med diagrammet, nämligen att moln/sol/osv kommer alldeles för högt upp. Går inte att se vilken dag det gäller utan att röra på ögonen, lite jobbigt när man ska göra det för alla 10 dagar. Går det inte att få ut endast diagram i bättre format i tex en ny flik på läsaren. Annars gillar det att det är lätt att komma till större översikt utan att bläddra fram och tillbaka.

  • Bättre men fortfarande långt ifrån bra!
    I det "gamla" suveräna 10-dagars diagram var all information grafiskt välbalanserat med skalor, information och symboler på stilistiskt sätt. Gick snabbt att få den information som söktes och även överblick.
    Den nya, ser fortfarande ut som ett dagisbarn har designat symbolerna och själv grafen, skalorna är inte lättavlästa och staplarna för nederbörden saknar värde och är oproportionellt små vilket gör det nästan omöjliga att se och förstå variationer över tiden.
    Undrar varför jag ska börja lägga tid på att "gräva" fram information som tidigare funnits lättavläst hos SMHI, framför allt när andra vädertjänster erbjuder just användarvänlighet!?

  • Nja, dagisbarnen finns nog inte på SMHI. Däremot börjar det nu låta som en samling gnälliga ungar i en sandlåda, där en inte tycker man ska behöva röra på ögonen när man tittar och en annan betecknar momentet att föra muspekaren på nederbörden för att få fram värdet som att "gräva" fram information! Hur slapp får man bli! Tvärtom är det så att det skulle bli alldeles för grötigt om all information presenterades samtidigt. Och att molnen och solen nu hamnat där de hör hemma, högt upp i himlen(!) i en snygg rad, är även det en förbättring. Den tidigare placeringen ökade "grötigheten" i mitten av diagrammet, vilket gav sämre läsbarhet.
    Jag tycker sidan nu har fått ett verkligt lyft och är funktionellt helt OK !

  • Det finns väl ingen anledning att anpassa websidan för mobilanvändning, det finns ju en helt förträfflig app gratis, och den är mkt bra! Hoppas att den får vara i fred så det inte blir samma trista layout även där!

  • Det känns inte nödvändigt att diskutera och försöka förbättra det nya 10-dygnsdiagrammet punkt för punkt. Facit finns i det gamla diagrammet. Det är ganska uppenbart att för de flesta, som är kritiska till det nya diagrammet, är det gamla diagrammet bra, det vill man ha tillbaka. Och som jag ser det är det gamla diagrammet i det närmaste perfekt på alla punkter. Så, SMHI:s programmerare, studera det gamla diagrammet och återskapa det med er nya programvara, om det är den ni vill byta ut.

  • Hej! Det är svårt att skapa en tjänst som uppfyller allas behov och önskemål, tyvärr. Nu släppte vi förvisso ett diagram som inte var riktigt klart av olika orsaker, vilket föranledde till en del befogad kritik. Beklagar att vi rörde upp känslorna i onödan men nu är vi hyfsat på spåret med diagrammet.

    När vi utvärderade det gamla diagrammet så tittar vi på de önskemål som är vanligast förekommande. Vi tittar då på kundsynpunkter och kommentarer i olika enkäter, i viss mån användartester.

    Det vi kunde se var att det var förhållandevis få klagomål men ändå mycket trafik på det vilket brukar vara ett tecken på att det var rätt ok.

    De problem som stack ut var i huvudsak tre:

    1. Det var gjort i Flash vilket utesluter många användare. Det har upplevts som svajigt då det krånglar med flashversioner, uppdateringar m m. Vår åtgärd var att byta från Flash till HTML.
    2. Många klagade på att symbolerna gjorde diagrammet rörigt då det följde tempkurvan. Vår åtgärd var att lägga dom på en rad i ovankant.
    3. Nederbördsstaplarna var lite missvisande och svåra att tolka. Nu är de mer "korrekta" då de visar med så hög tidsupplösning som möjligt. Här finns det fortfarande en del pedagogiska problem då prognosen är uppdelad i olika tidssteg. Vi har timupplösning de första 48 timmarna, sen 3-, 6- och 12 timmarssteg. Det krånglar till det visuellt/pedagogiskt.

    Att skalan ändras var för vissa ett problem då man måste vara uppmärksam på den innan man tolkar diagrammet. En del ville ha en fast skala rakt av. Nackdelen med det är att det blir väldigt raka kurvor istället eftersom vi har ett temperaturintervall som skiljer sig markant mellan olika orter. Nu är tempskalan fast, individuellt för aktuell ort/prognos.

    Fortsätt gärna att skicka in förbättringsförslag. Vi samlar på dom ;-)

    Leif Webbkoordinator
  • Leif, du säger att nederbördsstaplarna nu är mer "korrekta". Men ur ett VISUELLT perspektiv är de ju nu inte alls korrekta, utan tvärtom helt missvisande ju längre fram i prognosen du rör dig. Och poängen med DIAGRAMformen, till skillnad mot tabellformen, är ju just att den ska vara VISUELLT vägledande. Nu fungerar inte nederbördsstaplarna utan den kompletterande "tabellinformation" du får via muspekaren. Och därmed är liksom hela poängen förlorad! Om detta inte går att lösa rent tekniskt tycker jag det är bättre att ni helt sonika tar bort nederbördsvisningen nertill i diagrammet och endast visar nederbörd med några droppar uppe i regnmolnen. Och så får man lägga muspekaren på molnet ifråga för att få fram uppgift om regnmängd/tidsenhet.

  • Hej Svenne! Håller med om att det visuellt blir knasigt. Tror att det skulle bli impopulärt om vi tog bort staplarna helt. En annan variant skulle vara att dela upp t ex 12 timmarsstapeln i entimmes för att göra det mer jämförbart med de första 48-timmarna. Problemet då blir att vi "luras" och det kan tyckas som det är finare upplösning än vad det egentligen är. Vi kan ju bara säga att prognosen pekar på att det under de 12 timmarna kan komma x/mm. Inte under vilka timmar.

    Produktägaren är högst medveten om problemet och vi får se om det kan komma en vettig lösning på det framöver.

    Leif Webbkoordinator
  • Vem vad är "produktägaren" ? Är det kanske så att SMHI inte har bestämmanderätt över sin egen sida ?

  • När man visar alla tio dagarna eller de sju sista dagarna är tidsskalan så grov att det är meningslöst att visa entimmesstaplar, som i början av det nya diagrammet. Den högre noggrannheten med 1-timmesstaplar är relevant enbart för de första dygnen och vill man se när under dessa dygn som nederbörden kommer kan man expandera dem och få sina 1-timmes eller 3-timmesstaplar.

    I det gamla diagrammet gör man helt rätt, man visar 12-timmesstaplar när man visar 10 eller 7 dygn, 1-timmesstaplar när man expanderar dygn 1 och 2 och 3-timmesstaplar när man expanderar dygn 3. Staplarnas bredd indikerar tiden och siffran ovanför visar mängden under den tiden, i mitt tycke perfekt. Det är dock viktigt att stapelbredden (tidsperioden för varje stapel) är densamma för alla staplar i hela diagrammet, annars får man det problem som ni nämner och som också syns i det nya diagrammet med 1-timmesstaplar i början och 12-timmesstaplar i slutet av perioden. I det gamla diagrammet är siffrorna ovanför staplarna inte störande, i alla fall så länge som de inte kolliderar allt för mycket med annan information.

    Alltså: 12-timmarsstaplar när man visar 10 eller 7 dygn, 1-timmesstaplar eller 3-timmesstaplar när man visar ett dygn och samma tidsperiod för alla staplar i samma diagram. Man behöver inte krångla till det mer än så.

    Åter igen: Facit finns i det gamla diagrammet.

  • I översiktsbilden vid långtidsdiagramvisningen måste ekvationen "dubbelt så mycket blått" = "dubbelt så mycket nederbörd" gälla för att visningsformen med blåfärgade staplar ska vara försvarlig...

  • Nu är ju nya diagrammet så nära det gamla att ni lika gärna kan kopiera det senare rakt av fast med nya tekniken.

    Det jag stör mig på nu är fortfarande att ni tvunget måste ha rutorna för varningar, kortfattad textprognos och väderöversikt för hela Sverige vid sidan av diagrammet. Då måste detta tryckas ihop vilket gör det klart mindre överskådligt.

    Mina förslag:

    Flytta undan rutorna och stretcha ut diagrammet, minska tjockleken på kurvorna, ta ned vädersymbolerna till temperaturkurvan och ordna så man kan välja period med skjutreglar och möjliggör scrollning av denna på samma sätt som i det gamla diagrammet.

    Då kommer det bli perfekt!! ...eftersom det är precis som det gamla! ;-)

    Jag stör mig också på att alla variabler finns med varje gång man kommer in på diagrammet. Byvindarna fanns inte med i gamla diagrammet och jag saknade aldrig dem...nu stör de bara.

    Ännu kommer jag använda gamla diagrammet och jag hoppas att det ligger kvar tills det nya uppdaterats ännu mer.

  • Ja, jag var näst intill stolt över den gamla sidan, för den var så stilig och gav ett professionellt intryck. Den nya layouten kunde lika gärna komma från vilket kommersiellt bolag som helst... Hoppas vi får behålla den gamla parallellt i några år i alla fall...

  • Kaya gjorde en bra sammanfattning: "Det gamla gränssnittet hade fokus på väderfakta, det nya ser ut att ha fokus på grafik och design."

  • Den första försämringen är nog ä nästa ändå typsnittet, det är svårläst och ser omodernt ut. Hade den ändrats (och skapat mer luft i tabellen) så hade jag nog varit OK med övrig förändring.

  • Den nya sidan är värdelös, det går inte ens att lägga in favoriter längre, dessutom är Yr.s prognoser fortfarande mycket mer exakta, precis som tidigare...

  • Lägga in favoriter är inte alls svårt. Bara att markera stjärnan till vänster om orten så den blir gul, den är då sparad som favoritort, lätt som en plätt. Fungerar förstås inte om man rensar webhistorik och cookies efter varje besök på nätet.

  • Det är fortfarande så att frågan "Får vi använda din plats" eller något sådant återkommer oavsett vad jag svarar. Antingen får webbläsaren tvångsavslutas eller också måste rutan "kom ihåg en hel dag " klickas i. Så ska det naturligtvis inte vara.
    OS 10.8.5 med Safari 6.2

  • Hej Leif! Detta skulle enligt uppgift varit fixat i en tidigare uppdatering. Nåt har gått snett så vi skickar tillbaka ärendet till utvecklarna. Tack för påpekandet!

    Leif Webbkoordinator
  • Jag använder denna tjänst dagligen i mitt arbete och måste säga att den nya sidan "suger fett". Ifrån en bra och lättöverskådlig sida så har de ny blivit betydligt sämre och sämre grafik, mer svårläst.

    Här kan man verkligen prata om att ta tre steg bakåt.

  • Den gamla sidan finns ju kvar 😀 så jag använder den å bojkottar den här tungdrivna skiten.

    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land

    hoppas bara inte dom tar bort den helt.

  • Jag gör precis som Robban och hoppas på precis samma sak!

  • Jag fortsätter också använda den gamla sidan.

  • Nya sidan fungerar fint och jag är nöjd med det mesta ...

    Men jag saknar att inte mm nederbörd står på diagramstaplarna, så smidigt att se det direkt istället för att måsta flytta muspekaren dit (finns ju ingen skala för nederbörd)

    Kan ju inte vara svårt att lägga till en knapp för på/av under diagrammet 😀

    Mvh Jens

  • Nya sidan fungerar inte alls fint när man har dålig internet hastighet, tog SMHI bort väderkartan från diagram och tabeller så kanske jag skulle få upp sidan inom överskådlig tid.

  • Visst har det blivit bättre. Men jag är en som vill skriva ut några dagar plus 10 dagars prognos (såsom tidigare) och då hjälper inte att kunna klicka för att se nederbörd. Utskriften kunde tittas på då och då och till exempel se vind/vindriktning, nederbörd och/eller temperatur. Antingen siffror som förut eller en skala skulle lösa problemet, tycker jag. Den gamla kunna man skriva ut alltihop på en dubbelsidig dokument med fyra utskrifter, smidigt.

  • Det är INTE löst. Mycket irriterande.

    Det är fortfarande så att frågan "Får vi använda din plats" eller något sådant återkommer oavsett vad jag svarar. Antingen får webbläsaren tvångsavslutas eller också måste rutan "kom ihåg en hel dag " klickas i. Så ska det naturligtvis inte vara.
    OS 10.8.5 med Safari 6.2

  • Skulle man inte kunna tänka sig att ni i utgångsläget av diagrammet visar all nederbörd i mm/12h och har en länk nedtill som heter typ "Nederbörd 3 dygn (mm/1h)" för dom som är intresserade av en mer detaljerad redovisning av nederbörden dom närmaste dygnen? Då skulle diagrammet bli betydligt mer lättavläst och lättnavigerat...

  • Jag använder Smhi varje dag och jag önskar verkligen ni gick tillbaka till gamla sidan. Vid förändringar brukar det alltid dröja ett tag innan man vant sig. Men jag är ledsen...nya sidan fungerar inte för fem öre. Jag har verkligen försökt. Jag använder gamla sidan där jag kan se vädret på min ort timme för timme. Det är den informationen jag vill ha.

  • Gör som jag - strunta i det nya, gå istället till "Ortsväder" under "Vädret i Världen" i menyerna. Där kan du lägga in din ort som favoritort. Där finns den gamla funktionen kvar, tack gode gud!!! 😀 Måtte SMHI aldrig ändra där också!

  • Länken till gamla sidan funkar fortfarande, jag använder SMHI så länge jag kommer åt den gamla sidan! 😀

  • Och hur ser länken dit ut?

  • Kanon!

  • 😃
    Man får klamra sig fast i halmstråt så länge det håller!

  • Om SMHI fungerar som de flesta andra stora organisationer så finns det nog ingen större chans att vi får behålla den gamla layouten på sidan speciellt länge till...det har spenderats så mycket pengar på det nya att även om kunderna tycker att det är skräp så går det inte att motivera för de som har hand om budgeten att skrota hela satsningen. "Gör om gör rätt" gäller inte när något kostat väldigt mycket pengar...hellre hårdnackat hålla fast vid att det nya är bättre, och därmed indirekt säga att kunderna inte vet vad de snackar om, än att erkänna att man pumpat in en massa pengar i något som blev dåligt.

  • Som kontrast till alla som tycker det är dåligt med den nya sidan, kan jag säga att jag tycker den är bra. Även om det nu kanske finns vissa saker som kunde göras lite bättre eller tydligare. Förändringar blir det alltid någonstans och en del gillar det, andra inte och alla kan inte gilla allt, jag fortsätter med nya sidan, den är roligare att se än den gamla.

  • Jag har inte varit inne på den här sidan på ett bra tag eftersom jag konsekvent använder den gamla sidan så länge den är kvar. Se mina tidigare kommentarer i det här och parallella fora. Jag måste dock reagera på Anders inlägg här ovan. Jag använder SMHI för att få bästa möjliga och detaljerade prognos om vädret den närmaste tiden. I det avseendet finns det inget i den nya versionen som är bättre än den gamla. Tvärtom, t.ex. att expandera temperaturskalan så att variationerna förstärks och känslan för absolutvärdet försvinner eller att i samma diagram använda varierande bredd på nederbördsstaplarna är emot alla principer för ett tekniskt/vetenskapligt korrekt sätt att presentera data.
    Om man vill göra en förändring är det väl för att något skall bli bättre. Därför förstår jag inte varför man ändrade. Det är möjligt att det är roligare att titta på den nya versionen, men om det var därför man ändrade så avstår jag definitivt. Väderprognosdata är nämligen sämre presenterade.

  • Det är väl just det som är kärnfrågan, och där man kan ha olika syn. Många av oss vill att SMHIs sida ska ha mer fokus på att presentera väderdata på ett strukturerat och noggrant sätt. SMHI är ju vårt statliga organ för detta.

    Andra, däribland SMHIs utvecklingsansvariga, vill att SMHIs presentation främst ska vara jämbördig vad som finns kommersiellt i media. Dvs fokus på förenkling och tilltalande i färg och form som del av det stora allmänflödet på nätet. Men där finns det ju redan gott om andra och kommersiella alternativ, så det behöver vi faktiskt inte SMHI till.

  • Håller med föregående! Den gamla sidan är bäst av alla vädersidor som jag har tittat på! Helt oförståeligt att man vill sabotera den!

  • När jag någon gång av misstag råkar klicka upp den nya sidan får jag en påtaglig olustkänsla i kroppen. Det ska man inte behöva få av en vädersida på internet 😀

  • Nog tycker jag att det till höger är bättre än det till vänster, det är egentligen inga större skillnader mer än på diagrammet.

    Smaken är så klart olika och jag föredrar hellre en bra överblick än en massa klickande på länkar kors och tvärs. En del tycker att det ska vara som det alltid har varit och gillar inte alls när något förändras och en del vill inte ta till sig ändringar.

    Bifogad fil:

  • Har problem med att byta ort enkelt, texten hoppar och försvinner. Tidigare version fungerade mtcket bättre. Nu har jag väbtat länge på att ni skulle åtgärda problemen men ger upp. Återgår till yr no.

  • Vid påseende av Anders S inkopiering av de två versionerna bredvid varandra här ovan för två veckor sen kan man notera:

    • Molnsymbolerna ligger bättre i det vänstra diagrammet - de följer linjen och är lätta att få på rätt plats vid läsning.
    • Det vänstra diagrammet har bättre proportioner - är längre.
    • Temperaturskalan i det vänstra är mycket rimligare - mellan +10 och - 15 grader. Temperaturskalan bör ändras så lite som möjligt varje dag. Det högra ger ett intuitivt intryck att visa köldknäpp - man måste kolla på skalan för att konstatera att minimum endast är 6-7 grader kallt.
    • Vindriktningssymbolerna i det vänstra är mycket mer lättolkade. En pil helt enkelt.
    • Övre kartdelen visar 4 tidpunkter varje dag i första anblicken, utan musklick, i det vänstra diagrammet, endast en i det högra.
    • Kartan är lätt att fokusera på aktuellt område i den vänstra versionen.
    • Menyn högst upp: 5dygn /10 dygn tabell /10 dygn diagram / Senaste dygnet samt Sök ort och Mina favoritorter är vad man behöver ha lättillgängligt. Den menyn finns kvar överst i alla vyer i den vänstra versionen. Det är väldigt lätt att växla mellan alla vyerna, vilket inte är fallet med den nya högra versionen.

    Så det bästa vore att kopiera den gamla versionens layout.

  • Gunnek gör en lysande sammanfattning enligt mig!

    Ett tillägg: i det nya diagrammet är alla variabler valda som default, dvs även byvind vilket inte är med som default i gamla diagrammet. Detta är givetvis väldigt individuellt men jag tycker byvind normalt sett är väldigt ointressant så för mig passar gamla default-inställningen bättre.

  • Hej Gunnek och andra! Tack för en föredömligt uppställd lista med synpunkter. :-)
    Jag försöker svara punkt för punkt:

    • Molnsymbolerna ligger bättre i det vänstra diagrammet - de följer linjen och är lätta att få på rätt plats vid läsning.

    Svar: Symbolernas placering verkar vara lite olika vad man föredrar. Det var ett vanligt önskemål på den förra vädertjänsten att man ville ha dom i överkant och att det gav ett lugnare intryck. Här går vi på vad som verkar vara majoritetens åsikt, samt tester.

    • Det vänstra diagrammet har bättre proportioner - är längre.

    Svar: Vi håller med. Vi minskade höjd och ökade bredd något vid en tidigare uppdatering men det kan mycket väl vara så att det justeras ytterligare vid kommande version.

    • Temperaturskalan i det vänstra är mycket rimligare - mellan +10 och - 15 grader. Temperaturskalan bör ändras så lite som möjligt varje dag. Det högra ger ett intuitivt intryck att visa köldknäpp - man måste kolla på skalan för att konstatera att minimum endast är 6-7 grader kallt.

    *Svar: Håller med här med. Vi justerade även skalan tidigare men det kan tryckas ihop lite till.

    • Vindriktningssymbolerna i det vänstra är mycket mer lättolkade. En pil helt enkelt.

    Svar: Vi har samma pilar i diagrammet, vindikonen i tabellen är utformad så den tar mindre bredd. Kanske på bekostnad av tydlighet. Vi får kika på det.

    • Övre kartdelen visar 4 tidpunkter varje dag i första anblicken, utan musklick, i det vänstra diagrammet, endast en i det högra.

    Svar: Lite svårt att jämföra dessa två då de är lite olika produkter. Det högra exemplet är det nya vädret som vi presenterar på startsidan, smhi.se. Den vänstra är det du kom till om du klickade på "5-dygnsprognos" i det gamla startsidevädret. I det gamla startsidevädret så visade vi tre dygn där du fick klicka fram dagarna och sen hoovra över de fyra tidsstegen för att se prognosen. Det nya startsidevädret har 5 dygn där ett klick ger tidsstegen för samtliga dygn. Mindre klick, tänkte vi.

    • Kartan är lätt att fokusera på aktuellt område i den vänstra versionen.

    Svar: Återigen, lite svårt att jämställa då det är lite olika typ av tjänst, men vi funderar på att koppla kartan på 10-dygnsprognosen till vald ort så den centreras och zoomas in. Det hänger dock på om det "kostar" i prestanda. Kartan på startsidan är mer tänkt som en överblick över vädret i stort. Det "stora vädret" är bra att se om man ska få en förståelse för vad som händer. Här kan även nämnas att ett av de vanligaste klagomålen på det gamla startsidevädret var att den kartan inte gjorde någon större nytta, då den bara innehöll en vädersymbol och temp/vind. I den nya kartan kan man nu även se radarbild, nederbörds-, temperatur-, och molnprognosprognos. Vilket har varit efterfrågat.

    • Menyn högst upp: 5dygn /10 dygn tabell /10 dygn diagram / Senaste dygnet samt Sök ort och Mina favoritorter är vad man behöver ha lättillgängligt. Den menyn finns kvar överst i alla vyer i den vänstra versionen. Det är väldigt lätt att växla mellan alla vyerna, vilket inte är fallet med den nya högra versionen.

    Svar: Ett av den mest förekommande synpunkten på den gamla tjänsten var att det var för mycket klickande. Därför lade vi tiodygnstabell, diagram och senaste dygnet på samma sida. Det som fanns på 5-dygnssidan lyfte vi över till startsidan direkt, för att minska antalet klick.

    Stort tack för synpunkterna! Vi kommer att följa upp allt som kommit in som synpunkter och se vilka som verkar vara viktigast att ta in i en kommande versionsuppdatering.

    Leif Webbkoordinator
  • Verkar som man nu släcker ner gamla 10 dygnsprognosen, dags att släcka ner Smhi för min del.

  • Så tråkigt!! Den bästa vädersidan försvinner alltså!
    : (
    Vilken sida är näst bäst då? Yr.no?

  • Håller verkligen med. Sämre läsbarhet med blaffigt typsnitt och grafik. Särskilt omöjlig på smartphone. Konkret väderinformation har blivit röriga färgblaffor.

    Förut hade jag direktlänk till tiodagarstabellen, perfekt på smartphone att läsa. Går jag in på en favoritort i nya gui, får jag massor av bilder och kartor som behöver bläddras bland och zoomas i.

    Sedan när jag expanderat all dagarna har jag en stor tabell jag måste bläddra runt i. Om jag då vänder telefonen horisontellt kan jag NÄSTAN läsa all info utan att hoppa runt. Och resten av skärmen är full med tomrum. Typ tio gånger sämre är förut. Säkert samma väderdata, men nu totalt oläsligt om man inte har jätteskärm och riktigt gott om tid.

  • det finns än så länge SMHI-app som jag tycker är bra! Hundra gånger bättre än "nya websidan"
    Den gamla sidan var verkligen proffsig, den som gjort den borde belönas!
    😀

  • Nu verkar den gamla sidan vara borta! Det kan bara vara en statlig institution som kan göra så här, totalt strunta i vad användarna tycker! Den nya sidan är ett minustecken för SMHI, men dom verkar knappt bry sig. Suck!

  • Gå till Vädret i världen - Ortsväder i vänstermenyn, där finns det gamla "stuket" på vädersidan kvar, än så länge.

  • Fast tiodygnsprognosen finns inte kvar där heller, den som var så bra!

  • Lasse: Inte diagrammet, tyvärr. Och det är det vi vill ha kvar....

  • Jag får upp tiodygns, men inte diagram ser jag nu, men det bryr jag mig inte om, jag vill ha tiodygnaren.

  • Får inte längre upp det gamla 10-dygns diagrammet. Om det nu är nedsläckt för gott så tackar jag för tiden och säger lycka till och hej då till SMHI.

  • Då återstår bara att använda vackertvader.se och deras Grafer. Där får man upp Yr, SMHI och FMI i en bild. Inte lika samlat som den gamla SMHI-diagrammet men bättre än SMHIs nya.

  • Kolla också dmi.dk. Dom har ganska tydliga 8-dagarsdiagram som syns bra både i datorn och på mobilen.

  • Att på detta sätt utan kommentar släcka det gamla 10-dygnsdiagrammet efter den massiva, konstruktiva och tydliga kritik mot det nya diagrammet som förevarit, är ytterligare ett bevis på den arrogans och "besservisser"-mentalitet som tycks finnas hos den del av SMHI, som hanterar websidan. Inget av kritiken syns ännu i det nya diagrammet. Ett exempel, som fortfarande finns kvar, är det fullständigt ovetenskapliga sättet att presentera nederbörden i staplar med olika tidsspann i samma diagram.
    Se även mina tidigare kommentarer.
    Jag är mycket, mycket besviken.

  • Måste vara ett tillfälligt fel, SMHI:s produktportal som jag brukar logga in på fungerar inte heller, något fel någonstans kanske.

  • Jag vill också ha tillbaka den gamla. Fram tills igår kunde man fortfarande nå den, men nu är det kört verkar det som. det blir väl till att bara titta på yr.no nu då för den nya upplägget SMHI's väder visning passar min inte alls. 🙁

  • Nu är gamla 10dagarsdiagrammet tillbaka !
    Stort tack för detta !

  • TACKAR !!!!!
    Underbart nu fungerar den gamla sidan igen. 😀

  • I'm not sure what has happened to SMHI, the site use to work just great, now it seems hopeless. I've been trying for months.

    Back to yr.no...

  • Hej!

    Byt tillbaka till föregående utseende och funktionalitet!!

    Tidigare var smhi-siten enkel och intuitiv att navigera i. Man hittade lätt den information man ville ha. NU är den otydlig och förvirrande och vad det verkar okomplett.
    Dessutom får jag hela tiden upp STOCKHOLM fast jag bor i Norrköping!!! Jag är INTE intresserad av stockholmsvädert. Smhi borde väl känna till att Sverige inte är synonymt med Stockholm!!
    Däremot är jag intresserad av 10-dygnsprognoser och kustväder för valfri ort. Som förut.
    Förut var sidan enkel, logisk och seriös. Nu verkar den vara gjord av någons 14-åriga son eller dotter.

  • Haha! Håller verkligen med!
    Fjortisdesign!
    En sida som var så proffsig och snygg förut!

  • Fjortisdesign - ett mycket bra ord för att beskriva det SMHI har gjort 😀

  • Ta bort denna fördummade och värdelösa design! Den gamla är tydlig, men ett elände att hitta tillbaka till om man inte har sparat ett bokmärke.

    Min dotter är arg och frusterad, så jag skall skicka en länk till henne nu, för att lösa ett problem SMHI skapat genom att sitta fast i klorna på någon snitsig webdesigner...

  • En sajt ska vara stilren och lättläst. Den här designen är ju långt ifrån anpassad för surfplattor

  • Jag använder bara den gamla! 😃