App till Windows-mobil

Jag har en Windows-mobil och vill gärna ha en SMHI-app.
Jag får nöja med med en APP från YR.no idag och tycker nog SMHI är mer säker.
Finns det planer på detta?

Kommentarer

  • Det kanske kommer en app till Windows under hösten.

  • Frågan gällde ej Windows, utan Windows Phone (mobil), som är en del i ekosystemet Windows - idag uppe i version 8. Ekosystem utgörs av dator - platta - mobil, och det finns 3 dominerande ekosystem på svenska marknaden: Googles Android, Apples iOS (Mac - iPad - iPhone) och Microsofts Windows (Windows - WindowsRT - Windows Phone) SMHI stöder idag två av dessa system, dock ej Windows där app saknas till plattor och mobila enheter. Det dök heller inte upp något under hösten...

  • Hej

    Vi följer utvecklingen vad gäller användandet av Windows-mobile och när det ser ut att denna typ av appar ökar så kan vi tänka oss att utveckla en app även för dessa, men i dagsläget har vi ingen tidsplan för detta.

    Ilmar Karro

  • "när det ser ut att denna typ av appar ökar" är ett intressant beslutsunderlag för stöd till en plattform från en myndighet. Windows Phone har idag över 150.000 appar i sin "store". Många av de vanligaste/viktigaste finns sedan länge tillgängliga, och många är redan på gång. Exempelvis SVTplay, som var de senaste att ta beslut om stöd till Windows Phone, eftersom man vill nå en bred publik med sitt utbud - vilket även borde ligga i SMHI:s intresse. Windows Phone ingår i ett av de tre största ekosystemen på marknaden, har funnits på marknaden sedan 2010 och är en stadigt växande plattform. Det finns idag mängder av modeller från HTC, Samsung m fl tillgänliga överallt, och Nokia har satsat enbart på Windows Phone som OS i hela sin aktuella produktserie.

    Så, vilka är de specifika kriterier SMHI, som myndighet, satt upp för att stödja en plattform?

    Dagens smartphones är dock inte beroende av appar för att ta del av information, och jag ser inget i SMHI:s app som skulle vara omöjligt att erbjuda via en mobil hemsida. En sådan hemsida är tillgänglig på alla smartphones, och betydligt billigare och framförallt enklare att underhålla, eftersom ändringar på hemsidan genast återspeglas hos samtliga användare - istället för att behöva uppdatera och publicera nya versioner av två separata appar.

    Men, istället har SMHI valt att låsa in sig i och bekosta app-utvecklingen åt två kommersiella mobiltillverkare, vilket begränsar informationsspridningen i samhället och ger högre kostnader än alternativet - trots att SMHI är en skattefinansierad myndighet som borde värna om att information når medborgarna på ett teknikneutralt sätt. SMHI:s mobila hemsida är dock i dagsläget ljusår ifrån apparna!

    Och samtidigt gynnas dessa två stora mobiltillverkare på en kommersiell marknad genom att SMHI bidrar till deras apputbud - där SMHI avstår från att publicera appar åt andra aktörer, tills dess att det finns en tydlig trend att följa. På samma sätt som kommersiella företag ser på "marknaden" och "kundunderlaget"? SMHI är dock inte ett kommersiellt företag, utan en myndighet som bekostas av oss alla och med ett uppdrag som kräver helt andra prioriteringar!

    SMHI:s mobila app-strategi år 2013 är, liksom flera andra myndigheters, gammalmodig och fantasilös, besvärande naiv och bristfällig ur ett etiskt analytiskt perspektiv. Den var förståelig för fem år sedan när smartphones gjorde sitt intåg, aktörerna var få och alla ville hoppa på app-tåget utan möjlighet till reflektion kring vad det i förlängningen skulle leda till. Idag ser den mobila marknaden och framtiden helt annorlunda ut, och man borde ha förmågan att göra lite djupare reflektioner kring av inlåsningen innebär.

    Det är förvånande att man som ansvarig för dessa frågor inte kan bemöta kritiken som framförs i detta avseende, och som i slutändan skadar myndighetens förtroende. Dagens prioriteringar och tystnaden från de ansvariga skapar tveksamheter kring SMHI:s integritet, oberoende och neutralitet.

    Tack Sara Lindvall, och ni på kundtjänst som söker svar och faktiskt även bemött frågeställningarna!

    Det standardsvar som ständigt levererats av produktansvarige sedan flera år tillbaka lämnar dock mycket att önska.

  • Ett PS: 150 000 appar var i december 2012. Under 2012 fördubblades mängden appar (+75 000), och trots brist på aktuella siffror kan man således anta att antalet idag överstiger dessa 150 000...

    Men, återigen: "när det ser ut att denna typ av appar ökar"... Ser det alltså inte ut som en ökning, om antalet appar stiger med 100% under ett år?