Åsk- och blixtvarning för lokalt område

Jag skulle mycket uppskatta en varning för åskväder.

Helst kopplad till samma lokaler som vädret.

Helst vill man nog också ha den uppdaterad oftare än några gånger per dygn, men det räcker med att ange risken från noll till tre, där tre väl kommer att betyda "risk för kraftigt åskväder under närmaste timmarna".

För närvarande försöker jag följa åskväder via "Radar/blixt, Sverige", och försöker extrapolera vädret, vilket ibland faktiskt går hyggligt, men det borde kunna vara bättre än så.

I övrigt är jag mycket tacksam för smhi:s sajt. Man blir det när man bor "ute i skogen".

Ha det bra, allihop,

nils h

Kommentarer

  • Hej Nils,
    Under varningar på vår hemsida utfärdas klass 1 varning avseende åska enligt följande:
    Omfattande och frekvent åska som medför stora störningar i el och telefontrafiken. Kan lokalt även innebära mycket kraftiga vindbyar och skyfallsliknande regn.

    och klass 2 varning enligt följande:
    Mycket omfattande och frekvent åska som medför mycket stora störningar i el och telefontrafiken. Kan även innebära mycket kraftiga vindbyar och skyfallsliknande regn.

  • I admire the valuable information you provide inside your articles or blog posts. I will bookmark your weblog and have my children test up here often. I am very certain they’ll learn a lot of new things here than anyone else! trail blazers schedule 2012 http://investor.heraldglobe.com/bnn.heraldglobe...

  • Radar Sverige har börjat fungera dåligt!
    Ofta så kommer endast en liten del av Sverige med.
    Fram till för en månad sedan var det inga som helst problem.

  • Det är Radar/Blixt som fungerar dåligt. Det kommer bara med ibland. Ska SMHI göra någonting åt det.

  • Hej. Vi har haft problem med Radar/Blixt under den gångna helgen men detta är åtgärdat nu.

  • Tack så mycket för ert snabba svar. Nu vet jag vad det va för problem. Det är en bra sida att titta på om man vill veta om det ska åska.

    Hälsningar
    Staffan