10-dagars tabell

Klart jobbigt att behöva fälla ut infon för varje dag I 10-dars tabellen. Föreslår att ni antingen visar alla dagars information samtidigt eller tillhandahåller en knapp som faller ut alla dagars information.

Kommentarer

  • Hej!

    Vi taggar denna synpunkt.

  • Ja precis!, Och jag skulle även vilja se 10 dagar framåt i diagramform, som det var tidigare.

  • Hej Stefan! Du har även ett zoombart tiodygnsdiagram i tjänsten. Klicka på fliken "Diagram" som sitter i tabellens övre högra hörn.

    Leif Webbkoordinator
  • Har klickat i Följ inlägget. Återkommer när ni ordnat att man kan se infon för efterföljande dygn samtidigt. Nu får det bli yr.no tills dess.

  • Jag håller helt med Anders och Stefan, det var mycket bättre innan.

  • SMHI:s nya hemsida tycker jag inte om. Den är oöversiktlig och rörig. Blir bara trött när jag ser den. Blev så glad när jag hittade en sökväg till den gamla sidan med översiktliga 10-dagars tabeller. Så snälla behåll dessa gamla sidor annars måste jag försöka hitta någon annan vädersida.

  • Rolf, var hittar jag denna goda sökväg ?

    Det nya digrammet är tämligen uselt, det är ihopklämt till plottrighet. Visst det går att zooma men det är fortfarande löjligt att det inte kan få hela sidbredden. Har man zommat in månd-tisd säå måste man sen zooma ut igen och zooma in på onsd-torsd om man vill se dom dagarna istället. En drag funktion skulle vara av godo när man zoomat in

  • Hej Björn! Du hittar den gamla här: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land
    Det kommer att göras en del förbättringar på den nya framöver.

    Leif Webbkoordinator
  • Tackar, det är gott att åter kunna se informationen istället fär att ögat dras till alla flashiga dings med glada färger, feta fonter och tjocka ramar

  • Ja visst är det bra. :-) Nu får vi verkligen hoppas att SMHI är klok och behåller denna sida. Att förbättra den nya sidan är för mig att göra helt om, eftersom layout, ja hela rubbet måste bytas ut.

  • Tycker också att er nya sida är lite plottrig, jag vill kunna se väder 10 dagar utan att behöva peka med musen 🙁

  • Jo det är en gammal fin designregel som sa att man skall kunna jobba utan musen oxå (eller om det inte går åtminstonde behöva gripa den ett minimalt antal gånger) men denna regel har tyvärr fallit helt i glömska hos många gui designers

  • Hej alla,
    Ja, som sagt våra utvecklara har fått alla inlägg taggade och får ta del av alla synpunkter som kommer in. Det kommer att komma förbättringar på den nya sidan framöver.

  • 10 dygns digrammet är den värsta försämringen, oanvändbar. Tillbaka med det gamla. Det måste gå att klicka fram idag, imorgon osv. Någon har skrivit att man kan nå det gamla diagrammet, hur?

  • Hej Håkan. Du kan nå den här: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land.

  • Tackar, jag var orolig för att diagrammet försvunnit.

  • Hej på er! Nu har vi släppt en ny version av det nya vädret. Nyheterna i korthet:

    • 10-dygnstabellen går att fälla ut i sin helhet samt varje dygn går att fälla ut/in individuellt.
    • Diagrammet har det gjorts flera saker med. Bredare och lägre, lugnare kurvutslag, alla dygnen syns i tidsaxeln, knappar för att navigera i fasta tidssteg.
    • 5-dygnsprognosen på startsidan har fått 4 tidssteg tillagt. Går att fälla ut genom att klicka i tabellen.
    • Hjälptexter för favorit och startortsfunktionen när man håller muspekaren över.
    • Att välja startort görs med ett klick och ikonen är utbytt.
    • Ortsnamnet tillagt i rubrikerna för ökad tydlighet.
    • Mer mobilanpassat.
    • Senaste dygnet har 24 timmar tillbaka (kom i en tidigare leverans)

    Tack för alla synpunkter och fortsätt gärna att komma med fler. :-)

    Leif Webbkoordinator
  • superbra :-D jag är jättenöjd

  • Hej Lisa,
    Trevligt att höra att vårt förbättringsarbete gett resultat!

  • Som trådstartare kan jag bara instämma med Lisa. Stort beröm för att ni är lyhörda och den snabba implementationen!

  • Hej Anders,
    Detta inlägg lägger vi i positiva taggmappen!

  • Ja, det nya diagrammet har blivit bättre än det var då det kom. Nu är det kanske snart nästan lika bra som det gamla 😀
    Mina synpunkter:

    1. Jag uppfattar färgerna i det nya diagrammet som blekare än de gamla. Kanske är det en modegrej (tänk Roy Andersson), men rent funktionellt (läsbarhet) så tycker jag de bleka är betydligt sämre. Avanza gjorde samma grej för några år sedan - efter att kunderna (som i det fallet kunde rösta genom att flytta sina pengar) hade sagt ifrån, så tvingades man göra om.
    2. Det skuggade området mellan medel- och byvind är så blekgrått i det nya att det nästan inte syns (i det gamla är det tydligare).
    3. Rutnätet i det nya diagrammet är blekare eller lika bleka som i det gamla. Det borde göras tydligare.
    4. Det nya diagrammet är fortfarande smalare än det gamla, till ringa nytta.
    5. Kartan som envist upptar en massa plats (hela bredden där...) ovanför diagrammet har ju inte samma tidsintervall som 10-dagars-diagrammet och känns helt malplace. Om det varit en karta med lufttryckskurvor, vindpilar etc samt med 10-dagars 'speltid', så hade jag förstått tanken med att låta kartan hänga kvar när man tittar på diagrammet., men inte som det är nu.
    6. En sak är bra med nya diagrammet; datumstämpeln! Det gamla diagrammet hade bara tidsstämpel.

    Också är det förstås positivt att ni ju faktiskt verka ta användarnas synpunkter till er. Tack för det!

  • Ja, också en sak till;
    Det gamla diagrammet har ett litet streck på x-axeln mellan respektive dygn. Det är en liten sak men gör det lättare att se gränsen mellan dygnen (speciellt när rutnätet i bakgrunden är så urblekt). I det nya diagrammet är risken för misstag/felläsning större, eftersom läsbarheten är sämre då dygnen flyter in i varandra, pga att a) x-axeln saknar nämnda streck och b) dygnsetiketterna, tfa diagrammets minskade bredd, av nödvändighet hamnar närmre varandra.

  • Hej Anders och ni andra. Vi tackar för alla synpunkter och dom är alla taggade som förbättringsförslag. Vårt utvecklingsteam tittar på alla förbättringsförslag som kommer in.

  • Hej, jag tyckte om att skriva ut ett blad med tiodagarsdiagrammet då och då och hade lyckats hitta ett sätt att hantera det gamla med ctrl + och -, men det nya ser svårare ut. Finns det en utskriftsfunktion för bara diagrammet? Helst med möjlighet till helsida? Alt cut/paste-funktion...

  • Hej!

    Jag testade med att högerklicka på diagrammet och sedan välja "Skriv ut bild". Det fungerade bra och jag fick en snygg och prydlig utskrift.

    När man högerklickar bör man dock befinna sig i utkanten av diagrammet (t.ex. vid temperatursiffrorna vid y-axeln), annars kan man få en svart rektangel som delvis skymmer tidpunkterna.

  • 10-dagars diagrammet: i kortform ser det ut som om det blir sol kl 13 i Uttervik på söndag. Då åker vi hem. Vecklar man ut ser man att det skall bli sol från kl 07 till kl 13. Vore det inte bättre om kortformen låg mitt i intervallet dvs c:a kl 10? Liknande effekt med intervallet under natten inte stämmer med dygnsgränsen. Då hamnar regn på fel dag i kortformen.

    Med vänlig hälsning Lars

    PS Ligger Uttervik i Östergötland eller i Södermanland? Även om man räknar landskap och inte län?

  • Hej!

    Anledningen till att klockslagen 00, 06, 12 och 18 UTC (= 01, 07, 13 och 19 svensk normaltid) ges företräde i meteorologiska sammanhang är att dessa tidpunkter är de fyra "stora" synoptiska tidpunkterna, det är då man gör mätningar över hela världen som ligger till underlag för modellkörningar.

    Uttervik ligger, såvitt jag förstår, i Nyköpings kommun och därmed i Södermanland och därmed i Svealand. Då borde man få upp en översikt för östra Svealand, inte som nu nordöstra Götaland. Jag tror det är så du tänker, och jag håller med. Felet beror nog på att orten ligger väldigt nära gränsen mellan Götaland och Svealand.

  • Hej,

    jag förstår inte hur du menar. Är det kortversionen som är bunden till vissa klockslag eller den mer detaljerade? Om det är kortversionen kan ni i den mer detaljerade presentera några timmar före och några timmar efter kortversionens klockslag. Jag kan förstå om ni internt måste följa vissa regler, men i en presentation för allmänheten bör den istället vara förståelig. Kanske behöver prognoser för allmänheten bearbetas lite mer?

    Lars

  • Hej!

    Webutvecklarna håller på att titta speciellt på 10-dygns-diagrammet och detaljerna där inför nya versioner av hemsidan.

    Det jag menade var att observationer och modellkörningar i huvudsak görs så att de avser de fyra huvudterminerna. Det är därför som just dessa klockslag alltid återkommer i meteorologiska sammanhang.

  • Hej,

    jag har nu sett att jag läst slarvigt. Jag har blandat ihop entimmesprognoser med 6-timmarsprognoser. Vore bra om olika längder på prognoserna hade olika färg eller mönster. Tidsintervallet står med små siffror, lätt att missa,

    Hoppas den nya versionen blir lite bättre. Kaizen! (ständiga förbättringar).

    Lars

  • OK det verkar som om väderinformationen är global. Det finns tydligen gemensamma databaser jorden runt som vi hämtar från, och detta är sedan presenterat av de olika väderlekstjänsterna via deras egna verktyg. Då jag använder den gamla tiodygnsgrafen anger jag ju den mest passande ortsspecifikationen jag hittar. Men listan är lång och jag har också använt den för Moskva, Peking, Tokyo, Rio, Lima, en drös städer i USA osv. Och de har alla en fin 10-dygnsgraf, som jag förmodar inte är ett primärt output from SMHIs datorer, eller? Jag tycker att det är jätteintressant, och ser hur haven påverkar temperaturvariationerna i kuststäder osv. Jag gissar att vi snart får ett globalt väderprognos-system som vi kan titta på. Hoppas bara att alla världens länder inte sitter och använder sina egna superdatorer för att göra prognoser för varandra, utan att vi istället har delat upp jobbet. Har inte funderat på om prognoserna för våra antipoder är i deras eller vår tideräkning, men jag gissar att det är lokal tid som gäller. Hursomhelst detta gör att jag gissar att vi kommer att få globala bearbetningar och lokala presentationer förr eller senare, och då är det väl gränssnitten mot användarna, med de teknologiska förutsättningar som gäller som är väderlekstjänsternas produkter. Samt den potentiella möjligheten att se en normaliserad klimatkurva för temperaturvariationer de senare åren och möjligen historiska perspektiv på årstidsbundna förändringar, orkaner etc. Det finns ju just sådana kartböcker att köpa för navigatörer, dvs atlantkartor med månatliga indikationer för vindar (styrka och riktning), vågor och strömmar. Kanske detta hamnar mellan kategorierna väderprognos och klimatbeskrivning, men eftersom vi inte kommer längre än 10 dagar med prognosen så kunde vi kanske ha en information om hur det har sett ut de senaste 10 åren med lagom spridningsmått. Då kan man ju själv ta beslut, med eget ansvar, men baserat på en presentation av hur saker har varit, vilket i många fall skulle hjälpa. Då kanske vi kan förstå mer om global tideräkning med de klockslag som gäller för rapporteringen, och deras översättning till lokala tider.

    Johan

  • Hej,

    Har tittat på intervallen igen:
    Översikt: Söndag 01-Måndag 01, dvs 22 av 24 timmar på söndag
    Exapanderat: Lördag 13 – Söndag 01 + Söndag 01- Söndag 13, dvs 1 + 12 timmar = 13 timmar på söndag.

    Det är direkt missvisande. Expanderat borde innehålla:
    Söndag 01 – Söndag 13 + Söndag 13 – Måndag 01, dvs 12 + 11 timmar = 23 timmar på söndag.

    Om detta kräver omförhandling med internationella organ, så gör det. Det är ovetenskapligt i sitt nuvarande utförande.

    Mvh Lars

  • Jag tittar ofta på diagram/tabell för flera favoriter vid samma tillfälle. Det är mycket obekvämt och verkar helt meningslöst att behöva gå upp till sidtoppen för att hitta favoritlistan och sen ner igen för att se diagram eller tabell.

  • Hej,
    Alla inläggen är taggade och som utvecklingsteamet får titta på. Vi har fått så många inlägg att vårt utvecklingsteam säkerligen kommer att titta på vad som kan förbättras och genomföras i kommande lanseringar av hemsidan.

  • Varför innehåller era tiodagarsprognoser bara uppgifter om nio dagar under flera timmar (på natten)?

  • Hej,
    Modellen som genererar prognoserna körs två gånger per dygn, 00 och 12 UTC, och har en prognoslängd på 240 timmar från starttillfället.
    Beräkningstiden och assimilationstiden är cirka sju timmar och att efter det så sker olika efterbeaerbetningar och tolkningar. Detta tillsammans ger att en 10 dygnsprognos redan har 'förlorat' mer än åtta timmar då man kan publicera den.
    Sedan så händer det att beräkningarna blir sena eller att man väljer in en tidigare prognos som man anser vara bättre än en senare, vilket innebär att man inte har de senaste 12 timmarna.
    Hoppas att det gav svar på din fråga