Hur börjar jag med silversmide?

Hej. Jag täkte sätta igång att göra kejsarlänkar
Vad är det mått på rundstången som blir bra att göra ringarna till tex en kejsar/orm arm/hals länk ? Mvh

Christian

Kommentarer

  • Hej, Christian
    För att göra ringarna till en kejsarkedja (eller kungakedja) behöver du tråd och dorn (rundstång) som passar ihop. Nyckeltalet avgör hur fast eller lös en vävteknik skall bli. Ju högre nyckeltal, desto lösare kedja. Varje teknik (typ av kedja) har sitt eget optimala nyckeltal. Kungakedjans nyckeltal är 3,5. För att få en så bra väv som möjligt, rekommenderas att använda ett nyckeltal så nära rekommendationerna som möjligt.
    För att komma fram till nyckeltalet 3,5 kan du gå på följande varianter:
    0,8 mm tjock tråd, 2,8 mm tjockt dorn.
    1 mm tjock tråd, 3,5 mm tjockt dorn.
    1,2 mm tjock tråd, 4 mm tjockt dorn.
    Hoppas att mitt svar är till din hjälp, lycka till!

    Madeleine Kreatör
  • Tack så jättemycket för ditt tydliga svar.
    Blir o beställa silver osv av er 😀

    Må bäst 💎 Mvh

    Christian
  • Hittar inger dorn som är 3,5mm tjockt ?
    Christian
  • Hej, igen, Christian
    Jag kollade igenom våra stänger....tyvärr kunde inte jag heller hitta några dorn annat än i hela mm. Kanske du kan hitta någon strumpsticka eller liknande i metall som har detta mått?
    Madeleine Kreatör