Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

irriterande...

Om man klickar på köpknappen när man har en lista med böcker hamnar man sedan längst upp på sidan och får börja leta sig nedåt igen. Det hade varit bättre om man slapp det extrajobbet

Kommentarer

  • Aha, vi som tyckte att det var smart att man tydligt skulle få se att varukorgen uppdaterades varje gång man lade i en bok. Vi kanske får omvärdera det om många håller med dig? Eller visa uppdateringen på något annat sätt?

    Webbmaster
  • Det märks ju de gånger man försöker köpa flera titlar ur en lista så jag antar att ni om inte annat skulle få kommentarer på det runt bokrean

    MariaH
  • håller med MariaH, det är irriterande.
    Bäst hade kanske varit med ett kort meddelande som poppar upp om att boken är tillagd i varukorgen.

    Susanne
  • Jag vill gärna beställa en bok hos er. Jag bor i Öregrund men ni levererar endast till Östhammar som ligger 2 mil härifrån. När jag beställer från andra leverantörer på nätet kommer sändingarna alltid till "Spelbutiken i Öregrund" dit jag har 500 meter. Kan ni ordna så att era leveranser också kommer dit? Annars måste jag tyvärr beställa från annan leverantör.

    Inger Nilsén
  • Hej Inger.

    När du väljer Normalfrakt sker leverans alltid med Posten direkt hem i brevlådan eller till Postens närmsta ombud. Det alternativet kostar endast 19 kronor beroende på hur stor försändelsen är.

    Vid ekonomifrakt sker leverans av försändelser under 1.2 kg. med Posten ekonomibrev. Försändelser som väger över 1.2 kg. skickas med DHL till närmsta ombud. Detta fraktalternativ är helt gratis.

    Om du väljer normalfrakt tror jag inte du ska behöva ta dig så långt.

    Alexandra Larsson - Kundservicechef

    Lisa Beckeman
  • Håller med MariaH, lägg en meddelanderuta som när man lägger till bevakning eller som favorit.

    petra
  • Håller med MariaH, men meddelanderutan måste i så fall vara en som försvinner av sig själv, inte som det var med önskelistan förut. Det är ofta det trista med meddelanderutor, att de måste OKklickas för att komma sig vidare. Vore bättre med en meddelanderuta som kommer i samma skärmbild och som autoförsvinner när man "jobbar vidare", dvs klickar på annan bok (jämför med ajaxteknik, sånt som används på Facebook comments osv.)

    Nettan
  • Instämmer, meddelande som inte kräver ok-klick vore bra!

    Sussie
  • Måste väl finnas någon annan bättre feedback än en pop-up? En popup man inte behöver klicka undan kommer att blinka förbi för vissa, och de kommer undra vad sjutton det där handlade om.

    Ragnar
  • Alternativt att själva "Lägg till"-knappen byts ut mot texten "Tillagd! (ångra)" där "ångra" är en länk så man ångrar köpet.

    Pontus
  • Hej,

    Bor i Spanien och har väntat på att få mina böcker som jag har beställt i nästan 2 månader nu, skrev och frågade kundtjänst i 13 Dec. om det fanns möjlighet att ha böckerna till jul och fick som svar att jag hade leveranstid på 20 vardagar på min order (beställde 22.11.2010). Den 21.12.2010 fick jag ett mail där det stod att böckerna var försenad och nu befinner vi oss i Januari och jag väntar fortfarande på min betställning... med andra ord så är jag inte väldans nöjd med bokus.com (Böckerna var tänkt som julklappar) sad

    En annan sak...Ni borde inte ta betalt förrän ni vet att kunden har sina böcker och leverans är på väg...

    Nathali from Spain
  • Hej!
    Det måste vara något fel med prissättningen!

    Rimligtvis måste det vara billigare att köpa en e-bok än en "normal" bok. Var är det för vits med en e-bok vilken skall läsas i en läsplatta, mobil eller annan elektronisk enhet med sämre presentation än en pappersbok? Det måste vara billigare att producera en e-bok och varför skall i så fall inte detta komma läsaren till del. Väntar man ett år så kommer pocketutgåvan ut och då till mindre än halva
    priset.

    Snälla ni, ge en förklaring!

    Sten Bengtsson
  • Hej Sten!

    Tack för din synpunkt!

    När det gäller prissättning av e-böcker är det framförallt att momsen på e-böcker (och nedladdningsbara mp3-böcker) är 25% jämfört med 6% på vanliga böcker som ger ett högre e-bokspris än man som kund kanske förväntar sig.

    I övrigt är det förlagen som sätter priserna på e-böcker och dessa följer ofta böckernas ”normala” produktlivscykel, dvs nya e-böcker är dyrare (jmf inbundna böcker) medan äldre är billigare (jmf pocket). Precis samma prissättning tillämpas i exempelvis spelbranschen, oavsett om du köper samma spel som nedladdningsbart eller som en fysisk skiva. De billigaste e-böckerna på Bokus kostar mellan 30 - 50 kr, dvs ungefär som en pocketbok. Se denna länk för exempel: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi...

    Prissättningen från förlagens sida har säkert haltat en hel del på grund av den relativt låga försäljningen av e-böcker. Men i och med att försäljningen nu ökar med flera hundra procent så hoppas vi på Bokus att förlagen börjar tillämpa en mer aktiv prissättning på e-böcker.

    Försäljningsökningen kommer även att bidra till lägre kostnader per producerad e-bok. Man kan tycka att det i det närmaste borde vara gratis för förlagen att skapa och tillhandahålla en e-bok. Men våra underleverantörers systemdrift med servrar, applikationer etc som krävs för att tillhandahålla e-böckerna och själva e-boksproduktionen är inte gratis, något som blir kännbart vid låg e-boksförsäljning. Men så som antalet sålda e-böcker nu ökar kommer kostnaderna att kunna spridas på fler sålda ex och därmed göra att kostnader per såld e-bok minskar. Det kommer i sin tur att ge större utrymme för förlagen att sänka priser. Jag inser att det är lite av en "hönan eller ägget"-problematik, men det är något förlagen säkert också inser. Finns nu viljan att satsa på e-böcker från förlagen så kommer vi med all sannolikhet se e-bokspriser som mer matchar de förväntningar du och jag som kunder har på e-böcker.

    Ett konkret exempel bara för att nämna något: Den nya boken "Den motvillige monarken" kostar i skrivande stund 189 kr på Bokus som inbunden bok och den kostar 133 kr som e-bok hos oss (trots den högre momsen). Samma bok kommer sedan att släppas som pocket om något år och bör då sjunka i pris som både vanlig bok och e-bok. Den typen av prissättning är nog något vi kommer att se mer av framöver.

    Ha en bra dag!
    /Marcos Widung - Projektledare på Bokus

    Bokus
  • Sista gången jag köper något från Bookus.com, världens sämsta service....

    Nathali from Spain
  • Precis som Pontus är inne på har tex Byggmax en liknande lösning.
    Alternativt en "liten ängel som flyger upp till varukorgen" som hos Mathem.se ( den animationen är dock lite seg ibland), dem markerar sen att den är tilllagd med en liten kundvagn, som kunde vara tydligare och kunde ha "ta bort-funktion" också som byggmax.

    Kalle
  • När jag anger kampanjkoden "spill", för att få den för 19 kr istället för 44 kr, så fungerar det inte trots att jag beställt för över 300 kr..

    Margareta Nykom
  • Hej Margareta,

    när du har lagt de böcker du vill köpa, samt Spill (http://www.bokus.com/bok/9789113035598/spill-en...) i varukorgen väljer du att gå till kassan. Ange sedan, till höger, kampanjkod.
    Kampanjkoden sparas då på din order och rabatten dras av.
    Det totala ordervärdet måste överstiga 300 kronor innan du kan lägga in kampanjkoden.

    Om det inte fungerar när du försöker igen, vänligen kontakta kundservice på 040-35 21 00 eller kundservice@bokus.com.

    Bästa hälsningar,

    Lisa Beckeman
  • Sökte på författare Catherine Cookson fick fram ett antal men enligt er är de defenetivt slut varför ligger de kvar?

    Aino Arvidsson
  • LÄGG INTE UT BÖCKER PÅ ER HEMSIDA OM DEN ÄR "" DEFINITIVT SLUT!"

    trött på bokus
  • Hej Aino och "trött på bokus",

    Vi tar till oss er kritik, men det finns många skäl till att vi låter böcker ligga kvar även om de är slutsålda.

    Vi vill kunna visa att man har sökt rätt, och kunna ge information om boken.

    Vi vill också kunna tipsa om liknande böcker, andra format (t ex pocket) och böcker av samma författare.

    Om en bok som är slut plötsligt får många besök kan vi tipsa förlaget om att intresset är stort och det kanske är meningsfullt att trycka upp boken igen, eller ge ut den som e-bok.

    Tidigare visade vi inte inte de här böckerna alls, och fick mycket kritik för det.

    Vi har försökt se till så att de böcker som är slut ska lägga sig sist i listor så att de inte ligger i vägen för köpbara böcker. Tipsa oss gärna ifall detta inte fungerar. Vi ska se över om vi göra mer för att Definitivt-slut-böcker inte ska upplevas som störande. Men vi kommer förmodligen fortsätta att visa dem på något sätt.

    Vänliga hälsningar,
    Annika

    Webbmaster
  • Tack för att ni svarade på min kritik men jag anser fortfarande att formuleringen skall bort.
    Hälsningar
    Aino

    Aino Arvidsson
  • Jag älskar Bokus.
    Bra priser snabb leverans.

    Anonym
  • Hej Student!

    Vad kul att du gillar vår butik.
    Hoppas vi kan inspirera dig till mer läsning framöver.

    Jag önskar dig en trevlig kväll!

    Lisa Beckeman

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Bifoga filer

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla. Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy