10-dygnsdiagrammet

Hej SMHI! Jag delar uppfattningen jag ser att många redan skickat in, men såg nånstans att "det var för få" som klagat. 10-dygnsdiagrammet har blivit sämre. Det är inga linjer som skiljer dagarna, det står inte totala regnmängder, man kan inte välja bort byvind etc. Jag vill att ni återgår till det förra. Med vänlig hälsning //Magnus N

Kommentarer

  • Håller med, det har blivit en avsevärd försämring. Dock går det att välja bort byvind om man klickar på det under diagrammet.

  • Förr kunde man se 10-dygnsprognosen för hela 10 dygn, nu behöver man klicka dag för dag. Klickar man två dagar framåt, då hamnar man i "Nuvarande". Man får inte översikt!
    Dessutom är bredden på diagrammen för smal, så att diagrammen för 10 dygn har blivit oläsligt.

  • Hej! Vi är medvetna om att diagrammet inte riktigt har samma funktioner som det gamla. Det kommer att göras mer på det framöver.

    Leif Webbkoordinator
  • Instämmer med ovan talare. Diagrammet är en katastrof! Innan kunde man bilda sig en bra uppfattning om vädret de kommande dagarna. Det är omöjligt nu. Har ni tryckt ihop diagrammet så bara för att det skall få plats i en mobilskärm?!

  • 10- dagarsdiagrammet har förlorat själva poängen med dess existens, nämligen ÖVERSIKTLIGHETEN i en enda, opåverkad bild! Vilken är anledningen till att "översikten" nu dragits ihop till hälften? Är det möjligen så att ni förbereder för reklaminlägg till vänster på sidan? Trist utveckling i så fall...

  • Mitt problem är att jag inte kan trycka på tabell-knappen. Det blir en hand men det händer inget! Om jag däremot först trycker på diagram-knappen,så kommer den upp, och sedan kan jag trycka på tabell-knappen och då kommer den också upp! Men inte om jag börjar med tabell-knappen. Jag har mozilla firefox, uppdaterad, men det kan väl inte ha någon påverkan? Fler som har samma problem?

  • Hej!

    Det där med att man först måste trycka på diagram-knappen för att få upp något via tabell-knappen, det har uppmärksammats och är ett fel som förstås behöver rättas till. Tack för ditt inlägg!

  • Instämmer i att 10-dygnsdiagrammet ger mycket sämre översikt och läsbarhet. Låt oss få tillbaka den gamla versionen innan prestigehänsyn tar över beslutsprocessen.

  • Jag har alltid på SMHIs hemsida gått direkt till 10-dygnsdiagrammet som gav en mycket bra översikt förr. Det nya diagrammet är svårläst, hoptryckt och mest allvarligt utan angivelse av mm nederbör. Varför?
    I detta fallet handlar det inte bara om att vänja sig till den nya designen, utan det är en direkt försämring av läsbarhet och information.

  • Instämmer helt i den storm av kritik gentemot nya 10-dygnsdiagrammet som hittills getts i detta forum! Och även om det känns överflödigt, här är mina punkter:

    • Varje dag skall anges och avgränsas med en linje; det försvårar ju bara läsbarheten att få varannan dag med 2-dygnsavgränsning.
    • Byvind skall by default vara avslagen, och skall förstås kunna tas fram explicit för den som så önskar. Bidrar starkt till att försvåra läsbarheten.
    • Temperaturintervallet bör ligga i ett nästan fixt temp-intervall på minst 25-35 grader, med ett intervall på 5 grader mellan strecken; detta för att få en 'känsla' för vilka temp-diffar som väntas den närmaste perioden, utan att man ska behöva titta på dagens skala i vänsterkanten.
    • Utnyttja websidans bredd för att bredda diagrammet (som det var förr); ser ingen som helst anledning att trycka ihop diagrammet på det sätt som nu gjorts.
  • Omöjligt att få en snabb överblick över vädret med nya diagrammet. Skitdåligt!!!!!

  • Ja diagrammet är ju så dåligt att det är en gåta att man alls kunnat släppa fram det i denna form. Hur gick det till? Nä, svara inte. Men var bussiga och rätta till det snarast.

  • Jag är inte heller förtjust i det nya diagrammet och uppskattar att det fortfarande går att se det gamla. Främst störs jag av att det ovanför diagrammet ligger en stor väderkarta. Jag har lagt in en genväg direkt till "mitt" väder och vill inte skrolla förbi en väderkarta som jag vanligen inte vill se. Det gamla diagrammet är också mycket tydligare eftersom det är bredare på skärmen. Att dessutom göra temperaturskillnaderna "högre" stör inte så mycket, men jag tycker att den gamla skalan är bättre. Att placera molnen längst upp (och dessutom tätare) ger inte lika god överblick som i det gamla diagrammet.

  • Ni verkar ju redan fått en del kritik för 10-dygns diagrammet. Jag måste tyvärr instämma i den kritiken. För ihopklämt, vädersymbolerna går in i varandra. För stora intervaller på temp, vilket gör diagrammet högt och "oroligt". Bra med byvind men den bör vara avslagen som default. Jag skulle också önska lite historia i form av en 30-års medeltempkurva att slå på om man önskar det.

  • Hej
    Jag instämmer helt med kritik mot 10 dygnsdiagrammet.
    Tidigare kunde man också få fram diagram över en dag. Det går inte nu.
    En annan synpunkt: Om jag på startsidan trycker på "idag", varför får jag då upp hela veckan så att jag måste trycka ännu en gång?
    Jag använde dessutom denna sida även på mobilen tidigare. Detta är helt värdelöst nu
    Zoomfunktionen tar jättelång tid och det är väldigt svårt att orientera sig, hoppar hit och dit.
    Jag tycker det gamla systemet var betydligt enklare och lättorienterat.
    Saknade dock som många att kunna se hur vädret var bakåt i tiden.

    Med vänlig hälsning
    Ulla B

  • Instämmer helt i kritiken också, tyvärr.

    Det förra diagrammet var jättebra, där dagarna framgick tydligt.

    Den tidigare tio-dygns tabellen var också toppen där det var en enda lång tabell med timintervall. Det var så enkelt att få en bild av hela 10-dygns perioden. Nu måste klicka på resp dag för att få upp timintervallen. Det tar tid och ger inte alls samma överblick.

    Susanne

  • Gränssnittet för 10 dygn diagrammet är uselt!

    Man vill kunna få upp det över hela skärmbredden, kunna skilja mellan dagar, samt kunna "zooma" in som det gick i tidigare versionen.

    Layoutmässigt verkar sidan nu mer moder, men funktionellt har ni tappat mycket. Detta gäller hela siten.

    Testa detta --> Usability Engineering
    http://en.wikipedia.org/wiki/Usability_engineering

    mvh,

    Ola

  • Jag tittar ofta på prognosen och alltid på diagrammet. Det nya diagrammet är en katastrof! Ser att många tycker detsamma. Det gamla var mycket mer överskådligt och lättläst. Det enda rätta är att snarast gå tillbaka till det gamla.

  • Som sagt, det tidigare diagrammet var utmärkt, det enskilt bästa på SHMI-sajten och den enda anledningen till att jag besökt den regelbundet. Det nya är helt oanvändbart, ihopklämt på bredden och med justerade axlar som gör att kurvorna trasslar ihop sig oläsbart över hela ytan. Absoluta axlar gör att man kan läsa av med ett snabb ögonkast och dessutom som tidigare hamnar temperatur och vind så att de oftast är separerade och inte blir en gröt som nu. Regnmängderna skall givetvis anges. Lär av det gamla mycket väldesignade och gör om!

  • Hej och tack för alla synpunkter. Vi kommer att göra en del förändringar i diagrammet så att det ska bli mer lättläst.

  • "En del förändringar"? Det behövs radikala förändringar, eller enklast, gå tillbaka till det gamla som var mycket bättre. En enig kör av användare tycker detta, se ovan.

  • Byt tillbaka till det gamla diagrammet, det här är värdelöst. Saknar linjer mellan dagarna, nederbördsmängder och att själv kunna välja vad man vill ha med i diagrammet.
    Är väl egentligen inget som blev bättre så man undrar om det är en förändring för förändringens skull.

  • Varför gömmer ni undan det gamla diagrammet? Lägg ut en tydlig länk. Ni har undervärderat era kunder genom att prioritera flashigt utseende framför innehåll på den nya vädertjänsten.

  • Instämmer i all kritik om diagrammet. En enda gröt har det blivit. Vad bra att ni ska göra förändringar, ser fram emot dem och hoppas de kommer så snart som möjligt. Personligen får jag ingen överblick av vädret i tabellform, måste ha det i diagramformen. Den tidigare versionen var klart mycket mer lättanvänd, där man kunde klicka och få diagram för en enskild dag. Lycka till med förbättringarna!

  • Instämmer i kritiken. Det gamla diagrammet var översiktligare. Hysteriskt med automat skalningen av bla. temp. Är det liten temp. skillnad över tiden så får man en upplösning som är helt utanför noggrannheterna i prognosen. Vindriktningen är dåligt visad. Tillbaka med det gamla diagrammet.

  • Hej alla,
    Vi är mycket medvetna om kritiken som kommit när det gäller diagrammen. Vårt utvecklingsteam har fått prio på att se över diagrammen för att åstadkomma en förbättring när så många förbättringsförslag kommit in till oss.

  • Det nya 10-dygnsdiagrammet i dag (11 nov. -14) för södra Norrlands kustland, där temperaturvariationerna de närmaste dygnen ligger inom 6 grader (-1,5 grad till +4,5 grad) visar hur fel (jag skulle vilja dra till med vansinnigt) det är att anpassa vertikalaxeln till temperaturvariationen under perioden. Det betyder att det är variationen man vill visa, inte den relativa temperaturen. Vad finns det för anledning att ha en skalnoggrannhet på tiondels grader när man betänker vilken onoggrannhet som temperaturprognosen har? Det nya diagrammet med temperaturen alltid flaxande över hela skalan är i det närmaste oläsligt. Jämför det gamla diagrammet, som för samma period har temperaturspannet 25 grader (-10 till +15 grader). Det är lätt att tolka och man ser omedelbart om det blir varmt eller kallt framöver och att temperaturen faktiskt INTE varierar så mycket, tvärtom mot det nya diagrammet, som visar stora variationer.
    Nej, låt temperaturskalan som i det gamla diagrammet vara i det närmaste absolut och spänna över åtminstone 30 grader med 5-graders skalmarkeringar. Noggrannare skala behövs definitivt inte med tanke på onoggrannheten i prognoserna.
    Eller ännu hellre, byt tillbaka till det gamla diagrammet.

  • Hej och tack för dina synpunkter. Vi kommer att förändra diagrammen inom kort.

  • Hej på er! Nu har vi släppt en ny version av det nya vädret. Nyheterna i korthet:

    • 10-dygnstabellen går att fälla ut i sin helhet samt varje dygn går att fälla ut/in individuellt.
    • Diagrammet har det gjorts flera saker med. Bredare och lägre, lugnare kurvutslag, alla dygnen syns i tidsaxeln, knappar för att navigera i fasta tidssteg.
    • 5-dygnsprognosen på startsidan har fått 4 tidssteg tillagt. Går att fälla ut genom att klicka i tabellen.
    • Hjälptexter för favorit och startortsfunktionen när man håller muspekaren över.
    • Att välja startort görs med ett klick och ikonen är utbytt.
    • Ortsnamnet tillagt i rubrikerna för ökad tydlighet.
    • Mer mobilanpassat.
    • Senaste dygnet har 24 timmar tillbaka (kom i en tidigare leverans)

    Tack för alla synpunkter och fortsätt gärna att komma med fler. :-)

    Leif Webbkoordinator
  • Nu tycker jag ni fått stil på det hela! Diagrammet har blivit tydbart igen, vilket är viktigast för mig. Nu är min totalupplevelse av sidan att en positiv utveckling skett. Att en viss mobilanpassning är nödvändig är ju begripligt...
    Trevligt att se att ni hörsammat kommentarerna!

  • Bättre!
    Men mitt grundproblem kvarstår. Varför skall vertikalskalan expanderas så mycket? Se min kommentar ovan. Variationerna förstärks! Varför inte försöka hålla sig till en närmast absolut skala över t.ex. 25, 30 eller 35 grader? Då får man en uppfattning om den absoluta temperaturen varje gång man öppnar diagrammet och man slipper, som nu, reagera med "Oj, vilka variationer den här veckan!", som egentligen inte är mer än ett par graders variation.
    Och, låt byvindsdiagrammet vara avstängt initialt.
    Dessutom, varför inte lägga diagrammet överst över hela fönstret och lägga kartan där diagrammet nu ligger. Man klickar på "Diagram" för att komma hit och då är det väl naturligt att det är diagrammet som ligger först. Man blir bara förvånad över att det är kartan och man måste rulla fönstret för att se det man ville, nämligen diagrammet. Och kartan förlorar inte i värde av att den blir litet mindre, däremot vinner diagrammet mycket på att bli litet bredare.
    Tack för att ni lyssnar!

  • Sorry!
    Upptäckte just att ni lagt in ett ankare så att man hamnar rätt, d.v.s. en bit ned på sidan vid diagrammet då man klickar på "Diagram" på startsidan. Men bortsett från det gäller min tidigare kommentar.

  • Hej Edgar,
    Vi gör som vi brukar, alltså taggar ditt inlägg som ett förbättringsförslag som vårt utvecklingsteam får titta på.

  • Bättre men varför göra om något som är bra.
    Har inte läst något positivt om det nya diagrammet.

  • Iréne, gå in och läs de senaste inläggen under länken "Byt tillbaka" så hittar du ..."något positivt om det nya diagrammet".

  • Tack för förbättringarna i det nya diagrammet. Ett problem kvarstår dock som jag inte sett någon skriva om ännu. Såvitt jag kan se visas temperaturen endast i hela grader i det nya diagrammet. Det leder till ett väldigt fyrkantigt utseende på temperaturkurvan, i alla fall de första dagarna. T ex ligger ett rakt streck på 4 grader i många timmar/dygn, sedan hoppar temperaturen till 3 grader på några minuter och ligger sedan där i flera timmar igen. Det gamla diagrammet hade en decimal på temperaturen vilket gav en mer realistisk jämn kurva. Är det sämre noggrannhet i temperaturprognosen när den blivit högre upplöst geografiskt?

    Som många andra påpekat har det varit för liten skala på temperaturaxeln, så att en variation på några få grader utnyttjat hela diagrammets höjd. Detta har naturligtvis hjälpt till att förstärka det fyrkantiga utseendet.

    Dessutom försöker ritprogrammet jämna ut kurvan genom att lägga till en liten puckel före en temperatursänkning eller en grop före en höjning. Dessa bidrar till ett ännu mer orealistiskt utseende på temperaturkurvan. Denna utjämning är väl inte fel i sig, men tillsammans med endast heltalsgrader när det är små temperaturvariationer i vädret blir det konstigt.

  • Det känns inte nödvändigt att diskutera och försöka förbättra det nya 10-dygnsdiagrammet punkt för punkt. Facit finns i det gamla diagrammet. Det är ganska uppenbart att för de flesta, som är kritiska till det nya diagrammet, är det gamla diagrammet bra, det vill man ha tillbaka. Och som jag ser det är det gamla diagrammet i det närmaste perfekt på alla punkter. Så, SMHI:s programmerare, studera det gamla diagrammet och återskapa det med er nya programvara, om det är den ni vill byta ut.

  • Hej Fisk! Tack för synpunkterna! Vi har klämt ihop skalan en smula så att det inte ska bli så stora svängningar i kurvorna. Tog vi i för lite?

    Leif Webbkoordinator
  • Ja, kanske lite för lite. Att ha 5-gradersstreck kanske räcker som flera andra varit inne på. För det mesta räcker det att veta att temperaturen ligger mellan t ex 5 och 10 grader. Runt nollan är det intressant med små steg, men det är ju redan löst med att kurvan byter färg mellan röd och blå.

    Men min fråga handlar mer om varför temperaturen endast visas med hela grader och inte tiondels grader. Det är framförallt det som ger ett fyrkantigt utseende av kurvan oavsett skalan.

  • Edgar, jag tror dock att det är bättre att komma med konstruktiva förslag och konkreta frågor. Att bara sätta sig på tvären och säga "det var bättre förr" brukar inte leda någon vart. Jag har sett några problem med det gamla diagrammet och även förbättringar i det nya, även om den första versionen innehöll många försämringar.

    Att byvind är påslaget ser jag som en fördel och förbättring. Det är byvinden som varierar mest och som man upplever som "en blåsig dag". När den inte syns utan att man klickar på den kan man lättare missa att det skall bli blåsigt om några dagar. Om man stör sig på den kan man enkelt klicka bort den.

    Nederbördsstaplarna i det gamla diagrammet var inte så fantastiskt bra att man kan säga att allt var bra med det. De gjorde att man uppfattade nederbörd mot slutet av perioden som mer omfattande än den som låg nära i tid. Det närmsta dygnet var ju staplarna fördelade på varje timme och blev då aldrig så höga. Efter några dagar var det per tre timmar. Mot slutet av 10-dygnsperioden var det 6 timmar som gällde. Att då få en stapel för 6 timmar istället för några tretimmarsstaplar gjorde ju att den då blev högre och såg ut som mer regn. Mot slutet av veckan blev det därmed en större area som var blå. Ögat lägger inte bara märke till höjden, utan även arean. Att utifrån diagrammet förstå att det var lika mycket regn kommande dygn som om en vecka var inte enkelt att förstå intuitivt. Man var tvungen att hovra med markören för att se vilken tidsperiod som regnstapeln omfattade och räkna lite själv. Detta kan göras bättre. Jag har inte tittat så mycket på det nya än att jag kan avgöra om det blivit bättre. Jag har inte heller någon bra idé om hur man kan åskådligt visa nederbörden utan risk för missförstånd när prognoserna ser ut som de gör - uppdelade i olika tidsintervall. Men det borde gå att göra bättre än att staplarna blir både bredare och högre mot slutet av veckan, trots samma regnmängd.

    Det nya diagrammet har väl en högre geografisk upplösning om jag förstått det hela rätt. I det gamla kunde man få en prognos för en plats som i själva verket låg 7 km bort i värsta fall och det utan att veta om det. I det nya är man aldrig längre bort än drygt 1,5 km om jag räknat rätt. Härom dagen skilde sig gamla och nya diagrammet åt en del för orten där jag bor. Att få en närmare prognos är en stor fördel.

  • Hej Fisk!
    Om du har följt de här trådarna borde du ha sett att jag har haft flera konkreta, konstruktiva förslag till förbättring av det nya diagrammet. Jag hade precis tänkt ta upp även nederbördsstaplarna, men så slog det mig att åter bara hänvisa till det gamla diagrammet eftersom jag tycker att det är bättre i alla avseenden, inklusive nederbördsstaplarna.

    När man visar alla tio dagarna eller de sju sista dagarna är tidsskalan så grov att det är meningslöst att visa entimmesstaplar. I det gamla diagrammet gör man helt rätt, man visar 12-timmesstaplar när man visar 10 eller 7 dygn, 1-timmesstaplar när man expanderar dygn 1 och 2 och 3-timmesstaplar när man expanderar dygn 3. Staplarnas bredd indikerar tiden och siffran ovanför visar mängden under den tiden, i mitt tycke perfekt. Det är dock viktigt att stapelbredden (tidsperioden för varje stapel) är densamma för alla staplar i hela diagrammet, annars får man det problem som du nämner och som också syns i det nya diagrammet med 1-timmesstaplar i början och 12-timmesstaplar i slutet av perioden. I det gamla diagrammet är siffrorna ovanför staplarna är inte störande, i alla fall så länge som de inte kolliderar allt för mycket med annan information.

    Eftersom byvindskurvan ofta tenderar att korsa och interferera med temperaturkurvan, ser det renare ut om den är släckt och därför föredrar jag att den är släckt initialt. Medelvindskurvan är väl ändå en hyfsad indikering på förväntad vind och den som är speciellt intresserad kan tända byvindskurvan.

  • 10 dygnsprognosen.
    Förutom alla andra bra kommentarer har jag en liten undran:
    Varför står det IMORGON när det borde stå IDAG?

  • Hej!

    I vilket sammanhang står det "i morgon" när det borde stå "idag"? Har du någon länk?

    Det jag kom i första hand kom att tänka på var rutorna ovanför 10-dygns-diagrammet. Men när man klickar på rutan "Idag" så kommer prognosen för idag (onsdag) upp, och klickar man på "I morgon" så kommer prognosen för i morgon (torsdag) upp. Men det är kanske något annat ställe du syftar på?

  • www.smhi.se klick
    visa favoriter klick
    gräsö (tex) klick
    10-dygnsprognos klick

    tabellen har radrubriken IMORGON 27 nov
    när det borde stå IDAG 27 nov

    för på nästa rad står det FREDAG 27 nov
    osv
    MVH
    Per Georén

  • Hej!

    Detta är mystiskt. När jag gör så, står det IDAG 27 nov. Precis som det ska. Vi får kolla med webansvariga. Vad har du för webläsare?

  • Jag tror att vi har EXPLORER (sprillans ny dator) men skall det spela någon roll?
    Men det är sjukare än så för att när jag klickar på favoritorten så öppnas ju en sida med favoritorten som rubrik. Därunder är det några dygnsrutor. Rubriken i den vänstra är IMORGON 27 nov och i rutan höger om den står det FREDAG 28 nov.
    Per Georén

  • Och i meddelandet här ovanför står det:

    Per Georén
    24 timmar sedan

    trots att jag skickade det för 2 minuter sedan!

  • Kan det vara så att du Per har fel datum eller tidszon i din dator? För nu när jag tittar så står det att dina senaste inlägg är för 8 timmar sedan.

  • Exactamente! Nyinskaffad dator med fel datuminställning. Ändrade datum och si då blev allt rätt på SMHI:s hemsida - utom vädret då kanske.
    Trevlig advent!
    Per Georén

  • Bra att det löste sig!

  • Har hoppat in på diagrammet ibland (allt mer sällan) och kan bara konstatera att de små finjusteringar som gjorts på nya digrammet inte förbättrat översikten nämnvärt. Högst på min önskelista står:

    • Undvika anpassning av skalor till prognosen.
    • Flytta ner väder symbolerna som de var tidigare

    Varför? Punkt två är uppenbar - svårt att koppla symbol till rätt dag/tid helt enkelt för de ligger för långt ifrån varandra. Andra punkten är att man som trogen användare lärde sig känna igen diagrammet och dess skalor som var generösa och därmed ändrades mer sällan. Man kunde av den anledningen förstå vilken temperatur och vind det skulle bli bara genom att titta på kurvan. Om man från dag till annan anpassar skalan till rådande prognos så ser kurvan lika hög/låg ut oavsett temp och vind och då slutar man titta på kurvan och får istället koncentrera sig till att läsa vilken temperatur det står på skalan just idag. Då tappar man hela vitsen med ett diagram - tabellen gör samma sak. Ska man dessutom ut och resa och tittar på flera orter så blir det helt olika skalor - kurvan kan se lika ut men tittar man på skalan så är det helt andra temperaturer som gäller från ena orten till andra. Tappar översikten. Vill inte vara bakåtsträvare men det gamla var bättre...

  • Hej!

    Tack för kommentarerna. Vi taggar detta.

  • Håller helt med de synpunkter som framfördes tidigare idag av Tone.

    I tillägg till detta vill jag komplettera med

    • Byvind: bör vara avslaget som default, men där varje användare själv kan välja att ha den parametern på eller av, och det valet skall gälla tills jag själv ändrar den parametern.

    • Val av ort: Bör läggas strax ovan diagrammet; som det är nu så tvingas man gå upp en sida för att göra nytt val av ort eller välja någon av ens favoriter, för att sedan gå ned en sida till diagrammet. Inte särskilt användarvänligt. Det är dessutom ologiskt att ha ort-valet ovanför den skandinaviska kartan, den visar ju hela tiden samma karta oavsett vilken ort jag valt. Dvs mer logiskt att ha ortvalet intill diagram/tabell.

    • Bredda diagrammet. Det finns ju plats, och diagrammet blir mer lättläst och inte så hoptryckt.

    • Nederbördsmängden bör anges strax ovanför staplarna. Det där med att tvingas gå in med pekaren för att se mängden poppa upp gör ju att man bara ser den som gäller vid det tillfället (1 el 3 el 6 timmar), men med den gamla metoden fick man direkt en uppfattning för hela tidsperioden vad man kan förvänta sig för nederbördsmängder. Mycket mer överskådligt och användarvänligt.

    Och återigen - det gamla diagrammet var lättläst och överskådligt och användarvänligt, så utan att vara bakåtsträvare så kan man ju tycka att era utvecklare kan ta fasta på det som var bra och ta lärdom av det.

  • Håller helt med de senaste inläggen. Se också mina tidigare tillägg. Varför ändra det som var så bra? Ett exempel är nederbörden. Hur kan man över huvud taget komma på tanken att ha olika skalor i samma diagram beroende på viken dag (mm/tim, mm/3tim, mm/6tim och mm/12 tim)? Staplarna blir ju inte jämförbara och därmed värdelösa!

  • Diagrammet har blivit lite bättre. Men det är inget bra diagram. Det är fortfarande mycket svårläst.
    Ni ska ju ha ett bra diagram! Varför ha ett dåligt?
    Släpp prestigen - focka konsulten eller vad som nu kan krävas - och gör om från början. Eller ta helt enkelt tillbaks det gamla diagrammet.
    När det gamla diagrammet användes var det alltid till det jag gick först för att kolla vädret, det gav mycket bra överblick.

  • Tycker att tydligheten i själva axlarna kunde förbättras. Gamla sidans diagramaxlar har skiljestreck i lite fetare stil mellan dagarna och mellan värdena på temperatur- och vindhastighetsaxlarna. Betyder mycket för tolkningen av diagrammet tror jag.
    Det är ju t.om. så att själva axlarna inte ens är utritade.

  • Hej

    Nu orkade jag inte läsa alla tidigare inlägg så detta kanske tagits upp tidigare. Som skidåkare är man intresserad av nederbörden. Stapeldiagrammen känns vilseledande. Arean på stapeln borde motsvara nederbörden då upplösningen på prognosen är av naturliga skäl olika. Höjden normerat till motsvarande mm/h. Exempelvis har 4mm/3h samma höjd och area som 4mm/12h och det är en "#¤% skillnad.

  • Hej!
    Instämmer ju i mycket av den kritik som framförts. Bra att ni tar till er synpunkter och arbetar på förbättringar. Här kommer ett specifikt fel som behöver åtgärdas:
    Jag har ända sedan den nya vädersidan lanserades noterat att inte all data återges rätt (med samma värden) i tabellen och diagrammet. Ett typiskt exempel: När jag just nu tittar på 10-dygnstabellen för Norrtälje så visar den 5,1 mm nederbörd på måndag. När man klickar på den dagen så syns dock ingen nedebörd alls under dygnets tidsperioder. Denna typ av fel återkommer ofta.

  • Skulle man inte kunna tänka sig att ni i utgångsläget av diagrammet visar all nederbörd i mm/12h och har en länk nedtill som heter typ "Nederbörd 3 dygn (mm/1h)" för dom som är intresserade av en mer detaljerad redovisning av nederbörden dom närmaste dygnen? Då skulle diagrammet bli betydligt mer lättavläst och lättnavigerat...

  • När ni nu ändå håller på att putsa på "10"-dygnsprognosen tycker jag det är läge att rubricera diagrammet utifrån vad det i verkligheten är, nämligen max en 9-dygnsprognos. Ofta visas endast 8½ dygn...

  • Får inte upp diagrammet. Händer ingenting när jag klickar.
    Har varit så sedan igår

  • Tiodygnsdiagrammet fungerar nu även på gamla hemsidan.