Bemannade meteorologiska stationer

Hur många bemannade meteorologiska observations stattoner (utöver de stora flygplatserna) finns kvar? Har
SMHI planer på att automatisera samtliga kvarvarande
manuella stationerna? Hur många klimatstationer finns det
kvar som dagligen för temperatur samt nederbörd?

Kommentarer

  • Hej Sven,
    Just nu är det bara 11 manuella synopstationer kvar och det är osäkert hur länge dessa kommer att vara kvar.
    Klimatstationer som mäter temp och nederbörd är ca 130 st och enbart nederbörd ca 550 st.

  • Kan inte SMHI lägga ut all sina klimatstationer på nätet
    Jag har jobbat på SLU VATTEN O MILJÖ I 48 år och är väldigt
    Intresserad av klimat data

  • Hej!

    SMHI har numera Öppna Data:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

    Dessa data kan laddas hem och användas helt fritt och gratis.