Hur gör jag ett läderbälte?

Tänker beställa läderrem 40 mm samt spänne 40 mm .
Behöver jag även en Håltång?
Vad ska jag ha för nitar och vilken storlek att fästa spännet med ?(mässing)
Vad behöver jag för att fästa nitarna ev storlek på verktyget?
carina nilsson

Kommentarer

  • Hej,
    Läderremmen behöver vara utan skarvar. Du behöver en håltång för att göra hål för lädernit att fästa spännet med, nitarna behöver klara lädrets tjocklek och eftersom det behöver vikas dubbelt blir tjockleken ca 5 mm om du väljer föreslagen läderrem. För att slå i nitarna behöver du även ett dubbelnitverktyg. Tänk på att ha ett underlag som är fast och inte sviktar när du slår i niten. Det kan också vara snyggt att sy runt kanten - då behöver du även en gaffelmejsel, vaxad lintråd och sy synål för läder.

    Tyvärr har vi ingen enkel beskrivning på hur man gör ett bälte, varken i bloggen eller under inspirationer men på sikt kommer det att komma en. Lite inspiration och vägledning kan du hitta här, på inspirationen med verktygsbälte.

    Lycka till!
    Marianne Kommunikatör