bilen är inte säker vid åska.

Hej!
Jag tycker att ni ska ge mer modern och nyanserad information om till vilken grad bilen är säker vid åska.

Er information är från 1994. Dagens bilar har tunnare plåt och mer lättantändlig utrustning. Dvs bilen börjar brinna.

Pga risken för däckexplosion vid så hög värme, så bör man inte köra fort vid åska.

Vidare bör även risken för hörselskada vara stor, likaså för brännskada/värmeskada.

Även om bilen vore en perfekt Faradays bur, så borde det innebära en risk att luta sig mot väggen, då en del av strömmen kan ta vägen genom kroppen.

Myten om den säkra bilen är så stark så jag tycker att er text ska vara väldigt tydlig med att inomhus ändå är bäst och att försiktighet bör iakttagas även i bilen.

Mvh Karin Lindholm

Kommentarer

  • Hej Karin,
    För bästa information skall du vända dig till Åskforskningsinstitutet i Uppsala. Dom har adress:

    http://www.hvi.uu.se/

  • JAG vet var jag hittar information om detta. Men jag tycker det är fel att ni som myndighet ger omodern och vilseledande information.

    Mvh Karin

  • Förresten är just den hemsidan du hänvisar till tio år gammal.

    Jag rekommenderar hellre denna sida från myndigheten för samhällsskydd och beredskap:

    http://www.dinsakerhet.se/Naturens-paverkan/Ask...

  • Ja, om du tycker den sidan har bättre information så skall du givetvis använda den.

  • Det verkar fortfarande inte som du förstår min invändning. Det handlar inte om information till mig utan till andra.

    Jag har ingen fråga som jag behöver svar på. Jag vill upplysa ER om att en av era sidor ger gammal och felaktig information.

    Min förhoppning var att ni som myndighet är noga med den "kunskap" ni förmedlar och skulle vilja ta till er av ett påpekande om en miss, så att ni kan ändra till det bättre och inte lurar andra in i falsk säkerhet när de tror på det ni skriver.

    Jag vet inte om mitt meddelande kan ha hamnat i fel brevlåda. För jag förstod det i alla fall som att jag kunde lämna synpunkter här, och detta är en synpunkt. Inte en fråga.

  • Hej igen,
    Kan du skicka en länk till sidan du anger där vi ger gammal information. Jag behöver veta mer exakt vad som står för att kunna uppmärksamma klimatologerna på detta.