Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Problem Se fler inlägg i samma kategori

Sluta bortförklara er, sidan är dålig och alla håller med..

Ni har fått hur mycket kritik som helst, nästan alla är missnöjda med designen och konstruktionen. Folk hittar inte, folk mår illa av färgerna, folk skäms över att deras universitets hemsida ser ut att vara gjord av en fjortonåring. Försök inte bortförklara er och skylla på övergången, på att saker inte är klara än. Ni har haft mycket tid och pengar på er. Det är bara att acceptera att ni har gjort ett dåligt jobb och att börja jobba på en ny design. "Smak är relativt"??? Om ALLA klagar på färgerna, ändra dem! Så enkelt är det. Sidan är inte till för er och era avvikande smaker, utan för eleverna, och ingen är nöjd.

Rösta 9 röster
e
2010-01-12 23:03

Kommentarer

  • Hej,

    Hårda ord. Som jag skrivit som svar på tidigare inlägg om webbens utseende: webbdesignen är en del av universitetets grafiska identitet och ingenting som går att ändra över en natt. Däremot har det givetvis betydelse för framtiden att det är många som tycker till. Tack för att du tog dig tid.

    Mvh,
    Johan

    Johan Signert
    2010-01-13 09:50
  • Kom igen nu "e" – det är okej att vara förbannad men rätt barnsligt att säga att "alla" tycker si och så. Det här är ett ställe för feedback och då kan man förvänta sig att de som har problem eller tycker att något är fel hör av sig här. De som är nöjda eller t om glada för den nya webben skriver troligen inte i lika stor utsträckning.

    De som jobbar med webben kämpar hårt för att ta till sig kritik och ta med det i utvecklingen. Fortsätt komma med förslag på förbättring och förändring. Fortsätt kritisera färgerna om det känns rätt men acceptera att webben inte går att förändra i en handvänding.

    Webben har från början byggts med fokus på studenters och andra viktiga gruppers behov och användarmönster.

    Jag har inte arbetat med webbprojektet själv men funnits med i någon referensgrupp och sett mina kollegors process. Jag är inte heller 100% nöjd, det är nog inte någon. Men en webbplats är inget statiskt, det är en levande och föränderlig kontaktyta.

    Erik Sellström
    2010-01-13 10:46
  • Jag pratar inte bara om de som har skrivit sina åsikter här, jag har pratat med många på universitetet och ingen är nöjd. Om ni inte tror på åsikterna som framförs här utan antar att de som är nöjda "troligen inte" skriver här, vad är det då för mening? Ni bortförklarar er igen: är feedbacken dålig beror det på sättet ni får in feedback, inte på själva hemsidan. Gör en enkät istället och dela ut bland eleverna på skolan, se hur många som är nöjda. Eller det kanske ni inte heller godkänner som korrekt feedback..

    Och det handlar inte bara om färgerna utan om hela hemsidan, den uppfyller inte sitt syfte. Inget är tydligt, ska jag trycka på utbildning längst upp, eller på student vid sidan om, eller bli student??? Eller på samhälle och näringsliv om jag läser/vill läsa på samhällsprogrammet?? Och varför är det en pil som pekar mot höger? Ska det komma ut något där? Nope!

    Och vill jag hitta studentportalen ska jag inte trycka på upbildning, nej nej nej! Då kommer jag ingenvart. Jag måste trycka på student. Och sen?? Menyn försvinner ju från höger sida, trots att det var några pilar där.. hmm.. oj, där kom den en annan, på vänster sida.. ska se.. ny student? nej, jag tryckte ju redan på vanlid student, ny student var första valet.. aja.. där har vi något, webbtjänster!! ok.. hmm.. ingen studentportal där.. och menyn försvann nu från vänster sida också! hmm.. jaha, nu ser jag, den har flyttats uppåt, och studentrubriken är borta.. ja, ja.. jag får väl klicka på alla knappar.. äntligen, studentportalen fanns under lärplattformar, och jag som trodde att det var något med lärare, aja det är väl jag som är dum.. jag har i alla fall hittat det efter en halvtimmes jobb, ok.. då klickar jag på studentportalen växjö så kommer jag väl fram? nej nej.. jag måste läsa hela den där texten som inte hjälper mig så mycket, jag vill ju bara komma till studentportalen.. men det finns ju ingen länk.. hmm… jaha! där fanns den, på höger sida den här gången, där det fanns en meny innan.. nu heter det relaterade länkar.. ok..

    och om jag inte pratar svenska utan går till engelska versionen så finns inte ens student utan bara future students… maybe I’m stooopid!

    Allt det här måste användarna gå igenom, och så ska det inte vara, är det något man lär sig när man ska göra en hemsida är att man ska göra det lätt och tydligt för användarna och inte tvinga dem att tänka efter för mycket, och definitivt inte få dem att känna sig dumma för att de inte lyckas göra det de försöker.

    Och när det gäller själva designen, är det ingen av er som har läst design?? Times new roman??? på webben?? är det ingen som har berättat för er att times new roman är för print, inte för skärmar? det ser nästa ut som ni har gjort hemsidan i Word.. och den gröna färgen som snart blir cliché att klaga på, hur passar den in? var fïck ni spygrön från? alla andra saker är gråa och svarta och gula, sen kommer spygrön!! är spygrön "en del av universitetets grafiska identitet"?? finns en enda människa som har sagt att det är fint med det? det är ju det första alla klagar på, det tar max tio sekunder att ändra, gör det bara..

    och vilka är det exakt som har gjort hemsidan? vilka har fått mina skattepengar? jag vill veta det.

  • Färgerna är supersnygga och allt SER väldans fräscht ut. Men när man väl ska leta efter inlogg, registrering, kurslitteratur och andra grejer man behöver, då sjunker intrycket samtidigt som svetten stiger. Om ni kan lägga lite mer tid på användarvänlighet vore det guld.
    / Ny student

    Josephine
    2010-01-13 13:17
  • @ e

    Ett tecken på hur dålig funktionaliteten på webbplatsen är, är antalet vanliga frågor som folk har ställt i detta 'Tyck till’ område. En av basfunktionerna i en webbplats borde att vara att leda besökare dit de letar utan att de måste fråga. 'Don’t Make Me Think’, för att citera ett standardverk i området webbdesign. Observera också hur ofta den föreslagen 'lösningen’ är att använda 'Sök’ funktion – igentligen borde sajten vara så klar och enkel att man hittar det man letar efter utan att måste söka den.

    Som lärare har jag givit upp. Information till mina studenter rullar på en server i Kalifornien, och stackarna som hamnar på lnu.se har min sympati!

    David Richardson
    2010-01-13 14:03
  • Exakt vad jag menade, don’t make me think.

    Och visst, jag skriver hårda ord, men det är för att det verkar vara det enda sättet att bli hörd. Skriver man bara att man inte tycker sidan är lätt att använda får man en bortförklaring och sen glöms det bort.

    Den enda möjliga lösningen som jag kan tänka mig skulle fungera nu är att sparka amatörerna som har fått det här jobbet och begära pengarna tillbaka och sen gå till ett riktigt bolag som faktiskt vet något om webbdesign. Hela sidan måste struktureras om och designen tänkas om helt. Vi måste ju visa alla dem som har sagt att vi inte är värdiga Linnés namn att vi är det.

  • @e – När jag läser igenom din feedback och de svar du får ser jag inget som tyder på att någon anställd inte tror att du menar det du skriver. Det handlar heller inte om att godkänna eller underkänna feedback. Däremot efterfrågas mer feedback i form av förslag på förbättring och förändring eller exempel på ett konkret problem.

    Jag får uppfattningen att du är heligt förbannad eftersom du, som jag uppfattar det, är tämligen sarkastisk i tonen och drar på med tre frågetecken efter dina frågor. Som jag skrev arbetar webbfolket hårt för att ta till sig kritik och feedback men andemeningen i ordspråket "Som man ropar får man svar" får du kanske räkna med.

    Du är ju helt klart mer konkret i ditt andra inlägg här även om sarkasmerna kvarstår vilket gör det tråkigt att läsa. Och jag håller med dig om att det är rörigt att hitta till exempelvis Studentportalen. Att begrepp som lärplattformar är förvirrande eftersom de inte använts för Studentportalen i Växjö tidigare (vad jag vet).

    När du dissar Times New Roman så håller jag med dig om att det blir för mycket MS Word-känsla. Det finns andra alternativ som skulle kunna funka och ändå gå ihop med den grafiska profilen. Jag har själv skrivit om det i en feedback här tidigare under 2009. Synd bara att du när du är konkret samtidigt fortsätter att vara sarkastisk och håna de som jobbar med webbplatsen.

    Det du kallar "spygrönt" är en accentfärg i den grafiska profilen och visst är det okej att ifrågasätta den. Johan skrev tidigare att det har betydelse för framtiden hur många som tycker till och därav kan man väl sluta sig till att den gröna färgen inte är helig? Att det tar tio sekunder att ändra och för att för att en person är arg kanske inte är skäl nog? Om vi ändrade alla detaljer för varje feedbackinlägg kan man fundera över hur sajten skulle se ut.

    Design och grafisk profil är framtagen av Stockholm Design Lab (http://www.stockholmdesignlab.se/) efter en omfattande offentlig upphandling. Struktur och upplägg är också genomfört med hjälp av kompetenta leverantörer. Johan kan berätta mer.

    Nu vädjar jag till dig att i nästa inlägg plocka ner sarkasmerna så att den här diskussionen kan mynna ut i något fruktbart. Självklart vill vi ge bästa service till våra studenter. Jag tycker svaren här kan tolkas som ärliga mycket hellre än som bortförklaringar.

    Erik Sellström
    2010-01-13 14:22
  • Sure – och man inte kritisk för att vara tvär, utan pga att man vill så gärna att detta nya universitetet lyckas.

    Som lärare har jag andra motiver också – delvis att jag måste möta trötta och besvikna studenter som har letat överallt på webbplatsen efter hjälp, och delvis att jag måste lägga så mycket tid på att besvara frågor som har ingenting med mig att göra – men jag är den sista utvägen för blivande studenter som har nästan givit upp hopp av att få hjälp.

    David Richardson
    2010-01-13 14:25
  • @ Erik S.

    'Var befinner du dig på feedback trappan?’ är en fråga från UGL kurser som många ledare inom offentliga förvaltningar har gått. (UGL = utbildning grupp/ledarskap och är Försvarsmaktens utbildning för blivande officerare).

    På den negativa, lägre trappor finns: Förkasta, Försvara, Förklara.

    På den positiva, högre trappor: Fråga, Förstå, Förändra.

    Målet är alltid att hamna längst upp på trappan.

    Var befinner du dig på feedback trappan gentemot 'e’ just nu?

    David Richardson
    2010-01-13 14:29
  • Feedback trappan visar alltså någons sätt att bemöta feedback han eller hon har fått.

    David Richardson
    2010-01-13 14:31
  • @David – Ja, vad tycker du själv?

    Jag är också här för att hjälpa till. Visst finns det en hel del att kritisera men mitt mål är att underlätta resan till en bättre webb och ett bättre Lnu genom dialog.

    Mitt svar på din fråga: Jag försöker fråga, förstå och även förklara. Men också ge min syn på varför dialogen försvåras av sättet att leverera feedback. Jag pendlar nog upp och ner i trappan i det här fallet.

    Jag jobbar som sagt inte med Lnu-webben annat än innehållsmässigt då och då men tycker det är viktigt att vi har en framåtrörelse.

    Som jag ser det vilar förutsättningarna för framsteg på alla som engagerar sig i en fråga.

    Var finns du på trappan?

    Erik Sellström
    2010-01-13 14:40
  • Själv upplever jag att det kommer en massa förklaring och försvarandet i feedbacken.

    Sarkasm är bara ett fenomen – en mycket mer intressant fråga för mig vore: varför känner du (t.ex. 'e’) att du måste vara så sarkastisk? (Hans eller hennes svar på detta fråga finns ovanför här: frustration).

    Detta leder till en annan fråga för webbgruppen: varför framkallar vi (dvs webbgruppen) så många negativa reaktioner från dem som postar här? Det är lätt att hamna i en 'castle psychosis’ (en kondition som uppstod i medeltida slott som var under belägring), där 'de därute’ har alltid fel och 'vi härinne’ är rätta, men missförstodda.

    Det kan vara så att vi barbara utanför slottets portar är bara dumma … men det vore kanske den sista slutsatsen ni drar – efter ni har uteslutit allting som har med webbplatsens dålig design att göra.

    David Richardson
    2010-01-13 14:49
  • När det gäller min egen plats på trappan, så försöker jag att förändra mig och inte vara för sarkastisk!

    Jag lider av ett kulturellt problem själv. Jag är engelsman och akademiker, och ifrågasättande verkar kommer lättare till folk från min bakgrund. Det finns en citat från en svensk poet och filosof över en av nationerna i Uppsala: att tänka fritt är stor, men att tänka rätt är större.

    Vore jag Uppsalas rektor, skulle jag sätta upp en notis där det står: eftersom vi eftersträvar att vara ett universitet i den västerländska vetenskapliga traditionen, håller vi naturligtivis inte med det som står här – att tänka fritt (och att ifrågasätta allt) är allt som finns för ett universitet och en akademiker. Annars är man teolog.

    David Richardson
    2010-01-13 14:53
  • Klart intressant approach. Det är säkert enklare att ha en sån här diskussion IRL eftersom läsaren till en text automatiskt har tolkningsföreträde i ton och mening.

    Även om sarkasm "bara" är ett fenomen så kommer ett budskap laddat med sarkasm att skapa känslor och reaktioner hos mottagaren. Jag vill hävda att en givande dialog skapas genom att de som deltar tar ansvar för hur man levererar och tolkar budskapen.

    Det sitter människor i båda ändar av den här tjänsten. Raka men schyssta puckar underlättar diskussionen.

    Erik Sellström
    2010-01-13 15:01
  • Det är sant att man måste lära sig ett annat sätt att kommunicera när så mycket sker via text chat. Jag arbetar mycket med folk som inte har engelska som modersmål, och med folk som sitter 'någonstans i världen’. En av dem professionella färdigheter som lärare som jag måste utveckla är förmågan att se förbi det som det står på skärmen och försöka reda ut vad man menade!

    Ibland fungerar det att kommunicera på detta sättet också – men det är alltid mycket att lära sig.

    David Richardson
    2010-01-13 15:29
  • Ja, jag var/är frustrerad och besviken för att saker och ting inte är så bra som de kunde ha varit och eftersom man är anonym på nätet leder frustrationen till att man tar sig vissa retoriska rättigheter, som till exempel sarkasm. Jag har även förklarat varför jag inte valde att använda mjuka ord, och det är för att man då får svar från "nedre delen av trappan". Nu inser jag dock att jag kanske har tryckt er ännu längre ner, vilket inte var min intention. Jag hoppas i alla fall att jag har lyckats öppna era ögon mer och att vi kommer se förändringar snart.

    Ett tips: När någon skriver och säger t.ex. "jag tycker inte omnavigeringen, den är förvirrande" eller "jag hatar färgerna", svara då inte "sidan är inte klar, vi håller fortfarande på att migrera, etc" och "smak är relativt" utan säg istället "tack för din feedback, ge oss gärna fler detaljer och förslag på förbättring". Då kommer ni definitivt få mycket mindre sarkasm från personer som mig som bara vill blir hörda.

    Tack!

  • Tack själv!

    Jag tar till mig ditt tips och tror att webbgänget kommer att göra detsamma. smile

    Erik Sellström
    2010-01-13 21:24
  • Whoa! Vilken tråd. Jag går direkt på e:s sista inlägg som jag gillar. Jag har hela tiden försökt att svara på det sätt du tycker, så jag får anstränga mig lite ytterligare. Tro mig, vi läser allt som skrivs här (även det vi inte hinner svara på) och tar till oss.

    Johan Signert
    2010-01-13 21:48
  • Tänkte bara berätta att jag fortfarande är frustrerad..

    (Ta det som en ursäkt för andelen sarkasm i mina senaste inlägg)

  • Håller helt och hållet med, hemsidan är väldigt krånglig och svåröverskådad. Det tar tid att hitta information om man nu lyckas med det.

  • "We all know that neglecting a site for more than a few months leaves it feeling outdated, but at universities the problem is so sticky it’s often ignored until the site is totally broken or downright embarrassing. Even then it’s rare that any information architecture gets changed, because to do so opens a can of worms. Usually the university will slap on a design facelift and call it a day." http://www.viget.com/inspire/designing-for-edu/

  • En häftig diskussion. Jag har i varje fall inga problem med att hitta det jag söker/vill veta mer om men så har det ju gått ett år sedan den häftigaste diskussionen ägde rum – webbsidan kan ju ha ändrat utseende och upplägg. Men kanske har det trots allt inte hänt så mycket med tanke på "Banan’s" inlägg. I varje fall helt OK för min del trots den märkligt gula färgen men det finns kanske andra som tycker att den är OK så det bryr jag mig inte om. Jag har även testat sökfunktionen och den har fungerat bra för min del – klart bättre än att "klicka sig fram" hur logiskt uppbyggd en sida än kan vara.

    Gunnar Nilsson
    2011-03-01 19:15
  • Ja … men det som har hänt hos oss är att vi undviker universitetens webbplats så mycket som möjligt. Lyckligtvis kan studenterna surfar direkt från studera.nu till kursens/programmets sida och sedan ut igen.

    För de stackarna som hamnar någonstans i lnu.se, så händer en sorts 'darwinistiskt urval’ – de starka överlever och de svaga försvinner!

    Vi har också kopplat bort 'egen registrering’ och jag inkluderade följande text i 'välkomstbrevet’ som studenterna fick inför terminsstart:

    "It’s possible that you may receive ‘standard’ mailshots from other units within the university. If any of the information in those conflicts with information you’ve received from me, it’s my information which is right!"

    xkcd har också en mycket bra teckning som skulle gälla perfekt för lnu.se:

    http://xkcd.com/773/

    David Richardson
    2011-03-02 09:10
  • Är helt ny student, och är extremt förvirrad av sidan, hade faktiskt förväntat mig mer av ett universitet i fråga om tydlighet, enkel fräsch design, enkla sökvägar och menyer men istället får jag huvudvärk av alla krångliga menyer, begrepp, gula stickande färger och undermenyer i det oändliga…

    Så jag håller verkligen med första inlägget som startade denna diskussion.

Viss formatering är tillåten

Kommentera ... eller skriv ett nytt inlägg