Ang. utelämnat prognosområde!

Igår ( 14/1) hoppade ni tyvärr över Östra Götaland i er prognos som gick i radions P1 KL. 12:55.
Förstår ej varför!!
Ni nämnde Öland och Gotland och hoppade sedan vidare till
västra Svealand och östra Svealand.
Jag tycker det är ytterst beklagligt när man inte tar med ALLA
Sveriges delar i en landväderprognos! Som lyssnare vill man självklart veta hur vädret blir där man bor och inte uppleva att man hoppar över den landsdel av Sverige där man själv bor i.
Hoppas verkligen att ÖSTRA GÖTALAND verkligen kommer med i ALLA era prognoser framöver!
Om det beror på tidsbrist så får ni faktiskt försöka att få några minuter extra av Sveriges Radio så ni hinner med detta och helst inte heller stressprata igenom prognosen vid uppläsningen!

Kommentarer

  • Det var Götalands fastland först, (alltså hela Götaland), sen kom Öland och Gotland. Jag jobbar inte på SMHI men lyssnade på gårdagens rapport igen. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/417695?pro...

  • Hej!

    Jag lyssnade också just på rapporten, och kan bekräfta det som Anders skriver ovan.

  • Eftersom jag av erfarenhet vet att vädret skiljer sig mellan västra Götaland och östra
    Götaland så verkar det faktiskt - åtminstone för mig - konstigt att vädret mestadels skulle
    vara EXAKT likadant över HELA GÖTALAND - det tror jag faktiskt inte på.
    Det har hänt att man blivit överraskad av väderomslag när man dagen innan lyssnat av
    era rapporter och gått på vad ni sagt om HELA Götaland och så har det
    blivit tvärt om! Då är ni inte trovärdiga alls i era prognoser!

    Speciellt nu vintertid då lågtryck med blåst, snö och regn kommer in västerifrån och släpper
    snö över småländska höglandet som därefter övergår i regn över östra Götaland.

    Man bör vara lite mera lokal och noggrann i prognoserna och i så fall säga västra- och östra Götaland i prognosen INNAN man talat om vädret för dessa områden!

    Då garderar man sig om man skulle vara det minsta osäker.

  • Hej på Er,
    Så här svarar vakthavande meteorolog:

    Hej!
    Jag har lyssnat igenom Lars lunchrapport från den 14/1 och det visar sig att han hade slagit ihop hela Götalands fastland och alltså inte missat östra Götaland. Vi måste alltid slå ihop områden för att hinna beskriva vädret på den tid vi har i radion och vi försöker alltid göra det så smidigt som möjligt med hänsyn till väderläget.
    Ofta kan det vara ganska stora skillnader mellan den västra och östra delen av Götaland och då kan vi läsa dessa distrikt för sig, men under perioden 14-15:e så hade hela Götalands fastland relativt enhetligt väder. Det var byar av regn och snö under onsdagen (främst i de västra landskapen, men det förekom även i österut) samt ett omfattande nederbördsområde som rörde sig in västerifrån under torsdagen. Även vindriktning och temperatur var någorlunda lika över hela Götalands fastland under denna prognosperiod.
    I Svealand, där vi läste den västra och östra delen för sig, var skillnaderna däremot större, t ex var det snöfallsvarning i väster, men inte i öster.