Varför får KRAV-märkt mat förpackas i plast?

Jag undrar hur ni kan tillåta att bananer eller andra KRAV-märkta produkter ligger i plastförpackningar?

Kommunikatör

Kommentarer

  • Om KRAV-märkta grönsaker/frukter är inplastade är det främst för att förhindra sammanblandning av ekologiskt och konventionellt. Är de inte ordentligt åtskilda och märkta skulle till exempel en kund kunna plocka upp en konventionell banan och sedan råka lägga tillbaka det bland de ekologiska. Att just de ekologiska och inte de konventionella är inplastade/märkta beror på att de ekologiska volymerna ännu är klart mindre.

    Butiker får även ha lösviktsförsäljning av KRAV-godkänd omärkt frukt. Men om samma frukt också finns som konventionellt alternativ måste butiken vara ansluten till KRAV. De KRAV-godkända frukterna måste vara noga åtskilda från de konventionella och väl skyltade. Alla dessa regler kring särhållning finns för att det ska vara helt säkert att det du köper som KRAV-märkt verkligen är det!

    KRAV har regler kring förpackningsmaterialet. Ämnen och material i förpackningen ska vara så lite giftiga som möjligt. I nya förpackningslösningar får inte material som finns på SIN-listan ska finnas.

    Från och med 1 januari 2018 får PVC (Polyvinylklorid)* och andra klorbaserade plaster samt BPA (Bisfenol A) inte förekomma i förpackningen. Förpackningen får heller inte vara behandlad med konserveringsmedel eller desinfektionsmedel.
    *(Undantag från förbudet mot PVC är locktätningar samt tätskikt på metall om företaget kan påvisa att man utan detta inte kan garantera hållbarhet eller kvalitet på livsmedlet. Man ska arbeta med en avvecklingsplan för att fasa ut ämnet.)

    Det är dock inte vi på KRAV som väljer förpackningsmaterial, det gör de som producerar produkterna. Omställningen av förpackningsmaterial kan ta lång tid. Vissa typer av förpackningar är svåra att hitta bra alternativ där livsmedelskvaliteten bevaras. Reglerna kring förpackningsmaterial skulle kunna vara mer långtgående men får ses som en medelväg där dels målsättningen är att göra en miljöinsats men också främja en ökad produktion av ekologiska livsmedel och stimulera produktutveckling (som även det i förlängningen ger stor miljönytta med t ex minskad spridning av kemiska bekämpningsmedel samt att många fler djur får födas upp med höga krav på djuromsorg). Att ställa krav på förpackningsmaterial innebär att förädlaren inte bara ska hitta KRAV-godkänd råvara, man måste också ha KRAV-godkänd förpackning, vilket kan innebära att KRAV-certifierade produkter generellt blir ännu dyrare eller inte kommer ut på marknaden över huvud taget. Detta ger ingen miljövinst.

    Kajsa Onlineredaktör
  • När jag handlar ekologiskt får jag med mig mer än dubbelt så många plastförpackningar hem som om jag hade köpt lök, tomater, gurka och vitkål i "oekologiskt" skick. Detta känns ju helt sjukt. Matförpackningarna utgör en stor del av de sopor jag producerar i min vardag. Jag står och velar i grönsaksdisken varje gång. Om jag vill försöka påverka situationen, är det alltså butikskedjan jag handlar hos som jag borde kontakta, eller måste jag försöka identifiera deras underleverantörer? Att uppsöka en annan butik är, ur ren transportmässig synpunkt, inte ett alternativ.
  • Hej Annelie, du kan försöka påverka både det företag som producerat varan och butiken som säljer den, beroende på vad det är för vara.

    Gäller det frukt och grönsaker är det möjligt för en butik att sälja i lösvikt om de endast säljer KRAV-märkt frukt och grönsaker. Om de även säljer konventionella frukt och grönsaker måste butiken vara KRAV-certifierad för att få sälja i lösvikt. Att få din butik att bli KRAV-certifierad är ett bra sätt att utöva din konsumentmakt på.

    Om det gäller andra varor är det företaget som producerar produkten som du ska kontakta. Det är företaget som väljer hur varan ska förpackas.

    Om du är intresserad kan du läsa mer om KRAVs förpackningsregler: https://www.krav.se/regler/kravs-regler-2019-2020/3-allmanna-verksamhetsregler/3-5-forpackningar/

    Allt gott/
    Kristin
    Konsumentinformatör
  • Hej
    Jag jobbar som upphandlare och en leverantör vill att jag ska godkänna en KRAV-märkt förpackning för kaffe. Jag finner inte i er information om att det finns detta. Kan ni hjälpa mig med ett svar. Jag behöver ett svara - väldigt snabbt.
    Upphandlingen pågår just nu.
  • Hej Jessica,
    Ring oss på på 018-15 89 00 så får du rätt hjälp snabbt.
    Kommunikatör