atmosfäriska störningar

Vore det inte möjligt om SMHI kunne ha en liten rubrik om atmosfäriska störningar som vi tv-tittare ibland dras med. Det är hopplöst at få redig information om detta - och specielt i förhand - efteråt vet vi at dom har vårit där.

Kommentarer

  • Hej Claes,
    Det skulle nog kunna vara ett bra förslag. Dock blir svaret att det inte ingår i vårt uppdrag från Riksdag och Regering och därför inte heller i vårt verksamhetsområde.

  • Se till att det kommer att ingå i ert uppdrag nästa gång ni pratar verksamhetsområde med myndigheterna.

  • Hej igen,
    Ja du, vi får vara glada om vi får behålla det uppdrag i sin helhet som vi har i dag när det gäller anslagen från Riksdag och Regering.

  • Jag kan berätta att inte heller danska DMI vill befatta sig med "atmosfäriska störningar", men dom hänvisar till att andra håller i den biten, fast jag har inte sett några rapporter från dom. Resultatet blir tyvärr, att vi inte får varsel om störningar, även om data finns tillgängligt, och att det egentligen är en rätt så enkel grej. Tack för snabbt svar i alla fall . Hälsningar claes

  • Det finns en hemsida där man kan se de atmosfäriska störningarna, har tyvärr tappat bort adressen.
    Den sidan borde verkligen SMHI och/eller Teracom känna till. Kan ni hjälpa oss TV-tittare med detta?

  • Hej Sören,
    Testa med Stockholms Observatorium, dom har kanske koll på vilken sida du söker.

  • Nej, Stockholms observatorium hade ingen info att komma med. Tycker det är mycket märkligt att varken Teracom eller SMHI vet något om detta......

  • Atmosfäriska störningar kan ha olika orsaker, t.ex. kraftiga inversioner i lufthavet, men också solutbrott kan generera störningar.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rymdv%C3%A4der

    En bra sida för att hålla koll på solens aktivitet:

    http://spaceweather.com/

  • Atmosfäriska TV-störningar uppträder vid högtryck och speciellt då högtryckscentrumet ligger över Centraleuropa.

  • Här kan man läsa mer om elektromagnetisk vågutbredning:
    http://www.motalaradio.se/decibel-referens/

  • Vi kan härmed konstatera, att vara sig danska DMI eller svenska SMHI, har någon intresse av att informera allmänheten om atmosfäriska störningar, även om dom kunde våra av stor samhällsmässig betydelse, och att dom klart hör under meteorologin.
    Dom hänvisar emellertid till kryptiska sidor som allmänheten knappast har en chans att förstå.
    Jag tycker att meteorologerna, som yrkesgrupp kan prestera bättre än som så.

    Med hopp om skärpning . hälsninger claes