Beräkning av tex lufttryck för en plats som saknar observationsdata

Jag bor i Smedstorp i Skåne (N 55,5508° E 14,1108°). För den platsen finns vare sig observationer eller prognoser. Däremot finns data för orter i närheten. Ta t.ex. lufttryck, det finns data för Malmö, Ronneby och Helsingborg, de är de tre närmaste orterna. Då ska man väl kunna beräkna något slags medelvärde för Smedstorp med utgångspunkt från data för de tre orterna. SMHI kanske har ett kodavsnitt i Fortran som gör beräkning (jag kan programmera).